Jump to content

hc125119

Senior
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

-1

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.belastingdienst.
  1. Hallo, hopelijk kan iemand mij een link sturen waar ik de Belastingsoftware kan downloaden (windows versie) voor de IB2005 aangifte ondernemers programma (eenmanszaak). Via de belastingwebsite kan ik deze niet vinden al reeds gezocht hierin en ook ge-google-ed maar ik kom het nergens tegen. Ook staat deze niet in de inlogsite op de belastingwebsite. Kan iemand mij svp dit laten weten hoe ik hieraan kan komen. bedankt, Symn.
  2. bedankt. De website is inderdaad zeer goed om te raadplegen. Dus wat ik hiervan aflidjt is dat ik gewoon de volgende boeking kan doen : Bij inkoop : voorraad bpm auto's 1.616,16 voorraad btw auto's 1.793,14 BTW terug te ontnvangen 340,70 Aan/ Kas 3.750,00 De verkoop boeking heb je reeds gegeven. Afschrijven is hier niet van toepassing (neem ik aan) omdat hoogstwaarschijnlijk de auto binnne een paar maanden wordt verkocht. Kan je de inkoop svp bevestigen. groetjes.
  3. Hi jacco, wederom bedankt maar het betreft een auto-handelaar. Dus hij heeft deze auto gekocht en in de voorraad gezet en zal dus weer verkocht worden. Er zit btw op de factuur maar er staat ook op vermeldt dat het een bpm auto is/was. De auto is van bouwjaar 26-09-2001 dus is al 5 jaar en ouder en volgens mij hoef je dan niks met de BPM te doen. Dus ik denk dat de boeking moet worden : 3201 voorraad auto's (balans) 3,409.30 1520 btw te ontvangen (balans) 340.70 aan/1000 Kas 3,750.00 Maar ik zit een beetje met de BPM vermelding in mijn maag. Er staat namelijk REST BPM Verkoop van 1,616,16 (hierover wordt geen btw berekend) en totaal excl. is 1,793.14 (hierover wordt 19% btw over berekend, btw 340.70). Dus in totaal gaat uit de kas 1,616.16 + 1,793.14 + 340.70 = 3750 euro. Moet ik met de BPM rekening mee houden en dit in de boekhouding journaliseren of klopt mijn boeking hierboven? Ik zal binnenkort per email/telefonisch contact opnemen met jouw. groetjes
  4. Hallo, kan iemand mij svp uitleggen hoe ik in de boekhouding een aankoop van een BTW auto en BPM moet journaliseren - bij inkoop en bij verkoop ? Auto is van bj. 26-09-2001 en ik heb hem op 25-05-2007 gekocht dus het is over de 5 jaren heen. Rest bpm verkoop : 1616.16 sub verkoop : 3750 totaal excl : 1793.14 btw 19% : 340.70 te betalen : 3750.00 Ik weet dus niet wat ik met het BPM bedrag moet gaan doen. inkoop: voorraad autos aan/ kas ......? verkoop : kas aan/ voorraad autos ..............? bedankt alvast.
  5. direct via de memoriaal boeken: reclame kosten 300 op de W&V (debet) aan/ Prive 300 op balans (credit) ik hou hier geen rekening met de BTW. reclame kosten 250 BTW terug te vragen 50 aan/ Prive 300 met BTW, btw bedrag willekeurig genomen.
  6. Ik boek het meteen in de kasboek (uiteraard moet wel uit de kas betaald zijn) en hiervandaan boeken op de juiste grootboekrekeningen. Bijvoorbeeld : 4850 Kantoorkosten 10,00 1520 BTW te vorderen 1,90 Aan/ 1000 Kas 11,90 Je kas neemt af met 11,90 euro. De kosten nemen toe op rekening 4850 kantoorkosten met 10,00 en je hebt een tegoed op de balans voor 1,90 BTW van de fiscus (voorbelasting). Je kan ervoor kiezen om het te boeken via de inkoopboek en later via de kas af te boeken alszijnde betaald maar dit is tijdrovender, zeker als je veel van dit soort handelingen moet doen. Hoop dat het wat duidelijker is geworden.
