Jump to content

Debora1976

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    Financiën / administ
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    belastingdienst
    kvk
  1. Bedankt Patricia. Dat van die € 450,- was mij wel al bekend alleen nog even de vraag tot welke datum aanschaffen t.b.v. de zaak onder aanloopkosten vallen. Dat is toch tot je je inschrijft bij de KvK? Je hoeft hem niet te beantwoorden hoor, ik vraag gewoon door en onderzoek, en zeef en behoud het goede, dus stoor je niet aan mij zo zit ik in elkaar.
  2. Dankje voor je advies, en dat doe ik ook. A.s. dinsdag komt er een boekhouder om al mijn vragen te beantwoorden, maar ik wil er gewoon alvast zoveel mogelijk kunnen schrappen. Dus jammer dat je wel advies gaf, maar niet mijn vraag hebt beantwoord. Zelf denk ik dat de aanloopkosten en de afschrijving op de Balans moeten komen te staan en de afschrijfkosten op de V&W. Ik wordt alleen gewoon graag bevestigd. Meestal in wat ik al wist, maar soms kom ik er gewoon achter dat ik het niet weet en daar doe ik het dus allemaal voor... Debby
  3. De aanloopkosten zijn toch alle kosten die ik heb gemaakt voor de inschrijfdatum bij de KvK? En boek ik die op de Balans of op de V&W? Debby
  4. Visionplanner verkoopt een softwarepakket t.b.v. o.a. het in een handomdraai kunnen maken van de jaarrekening. Maar ik vind het best prijzig (€ 1.500,-) Weet iemand of er een goedkopere manier is om aan een template voor een jaarrekening te komen? Of is het nou eenmaal gewoon zo duur? Debby
  5. Ik heb een grootboekrekeningenschema gemaakt en ik denk dat hij goed is, maar wie zou hem voor de zekerheid voor mij na willen kijken? O.a. of ik de juiste rekeningen op de balans heb staan en op de V&W en of ik niks vergeten ben? Het is een schema voor eenmanszaken. Ook heb ik de meest voorkomende boekingen genoteerd die ik graag door een professional zou willen laten beoordelen. Wie heeft verstand van dit soort zaken en wil mij helpen? Groetjes Debby
  6. Oh ja... nog een laatste ding, de eventuele BTW bij aanschaf van een investering, mag je toch gewoon in dat jaar wel in 1 keer terugvorderen? Dus al schrijf je 5 jaar af, de BTW vraag je wel in 1 jaar terug? Correct?
  7. Ontzettend bedankt allebei! En nog een vraagje tot slot... Mag je voor alle soorten afschijvingen, dus van gebouwen tot machines tot auto's de lineaire methode voor het afschrijven nemen? Of is dit niet voordeling?
  8. Wat ik niet begrijp is dat je van de kosten die je hebt gemaakt aan het onderhoud van de privéauto een stukje btw mag terugvorderen, maar als je dat stukje dan toeschrijft aan kilometerdeclaraties, dan nemen die kosten toch af (Credit) waardoor er per saldo niks lijkt te gebeuren, of eigenlijk lijkt er juist een stijging van het EV en van de opbrengsten te ontstaan, maar dit moet toch juist afnemen, zodat je uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen?
  9. Klopt het dat aan het einde van het jaar de aftrekposten zoals: - ondernemersaftrek - investeringsaftrek - MKB vrijstelling e.d. NIET in de boekhouding worden opgenomen? Behalve, de evenuele oudedagsreserve en natuurlijk de afschrijvingen? Goed begrepen of niet?
  10. Als ik het goed begrepen heb heb ik voor de aanschaf, aflossing en afschrijving van gebouwen de volgende rekeningen nodig: - Aanschaf Gebouwen (B) - Afschrijving Gebouwen (B) - Hypotheek (B) - Aflossing Hypotheek (B) - Interest (V&W) en - Afschrijfkosten Gebouwen (V&W) Klopt dit? En wie kan mij de journaalposten geven van: - de aanschaf zelf - de aflossing - de interest en - de afschrijving Bedankt alvast
  11. Heb de belastingdienst gesproken over de privéauto. Dit is wat ze zeiden: - Alleen de zakelijke km dienen te worden bijgehouden en mogen tegen € 0,19 per km bij de autokosten worden opgenomen. Zelf doe ik: Crediteuren Aan Kilometervergoeding + Kilometervergoeding Aan Privéopnamen Klopt dit? - Tevens mag er een deel (uitgangspunt 75%) van de BTW van de kosten op onderhoud worden afgetrokken. Hoe verwerk ik dit in de boekhouding? Voer ik dan de facturen geheel in, of alleen de BTW, of...? Kan iemand mij hier de juiste uitleg voor geven + de juiste journaalpost. Bedankt alvast
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept