Werkwijze:
We introduceren ons bij onze doelgroep door middel van het houden van enquêtes. Dit gebeurt deur aan deur. Daarbij wordt een aantal algemene vragen gesteld die betrekking hebben op veiligheid. (e.g. of ze weleens een inbraak hebben meegemaakt, of ze weleens brand hebben meegemaakt, hoe ze tegenover alarmsystemen staan, etc…) De enquête duurt ongev. 2 minuten. Daarna vragen we om een naam en telefoonnummer.
Een dag of 2 later wordt de doelgroep gebeld en worden er vrijblijvende bezoekafspraken gemaakt. Er wordt bij het telefonisch maken van de afspraak nog helemaal niets gerept over alarmsystemen. Dit omdat de kans dan erg klein wordt dat er een afspraak uit voortvloeit.
Eenmaal bij de klant binnen begint het spel:
-Er wordt 10 minuutjes over “koetjes en kalfjes” gesproken, complimentje hier/complimentje daar (mooi huis, mooie bank, etc..) en ondertussen pijlen hoe de gezinssituatie in elkaar steekt. Kinderen en veiligheid ligt vrij gevoelig bij de ouders, dus als ze kids hebben, dan maken we daar gebruik van tijdens de verkooppresentatie.
-Het bedrijf wordt voorgesteld (wie zijn we en wat doen we)
-Aan de hand van een flipchart (presentatiemap) lopen we door een 20tal pagina’s heen om ze te laten beseffen dat men dagelijks wordt geconfronteerd met de gevolgen van misdaad en brand in onze samenleving. Ook wordt ze duidelijk gemaakt dat veel mensen onderschatten wat de veiligheidsrisico’s voor familie en bezittingen zijn totdat zij er persoonlijk mee worden geconfronteerd.
-De zwakke punten in de woning worden onder de loep genomen. (duwtje tegen de voordeur, raampjes, etc…)
Als dit allemaal is gebeurd en wij merken dat er aardig wat onrust is gecreëerd, dan laten we een oplossing zien. 9 van de 10 keer willen ze die altijd zien. Het product wordt dan met heel veel enthousiasme gepresenteerd. Ze mogen het alarm zelf even laten afgaan, wat vaak lachwekkende momenten oplevert en dan gaan we over tot de verkoop.
Op het moment dat er wordt gekozen om het product aan te schaffen, dan is te merken dat ze er ook echt achter staan. Het probleem is echter, wanneer de buurman of oom Bob de volgende dag toevallig even op bezoek komt. Oom Bob staat er natuurlijk heel anders in en vindt het allemaal veel te duur. Grote kans dat ze dan alsnog van gedachten veranderen de verkoop annuleren.
Ook werken we met leads = in ruil voor een presentje vragen om telefoonnummers van vrienden en kennissen zodat we ook daar langs kunnen.