Jump to content

pieter333

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Pieter
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hallo, Bij vistaPrint is het zo dat als je iets besteld een betaling doet, en pas uiteindelijk als de bestelling binnen is een factuur krijgt. Ik heb nu dus bij de postbank een bedrag dat is afgeschreven in 2007 en een factuur in 2008. Kan ik het bedrag zolang op de post kruisposten zetten? Of is er een andere betere manier? Groeten, Pieter
  2. Kijk, dat is inderdaad de oplossing die ik zocht. bedankt passie!
  3. Hallo, Ik heb een debiteur die op een grote factuur 1 cent te weinig heeft betaald. Dit verschil heb ik afgeboekt op de Verschillen rekenening (2300). Daar staat nu dus 1 cent op. Die rekening opheffen..., maar hoe doe ik dat? Waar moet die 1 cent naar toe? Lijkt me niet dat ik die debiteur perse een extra factuur van nog 1 cent moet gaan sturen?? Alvast bedankt voor de hulp! Groeten, Pieter
  4. Ecofin, super bedankt voor je reactie weer!! Deze was erg duidelijk, tis gelukt nu! :)
  5. Ik gebruik Mill7, en heb het standaard rekeningsschema van eenmanszaak. Daar zie ik niet de rekening bij te vorderen van fiscus. Op welk nummer zou ik deze het beste kunnen aanhouden? En dit moet waarschijnlijk een debet saldo hebben? Als balanscode 47000 Belastingen & Sociale lasten wellicht? Ik snap het nog niet helemaal... want je wilt het nieuwe boekjaar beginnen met Te betalen BTW op 0 en Te vorderen BTW op 0 toch? Dan moet je dus aan het einde van het boekjaar zorgen dat ze op een saldo van 0 uitkomen. Ik heb het zeg maar nu zo staan op het Memoriaal dagboek dat BTW verkoop een debet bedrag staat waardoor Te betalen BTW op 0 komt. En dan Te vorderen BTW op 0 komt. En dan het verschil daar tussen credit gezet bij "Kleine ondernemersregeling BTW". Stel ik wil nu nog op de rekening "te vorderen van fiscus" het bedrag bij KOR zetten, dan heb ik een ongelijk saldo op mijn Memoriaal dagboek. Wat doe ik fout....?
  6. Hoi Ecofin, Bedankt voor je antwoord!! Nu begin ik het inderdaad te begrijpen dan ja.. Alleen toch nog iets onduidelijkheid, door zeg maar dit te doen: Te betalen BTW Aan Te verrekenen BTW Aan Bijzondere bate Heb je op 31-12-..... de Te betalen BTW , de Te verrekenen BTW op 0 en dan bijzondere bate wat je met de KOR terug krijgt... Als je daarna vervolgens het volgende doet: Te vorderen van fiscus Aan Bijzondere bate Dan maar je de bijzondere bate toch 2x het KOR bedrag? Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd, zou je het wellicht nog iets kunnen verhelderen? Alvast super bedankt! Groeten, Pieter
  7. Hallo, Ben al een tijdje bezig met de KOR (kleine ondernemers regeling) te boeken, maar ik kom er maar niet uit, doe een klein dingetje stom verkeerd denk ik. Aan het eind van een jaar is het saldo te betalen btw - te vorderen btw bijvoorbeeld 500. Ik had gelezen op dit forum dat je dan de 500 euro bij te betalen btw moet wegboeken, en 500 euro bij kleine ondernemers regeling moet boeken. De balans krijgt hierdoor bij te betalen btw een saldo van 0 en bij te vorderen btw een saldo van 0. Klopt dit? Als je in het nieuwe jaar op je bank de 500 euro gestort ziet door de belastingdienst, waar boek je dat dan? Op m'n dagboek bank boek ik dan uiteraard 500 euro erbij, maar wat pak ik dan als tegenrekening? Doordat in het vorige boekjaar het saldo te betalen btw en te vorderen btw op 0 is gezet, zal een van die twee rekeningen niet als tegen rekening kunnen worden gebruikt lijkt me. M'n probleem is zeg maar, waar ik die 500 euro probeer weg te boeken, ik kom niet gelijk uit (wat waarschijnlijk ook normaal is denk ik), stel je boekt KOR nu debet 500 ipv credit in het vorige boekjaar, dan gaat bij je winst & verlies voor het nieuwe boekjaar 500 euro eraf, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt? Alvast bedankt jullie hulp!!!! Groeten, Pieter
  8. Hallo, Ik heb een mobiel gekocht, bij elkaar was de factuur 630 euro inc. btw Dat is dus meer dan 450 euro, dus afschrijven. Aan het einde van het jaar verreken ik echter 50% voor prive gebruik. Dan kom je dus onder de 450 euro. Dan hoef je niet meer af te schrijven neem ik aan of hoe gaat dit? Groeten, Pieter
  9. Hoi denarius, Erg bedankt voor je antwoord! Heldert een hoop op! Groeten, Pieter
  10. haha tja... nog lerende he... Maar zowiezo even over die Premie zorgverzekeringswet 2006, gaat dat nou over het bedrag waar al inkomsten belasting over is gegaan of?
  11. Hai RickK, Bedankt voor je reactie. Premie zorgverzekeringswet 2006 dat gaat toch over je nog onbelaste inkomen? Dus stel je hebt 10.000 verdient dan wordt er 34% inkomsten belasting over berekend, en nog eens over die 10.000 die premie. Dan moet je die betaling van die premie toch in je boekhouding verwerken? Of is het zo, zoals jij volgens mij zegt, dat die premie gaat over je inkomen nadat de inkomsten belasting eraf is gegaan? Groeten, Pieter
  12. Hallo, Nog niet zo heel lang heb ik een eigen bedrijf (eenmanszaak) maar ik kom er even niet meer uit kwa boekhouding betreft. Op het forum heb ik wat gezocht en zag bij sommige voorbeelden Rekening courant prive. Het boekhouden heb ik geleerd uit het boek "Eenmaal.. Andermaal... Boekhouden 1". Op het rekenschema dat zij hanteren staat geen RC prive. Nu zag ik hier dat dat voornamelijk bij BV en VOF is, maar hetzelfde wordt bedoelt als bij een eenmanszaak de rekening "0550 Privé", wat dus een hulprekening van het EV is. Dit klopt? 1) Ik had de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet 2006 vanaf mijn privé rekening betaald. Alleen weet ik nu even niet hoe ik dit in m'n boekhouding moet boeken. 2) Tevens heb ik zakelijk een mobiel gekocht voor 630 euro inc. btw (inclusief carkit etc). Hier maak ik echter ook privé gebruik van. Nu had ik gelezen op het forum dat als je meer dan 90% zakelijk gebruikt je de aankoop als volledig zakelijk mag boeken. Ik gebruik het niet volledig zakelijk. Nu had ik gelezen dat als je 50% zakelijk en 50% prive boekt voor de belasting altijd goed zit. Klopt dat? Is deze regel in 2007 nog steeds geldig? Verder moet je wellicht ook nog afschrijving boeken.... Ik heb even geen idee meer hoe ik dit moet aanpakken. Hopende dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!! Pieter
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept