alvast bedankt voor de vele reacties! Ik zal ze per punt afhandelen.
"Als je bezig bent met klantenwerving en personeel, dan ben je toch eigenlijk al begonnen? Je kunt overwegen een datum te stellen waarop alle activiteiten van start gaan, zodat je potentiële klanten en toekomstig personeel weten waar ze aan toe zijn. Want ondernemen blijft een risico."
"Je bent al bij de kip begonnen door eerst klanten te gaan werven. Tot twee keer toe tevergeefs. Er is een gezegde dat de derde raak is. Je verhaal klinkt in grote lijnen goed en hopelijk zijn je credentials dat ook; nu moet je daar nog een opdrachtgever van overtuigen.
Hoeveel potentiële afnemers zijn er in de markt?
Zit daar een evidente launching customer bij?
Weten je concurrenten al dat je aan het snuffelen bent en hebben zij iets dat jouw verhaal kan verzwakken? "
"er zijn maar heel erg weinig bedrijven die al klanten hebben voordat ze beginnen. Natuurlijk wil je wachten met aannemen van personeel, maar soms moet je wel.
je maakt je nu wel erg afhankelijk van 2 klanten. Je kunt er vast nog wel 20 identificeren en daarmee aan de slag."
**
Om de markt nog wat toe te lichten, zal ik proberen het beter te omschrijven. De markt bestaat uit een handvol producenten, die hun producten verkopen + service.
Klant 1 had eind november 22.000 calls, bij de toezegging van 50 calls per week kunnen we al starten. En kunnen dan mensen extra inzetten als het aantal calls toeneemt.
Dat ondernemen risico is, klopt helemaal. Mijn doel van het advies inwinnen is vooral het risico beperken. In de huidige opzet hebben we bv geen voorraden nodig, aangezien de producent de parts regelt. Mochten we een ander gedeelte van de markt op willen, dan moet je voorraden gaan aanleggen om je service waar te kunnen maken.
Het beste op dit moment zou zijn, om een pilot binnen te halen, zodat een klant zelf kan zien of we waarmaken wat we zeggen. Overtuigd zijn van ons kunnen & meerwaarde is 1 ding, het overbrengen op een potentiële klant is een 2e.
Een opmerking die hierover gemaakt is:" jullie zeggen dat jullie het kunnen, maar er zijn geen bestaande klanten om dat aan te tonen"
Over launching customers heb ik nog geen info. De kans dat een nieuw bedrijf dat soort producten gaat uitbrengen is ook vrij klein..
Er zijn wel een aantal bedrijven die al een tijd nadenken over het vervangen van hun pc's en servers, maar daar willen we pas op in springen als we ons in de markt neergezet hebben als serieus bedrijf en niet als een starter met leuke ideeën.
Natuurlijk heb ik de concurrenten bekeken en gekeken wat ze beloven en wat ze waarmaken, daar zit nogal een verschil tussen. Daarnaast bieden we een uitgebreidere service voor een lagere prijs.
Onze concurrenten hebben niets om af te zwakken, aangezien we geen dingen gezegd hebben, die we niet kunnen waarmaken, hun grootste voordeel is dat ze al jarenlang in de markt staan. Maar misschien zit daar wel onze fout ?? Misschien dat iemand met veel verkoopervaring daar iets over kan zeggen ?? Ik ben nogal huiverig om dingen te roepen die ik niet kan nakomen.