koon

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student

koon's trofeeën

  1. Maar omgekeerd toch wel? Er is een technisch probleem in B dat een oplossing vindt in A... Namelijk... ijsschaatsen zijn beperkt, doordat ze enkel op ijs gebruikt kunnen worden... oplossing.....--> wieltjes vanonder het winkelwagentje halen, en onder de schaats schroeven.... de skeelers zijn geboren... :-) niet?
  2. Dank voor de snelle reactie. Ik heb de vraag al gesteld op de KHM, maar daar kunnen ze blijkbaar niet meer doen dan mij het schoolregelement (waarvan een link in mn eerste post) voor te leggen, verdere informatie blijken ze me niet te kunnen verschaffen. Hoe gaat het werken met een "geheimhoudingsverklaring" precies in zn werk? Als ik bijvoorbeeld, tijdens het ontwikkelen van het product, technische hulp nodig heb van derden, laat is ze dan een "geheimhoudingscontract" tekenen? Aan welke voorwaarden dient dit contract te voldoen, en wat is de rechtsgeldigheid/bewijskracht van dit contract? zowel in theorie als in praktijk... Dient er in zulk geheimhoudingscontract al reeds een beschrijving van het idee , concept te staan, of is dit een soort van algemene beschrijving? Vriendelijke groeten. koon
  3. Ik ben student aan de Katholieke Hogeschool Mechelen (België) Indien wij, of een eindwerk, of een werkje/scriptie/project tijdens het schooljaar tot stand brengen, hoe is het dan gesteld met de rechten op dit werk? Heeft de student in kwestie de intellectuele eigendomsrechten op het gemaakte werk, of kan de hogeschool deze rechten laten gelden? Concreet: In het laatste (3de) jaar maken we een eindwerk, we werken een concept uit, ontwikkelen een product, doen onderzoek, maken een voorstelling van het product, werken het grafisch en technisch uit, ... Als ik voor mijn eindwerk een product ontwikkel dat klaar is om gepatenteerd te worden, en eventueel gecommercialiseerd te worden, is dit dan mogelijk? Heb ik zelf de rechten op mijn teksten, ideeën, technische tekeningen,... of zijn deze rechten voor de school aangezien ik het werk geleverd heb in opdracht van de school? Op de website van de school (www.khm.be) vond ik een link naar de “onderwijsregeling” (ik veronderstel dat iedere student bij zijn/haar inschrijving verklaart, hiermee akkoord te gaan) http://www.khm.be/free/onderwijsregeling%202006-2007%20zonder%20bijlagen.pdf?_vs=0_N Dit is de link naar de onderwijsregeling. Enkel op p 35, voorlaatste paragraaf vind ik dit: “Elke student verklaart zich akkoord met de publicatie en het digitaal toegankelijk maken van de integrale tekst met de bijhorende illustraties en bijlagen van zijn eindwerk en van eventuele andere werken gemaakt in opdracht van de hogeschool.” Dit betreft dus louter de publicatierechten. Aangezien er niet meer bepalingen in het schoolreglement terug te vinden zijn, vraag ik me af welke de correcte rechtsregels zijn die hier van toepassing zijn. (Voortkomend uit de Belgische Octrooiwet of het Europees Octrooiverdrag?) Om de vraag nog concreter proberen te formuleren: Indien ik voor mijn eindwerk op de KHM (Katholieke Hogeschool Mechelen) een idee heb, een concept uitwerk, een product ontwikkel, en hier ook een prototype van maak.. gesteld dat het product octrooieerbaar is (het dus gaat om een uitvinding die “nieuw”, “inventief”, en “industrieel toepasbaar” is). 1)Heb ik dan het recht om voor mijn uitvinding een octrooiaanvraag in te dienen? Of heeft de school op dat moment het intellectuele eigendomsrecht over mijn uitvinding, idee, concept, tekeningen,… en is de school bijgevolg diegene die mogelijk een octrooiaanvraag kan indienen, met het gevolg dat ik geen aanspraak meer kan maken op mijn uitvinding? 2)Indien het antwoord op de vorige vraag in mijn voordeel is ,en ik inderdaad het recht heb een octrooiaanvraag in te dienen. Is het dan zo, dat indien het octrooi er definitief is, ik de volledige rechten over mijn uitvinding als houder van het octrooi toegewezen krijg, of kan de school hier ook aanspraak maken op (een deel van) het eigendomsrecht? 3)Indien het antwoord op vraag1 in mijn nadeel is, bestaat er dan een mogelijkheid om toch de eigendomsrechten op mijn uitvinding van de school over te nemen? Zo ja, op welke manier? Aangezien ik onvoldoende kennis en inzicht heb omtrent intellectueel eigendom, octrooirecht, en aanverwante onderwerpen, acht ik het niet ondenkbaar dat de vragen die ik stel, vertrekken vanuit een verkeerde invalshoek, foutief geformuleerd zijn, of niet aan de orde zijn. Indien dat volgens u het geval zou zijn, zou ik u vriendelijk willen vragen mij hierop te wijzen zodat ik op een correcte en pragmatische manier deze kwestie kan benaderen. Vriendelijke groeten. Koon.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.