  7. Hallo allemaal, ik heb de volgende vraag en hoop dat iemand mij even op weg kan helpen hiermee. Het gaat om het volgende : Voor februari heb ik 10.621,45 euro omzet behaald (althans mijn zus) excl. BTW. Dit maakt 12.639,52 incl. BTW (2.018,07 BTW af te dragen). In dit bedrag zit een bedrag van 2.595,00 euro waar ze een commissie bedrag van krijgt van 20% van dit bedrag en de rest moet afdragen (iemand anders komt 2x per maand om speciale behandelingen te verzorgen) dus 519 euro is haar commissie die ze krijgt over het bedrag van 2.595,00 euro en de rest 2.076,00 euro maakt ze over per bank op de rekening van die ene derde. Die derde partij stuurt een declaratie met dit bedrag van 2.076,00 (geen BTW vermelding op de declaratie/factuur) en de rest blijft dus op haar rekening (519 euro). Voor de BTW afdracht heb ik het volgende gedaan hiervoor : 12.639,52 -/- 2.076,00 = 10.563,52 * 19/119 = 1.686,61 BTW + 519,00 * 19/119 = 82,87 BTW Dus in totaal 1.769,48 BTW af te dragen opgegeven. Nu is mijn vraag is dit zo juist of moest ik de 2.076,00 van de omzet excl. BTW in mindering brengen (nu heb ik het van de omzet incl. BTW in mindering gebracht, dus van de 12.639,52 euro) Als ik het namelijk van de omzet excl. BTW doe dan komt de BTW af te dragen uiteraard lager uit : 10.621,45 -/- 2.076,00 = 8.545,45 euro * 19/119 = 1.364,40 BTW + 519,00 *19/119 = 82,87 BTW In totaal 1.447,27 BTW af te dragen. Kan iemand mij laten weten welke de juiste manier is. Bedankt.
  8. Hallo Allemaal, ik heb een jaarrekening voor mijn eenmanszaak gemaakt en volgens mij klopt deze. Maar voor de zekerheid wil ik dat er iemand anders die er meer affiniteit mee heeft er naar kijkt of dit wel juist is. De balans is gelijk dus activa en passiva zijn gelijk aan elkaar wat betreft de totaal. En de resultatenrekening klopt ook volgens mij. Kan iemand hier svp even naar kijken of dit juist is met name dan naar de prive vermogen op de balans aan de activa zijde en de ondernemingsvermogen aan de passiva zijde. Heb namelijk een probleem met het invullen van de aangifte voor ondernemers omdat deze aan het einde met een foutmelding komt van fiscale winstberekening is niet gelijk aan de winstaandeel op de W&V. En ik denk dat het met dit te maken heeft (prive + vermogen). Nu ik de IB2006 voor ondernemers met behulp van deze jaarrekening wil doen krijg ik dus de fout omdat de fiscale winst en de W&V niet overeenstemmen. Heeft denk ik te maken met beginvermogen of prive stortingen. Maar heb aardig wat uitgeprobeerd maar krijg steeds een fout hiermee. En als ik mijn activa aanpas dan komt mijn activa en passiva niet overeen. Ik kan nergens op de activa kant in de belastingprogramma mijn prive vermogen neer zetten dus heb ik deze als prive storting opgegeven maar nu is dus de balans niet in evenwicht. Wilt iemand mij even op weg helpen hiermee en kan ik dus de jaarrekening per email naar iemand die wilt meedenken en meehelpen sturen zodat ik zeker ben dat het klopt. En uiteraard indien iemand een oplossing heeft voor de IB aangifte > heel graag !!! Bedankt alvast. M.vr.Gr.,
