Beste Sascha,
Het is belangrijk dat je weet welke klanten zij nu hebben. elke nieuwe klant die jij inbrengt heb je recht op jou commissie. Ik weet niet welke afspraken je hebt met hun, maar elke nieuwe klant die jij aanbrengt en die een order plaatst krijg je jou deel. Maar hoe zit het met vervolg orders die worden geplaatst die rechtstreeks gebeuren via fax, tel., beurzen en internet.
Belangrijk is dat jij elke maand een overzicht krijgt van de uitgaande facturen in desbetreffende maand. Dit zijn zij ook wettelijk verplicht om jou deze informatie te geven.
Zorg ervoor dat je een afspraak kan maken dat je over alles dezelfde commissie krijgt aangezien dit administratief goed bij te houden is.
Dit geldt ook voor creditnota's die gemaakt worden. Zorg ervoor dat wanneer producten retour gaan jij dit zelf ophaald of afhandeld met klant zodat jij voor jezelf weet dat de creditnota's die worden gemaakt ook daadwerkelijk kloppen. Een creditnota houdt in minder commissie.
Je weet dat elke klant graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. De klant zal altijd voor zijn eigen hachie gaan en wanneer hij de leverancier rechtstreeks benaderd probeerd hij wanneer hij een grote order wil plaatsen korting te krijgen. Dus achter jou rug om. Stel jou agentschap betaald jou 20% commissie over elke geschreven order. De klant belt jou agentschap en geeft de klant 10% korting. dit scheelt hun 10%.
Helaas dit gebeurt in de praktijk.
Groeten,
Goldy