@Vossie:
Jij beweert het volgende: "Overigens verzend ik pas sinds 1 ½ jaar veel pakjes, daarvoor waren dit er hooguit een tiental per maand maar had ik maanden waarin 25 tot 50% van mijn zendingen een probleem had varierend van gestolen tot zwaar beschadigd."
Ondergetekende heeft 2 jaar terug, als bijverdienste, een half jaar lang bij TNT Post/Pakketdienst gewerkt. Op basis van mijn ervaringen kan ik en durf ik best te stellen dat je beweringen complete onzin zijn. Het grenst m.i. daarbij zwaar aan opzettelijke laster.
Dit is de praktijk op de DCP's [verdeelcentra] van TNT Paketdienst.
's ochtends vroeg worden de paketten per vrachtauto aangeleverd.
Alle paketten zijn dan al voorzien van een barcode en tevens [dus] al ingescand en ingevoerd in het track-and-trace systeem van TNT.
De paketten worden in traditionele rolcontainers op de DCP's aangeleverd.
Iedere rolcontainer heeft een eigen postcode-gebied.
Dus meerdere buurten van een dorp of een stad kunnen in zo'n rolcontainer zitten.
Het komt ook wel voor dat er voor één afleveradres een volle rolcontainer is; met name voor filiaalbedrijven, als er bijv. bijna een hele zomer- of wintercollectie aan kleding wordt uitgeleverd door het moederbedrijf.
De rolcontainers die uit de vrachtwagen komen, worden vervolgens in het bijzijn van meerdere collega's naar de betreffende postcode-gerelateerde plekken in de DCP's gereden. In een DCP heb je dus al snel enkele tientallen postcode gebieden; met evenveel chauffeurs. Eventjes wat doosjes achteroverdrukken zou dan direct worden opgemerkt!
Als alle rolcontainers per postcodegebied vervolgens zijn verdeeld, dan krijgt/neemt iedere chauffeur een barcode scanner die gerelateerd is aan de route die hij/zij die dag gaat rijden. Iedere chauffeur rolt vervolgens de ene na de andere rolcontainer naar zijn/haar auto. Dan laadt elke chauffeur zijn eigen auto in en maakt daarbij een logische route-indeling. Tijdens het laden is de chauffeur verplicht om elk pakket te scannen voor dat het pakket de auto in gaat.
Wanneer de chauffeur zijn rolcontainers heeft ingeladen, dan gaat hij naar het afgiftepunt van de barcodescanners en de barcodescanners worden vevolgens door de computer uitgelezen. De chauffeurs drinken dan een bakkie koffie en de DCP mederkers printen [per chauffeur en route] vervolgens de ladinglijsten uit. Die worden onlosmakelijk vastgeniet.
Voor vertrek noteert de chauffeur de kilometerstanden en schrijft het nummer van zijn/haar rijbewijs op. Dan ga je de route rijden. De controle is dan zo scherp, dat bij zendingen waar getekend moet worden, degene die het pakket in ontvangst neemt zijn of haar eigen naam op moet schrijven bij het tekenen voor ontvangst.
Na het rijden van de route keer je terug naar de DCP en scan je de niet uitgeleverde paketten. Deze worden in een rolcontainer geplaatst en op de postcode-plek neergezet voor de evt. 2e bestelling. De chauffeur plaatst vervolgens zijn barcodescanner in het dockingsysteem en de computer trekt die dan weer leeg.
Dus diefstal en verduistering? Bijna godsonmogelijk. Ja dat is natuurlijk niet helemaal uitgesloten. Maar geloof me maar; dat komt echt supersnel aan het licht.
Dus wat denk je of beweer je nu, dat een goedbetaalde TNT chauffeur zijn of haar toekomst op het spel [strafblad en ontslag] zet voor een paar lullige porno DVDtjes of een inferieur lingeriesetje? Dat geloof je toch zelf niet?
Ik heb wel zendingen naar juweliers gebracht en ook dozen vol met peperdure Intel chips naar computerwinkels. Dozen vol met bijv. Ralph Lauren of andere dure merkkleding... Ik heb het ooit gehad dat een schoenenwinkel [die ik vanwege de grote volumes vaak als eerste lostte] had getekend voor 9 dozen met hele fijne van Bommel schoenen. Aan het eind van de rit had ik echter nog een grote doos met plm. 15 paar Bommels in de auto staan. Die had ik in een overvolle auto over het hoofd gezien. Ik had ze zo bij me thuis kunnen afleveren. De zending was keurig afgetekend. Maar dat doe je niet. 15 paar van Bommels is niet de moeite voor een strafblad.
Dus nogmaals: waarom zou een chauffeur een doosje met twee of drie porno DVDs en een lullig lingeriesetje gaan stelen als 'ie ook een overdoos met bijv. Ralph Lauren polo's kan jatten? De pakkans is voor beide namelijk even groot.
En inzake de vermeende zwaarbeschadigde zendingen? Daarover valt dit te melden. Mocht het al zo zijn dat een paketje beschadig op de DCP aankomt dan MAG een chauffeur dat paket niet eens inscannen of überhaubt uitleveren! Beschadigde of wellicht geopende paketten meldt je direct op de DCP! Dan komt er een briefje bij en gaat het retour afzender! Maar dat [beschadigde paketten] is beslist géén dagelijkse gang van zaken.
Kortom: ik geloof helemaal niets van je beschuldigingen. Volgens mij heb je ze hier neergezet in de hoop bijval te krijgen en om dat dan aan mensen in je omgeving te laten lezen? Dat jij dan kan roepen dat je onschuldig bent aan allerhande zendingen die zouden zijn verdwenen. So tell me?