rjmt

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Apeldoorn

rjmt's trofeeën

  1. Dank voor uw bericht. Ik heb daadwerkelijk in november 2013 10,000 eur ex btw aan de aannemer betaald. Begin 2014 kreeg ik 3500 eur van de verhuurder als zijn bijdrage aan mijn verbouwingskosten. Dus, eind 2013 heb ik geboekt: Verbouwing (activa) 10000 Btw te vorderen. 2100 aan Bank 12100 De afschrijving heb ik dus gebaseerd op 10,000 eur. In memoriaal heb ik in 2013 geboekt: Te ontvangen. 12100 Aan bijzondere baten. 10,000 Aan btw te betalen. 2100 Klopt deze boekingen wel?
  2. Hallo, Ik zit te twifelen hoe ik de verbouwingskosten moet boeken. Ik heb mijn winkel verbouwd en kreeg een aanzienlijk bedrag (bijna 1/3 van de door mij gemaakte kosten) van mijn verhuurder. Stel, dat de verbouwingskosten 10,000 eur bedragen en de bijdrage van de verhuurder is 3500 eur. Wat moet ik eigenlijk activeren op de balans, 10,000 of 6,500 eur? Bedankt alvast.
  3. Dat is het ook zo. Bedankt!
  4. Stel: Omzet 1,000 Korting 75 Wat moet ik aangeven als omzet in de OB aangifte, € 1,000 of € 925? Ik denk zelfs € 925 maar wil voor de zekerheid even weten. Dank je alvast
  5. Beste Joost, Ik ben helemaal met je eens dat het vreemd is dat wij creditnota’s krijgen van X ipv dat wij aan X factureren, maar mijn baas wil het op deze manier. Zoals ik in mijn eerder email heb gezegd, kregen wij een credit nota van onze leverancier (de afnemer van oud goud) met btw vermeld (t/m september). Op de creditnota stond dus: Goud 325/1000 (bijv.) -5,000 Btw 19% - 950 Bedrag te betalen -5,950 Bij ontvangst van het geld boekten wij: Bank 5,950 Aan BTW te betalen 950 Aan omzet 5,000 Maar vanaf 1 oktober staat op de creditnota van X dat “verleggingregeling van toepassing is op edelmetaalafval”. Op de creditnota staat bijv.: Goud 325/1000 -5,000 Btw 0 Bedrag te betalen -5,000 Wij boeken nu dus: Bank 5,000 Aan Omzet 5,000 Mijn aangifte ziet als volgt: Bedrag waarover OB wordt berekend OB 2a Leveringen/diensten waarbij de heffing van OB naar U is verlegd 5,000 950 5a Verschuldigde OB 950 5b Voorbelasting -950 Te betalen 0
  6. Beste Joost, Bedankt voor je snelle reactie. Oud goud kopen wij in van particulieren. Na zeg maar, 2 maanden hebben zij zoveel goud verzameld; dat brengen wij persoonlijk dan naar X (een NL onderneming). Wij sturen nooit een nota naar X. X stuurt ons dan een credit nota, vervolgens wordt het bedrag naar onze bankrekening overgemaakt. Soms hebben wij zoveel goud nodig om sieraden te maken. Als wij niet voldoende goud hebben, dan kopen wij ook goud van X. Vandaar dat X zowel afnemer en leverancier is. In de omzetbelasting aangifte heb ik dus bij vraag 2a € 5000 (bedrag waarover OB wordt berekend) en 950 als omzetbelasting vermeld. Vervolgens bij vraag 5b 950 als voorbelasting aangegeven. Moet het zo? Groeten
  7. Hallo, kan iemand me helpen met het invullen van de aangifte omzetbelasting? Wij kopen oud goud in van particulieren; vervolgens wordt het goud verkocht aan een ondernemer in Nederland. Tot en met september kregen wij een credit nota van onze leverancier (de afnemer van oud goud) met btw vermeld. Wij boeken dus: Bank Aan Omzet Aan BTW te betalen Vanaf oktober, staat er op zijn nota dat de btw verleggingregeling van toepassing is. Er wordt dus geboekt bijv: Bank 5000 Aan omzet 5000 Moet ik op het aangifteformulier vermelden bij vraag 2a negatief 5000 (bedrag waarover OB wordt berekend) en negatief 950 (omzetbelasting) en vervolgens bij vraag 5b 950 aangeven? Graag info zsm in verband met aangifte voor december 2008. Bij voorbaat dank.
  8. Dank je voor de reaktie. Hier spreken wij over detailhandel, een bedrijf dat computer apparatuur en toebehoren verkoopt. Nog een vraag, hoe bepaal je eigenlijk de waarde van de incourante voorraad? Op basis van historische kostprijs? En hoe zit het eigenlijk met de btw? Ik heb namelijk in het verleden de btw al gevorderd. Moet ik dan de volgende boeken? Incourante voorraad (resultatenrek.) aan Voorraad mutaties (balans) aan BTW te vorderen (balans) Als de grootboekrek. incourante voorraad niet wenselijk is onder de rubriek inkoop te posten moet deze dan onder de rubriek buitengewone lasten? :-\ Bedank alvast ;)
  9. Hoe moet je eigenlijk incourante voorraad boeken? Ik dacht zo te boeken: Mutaties goederen (in de W&V, onder rubriek inkoop) aan Voorraad mutaties (in de balans) En moet je nou per se een aparte grootboekrekening hebben voor incourante voorraden? En wat nou als je een toename in voorraad hebt? Moet ik dan boeken: Voorraad mutaties (balans) aan Mutaties goederen (W&V) Hartelijk dank alvast voor jullie reakties. ;) [titel aangepast - mod]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.