  9. Hallo Allemaal, ik heb een vraag over de BTW aangifte: Ik heb voor het eerst een BTW aangifte gedaan. Het betreft dus verkoop van auto's waar ik de marge regeling toepas. Ik kom uit op een bedrag van omzetbelasting van 1093 euro (1 maand). Voorbelasting gaat er van af, namelijk 334 euro en moet dus afdragen aan de fiscus een bedrag van 759 euro. Ik heb de 1093 euro vanuit het boekhoudprogramma gehaald, btw over winst verkoop auto's. Heb dit bedrag ingevuld onder 1a leveringen belast met 19% onder het kopje omzetbelasting. Automatisch berekend de belastingsite dan de bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend > geeft aan > 5753 euro. Dus 5753 x 0.19 = inderdaad 1093 euro. Maar mijn NETTO omzet is 47.156,39 en de KOSTEN van de omzet is 41.450,00 > verschil is dus 5.706,39 (*) winst voor kostenaftrek. Er zit dus een klein verschil in de BTW aangifte en de 'winst(*)' namelijk 5753 - 5706 = 47 euro. Is dit normaal of gaat er iets fout ? Denk dat het te maken heeft misschien omdat het btw 19% waar we de margeregeling toepassen en dus mogelijk een verschil welke juist is. Kan iemand mij svp hierover adviseren. gr.,
  10. nog even terugkomend op jouw vraag : Was deze vraag niet gemakkelijker gesteld aan je boekhouder of is de relatie zo slecht dat je alles zelf gaat doen (toch wel met begeleiding mag ik hopen)? Desondanks hieronder de beantwoording van jouw vraag. Voor elke keer als ik hem wat vraag rekent hij weer geld, dat zie ik niet direct op de factuur van hem (of beter gezegd zag) maar hij schreef maar uren en ik uiteraard betalen. Dus nu doe ik het alleen. Heb zoals eerder aangegeven boekhouding gestudeerd maar dat is al 9 jaar terug en voor het laatst heb ik 5 jaar geleden de boekhouding gedaan maar met sommige dingen heb ik toch wel wat problemen mee > ik moet weer op stoom komen. bedankt.
  11. Ecofin bedankt. Dus mijn boekingen waren correct. BTW ook in de kosten. thanks,
  12. bedankt wederom. Als ik jullie niet had :) Ik wil periode 1 afsluiten nu maar programma komt automatisch met de melding dat ik nog geen openingsbalansen heb ingevoerd. Ik kan de periode wel afsluiten maar kan ik achteraf wel de openingsbalans invoeren boekhoudtechnisch gezien - moet ik ergens nog aan denken en moet ik dit vermijden of alsnog dicht gooien ? Alle boekingen zijn gedaan in P1 en ook de BTW aangifte gedaan maar nu nog sluiten. Enige tips.... Heb bij de support service gevraagd of de programma dit ondersteunt dus nadat de periodes 1 etc dicht zijn kan ik ook de openingbalansen later invoeren. gr.
  13. Hallo Smart4u, je hebt volkomen gelijk. Ik maak de boekingen zoals jij ook hebt aangegeven; bij inkoop uit de kas : 3201 voorraad goederen aan/1000 kas bij verkoop uit de kas : 1000 kas aan/ 8001 netto omzet goederen aan/ 1500 btw af te dragen 7001 inkoopwaarde omzet aan/ 3201 voorraad goederen bedankt.
  14. ik dacht dat de btw boetes aftrekbaar waren dus vandaar op een andere grootboekrekening. Maar beiden zijn niet aftrekbaar dus heb 1 grootboekrekening in rubriek 4 aangemaakt als niet aftrekbare kosten en boek alle boetes op deze ene rekeningnummer gr,
  15. Hallo Ecofin, de advertentie kosten en reclame kosten boek ik inderdaad onder rubriek 4 met een aparte grootboekrekening hiervoor zoals jij ook zegt. In mijn geval gaat het om een autozaak dus eigenlijk zijn de advertentie kosten in mijn ogen direct toe te wijzen aan de verkopen > heb ik dit juist of is dit alsnog indirekt. Je zegt : Er moet onderscheid gemaakt worden tussen bedrijfseconomische en fiscale lasten en baten. Bedrijfseconomisch zijn alle lasten en baten van belang zolang deze toe te wijzen zijn aan de onderhavige periode. Dus niet kosten 2007 in 2006 of 2008 verantwoorden, etc. Wat houdt dit exact in > kan je een voorbeeld geven svp. bedankt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept