hopshop

Junior
  • Aantal berichten

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

hopshop's trofeeën

  1. Kan het ipv met correctie achteraf niet ook 'direct'? Dus van een via prive-rek. betaalde telefoon/belkosten alleen dat deel opvoeren dat zakelijk is, zowel de kosten als daardoor ook de btw beide voor b.v. 50% ? Of is dat dan weer te simpel gedacht om op een dichtgeknepen oogje te mogen rekenen..
  2. Goed om te horen Joost, dit is precies de situatie waar ik aan zit te denken en die me ook gewoon redelijk lijkt. Eigen auto inbrengen als ond.vermogen bij start bedrijf, geen btw (kunnen) terugvragen dus, en de vrijheid houden op een later moment de auto weer prive te maken. Zolang je dus maar niet van btw-voordelen profiteert heb je alleen te maken met eventuele winst op de boekwaarde en niet met btw op de (terug/door)verkoop. Komt dat niet op hetzelfde neer als de auto voor IB wel maar voor OB niet tot ond.vermogen rekenen? Maar hoe die btw-gevallen precies in elkaar zitten staat dus wel beschreven in die almanak ?! Ga ik die toch maar eens proberen te krijgen nog dit weekend. Dank voor je nuttige tip, ben er erg blij mee!
  3. Mijn laatste vraag over OB is misschien wat te lastig...niemand? Ik blijf toch nog in mijn hoofd zitten met die kwestie. Mag ik dan met het volgende nog eens om jullie commentaar vragen: Dat switchen ongewenst is begrijp ik wel. Maar geldt die 'bestendige gedragslijn' eigenlijk voor je zakelijke gebruik van die auto of gaat het om de auto an sich? Ik bedoel: de keus voor ondernemingsvermogen voor IB en/of OB die je maakt is eenmalig, dat is wel duidelijk. Maar als je die auto later weer aan jezelf prive overdoet en hem vervolgens ook niet meer gebruikt voor je bedrijf, dus autokosten noch km's declareert voor die auto (nooit meer dus!), is er dan eigenlijk een probleem? Je mag toch besluiten dat op zeker moment geen of een andere auto geschikter is voor je bedrijfsvoering lijkt me. Pff...nog 3 dagen te gaan ;)
  4. Toch lees ik hierin onder 'keuzemogelijkheden btw'... http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-10.html#P67_7280 ...dat dat *niet* hoeft. Begrijp dat dat niet logisch lijkt. Maar ik onderzoek het omdat het me onredelijk lijkt dat je een auto uit prive naar je (eenmans)zaak inbrengt zonder btw-aftrek-voordeel, en dan later bij verkoop ervan opeens wel btw moet afdragen (al dan niet aan jezelf, maar dat terzijde). Volgens jou is dat zo: ...en/maar ik vroeg me dus af of je die latere btw-afdracht dan misschien kunt voorkomen door niet alleen geen aanschafvoordeel (kan sowieso niet) maar ook geen kosten-btw-teruggave te vragen (lijk je zelf te kunnen bepalen volgens die bd-info). Komt misschien raar over als je er vanuit gaat 'hoe meer ik kan terugvragen hoe beter', maar de retour-btw op onderhoud/benzine bij een auto die ik ook nog deels prive gebruik vind ik onzuiverder en financieel ook minder boeiend dan dat de OB-fiscus zich ermee bemoeit als ik later iets doe met die auto die ik nota bene uit eigen vermogen heb ingebracht...want eventuele winst t.o.v. de boekwaarde is dan ook al IB-belast!
  5. En om dan met het forum ook maar meteen een ander v®aagstuk op te lossen dat hierbij hoort: tot zover de balans/IB-kant. Wat is jullie interpretatie van de OB-kant? BD zegt dat keuze voor ondernemingsvermogen apart te maken is tussen IB en OB. Alle voorbeelden gaan echter over wel OB, geen IB zodat men btw op autokosten kan terugkrijgen. Maar als je nu, zoals hierboven beschreven, start van bedrijf aangrijpt om prive-auto op de balans te zetten, 1. kun je er dan inderdaad voor *kiezen* autokosten ook voor OB op te voeren of volgt dat gewoon verplicht automatisch uit je keuze voor ond.vermogen bij IB? 2. en zo ja, moet je dan ooit bij verkoop van je auto btw rekenen/afdragen, ook als je een prive-auto ingebracht hebt en dus nooit btw-teruggave gevraagd/gekregen?
  6. Volgens de telefonische uitleg van de bd maak je de keuze voor ondernemings- of prive-vermogen, in geval van auto die je al in prive had/hebt, inderdaad bij start bedrijf. Zet je de auto dan niet op de balans bij je eerste aangifte, heb je dus impliciet gekozen voor auto als prive-vermogen. Dat je tussen het doen van km-declaraties of zakelijk rijden niet zomaar de hele tijd kunt switchen is tot daar aan toe, maar blijf het raar vinden dat je bij start bedrijf dat allemaal vooruit zeker moet weten. Je kunt toch ook bij de start betwijfelen of je je auto meteen in je zaak wilt schuiven, of zelfs helemaal geen auto nodig hebben (en dus geen km declareren) en pas later in je onderneming bedenken, of door krijgen van andere klanten b.v., constateren dat een auto handig is ? Maar goed. Zeldzame uitzonderingen voor later dan bij de start inbrengen in onderneming zijn wetswijzigingen en 'gewijzigd gebruik': dus wanneer je verplicht een voorheen prive of gemengd gebruikte auto als volledig zakelijk gaat rijden. Bij meer dan 90% zakelijk gebruik is auto nl. sowieso verplicht ond.vermogen.
  7. Bij eenmanszaak maakt het in elk geval niet uit (kan denk ik niet eens?), gaat voor bd om werkelijkheid/praktijk en niet om papieren tenaamstelling. Voor andere rechtsvormen ligt dat misschien wel strikter, weet ik niet.
  8. Dus...het inbrengen van eerder prive gekochte auto is wel mogelijk, als je het dan maar meteen bij aanvang van je bedrijf doet. Niks mis met de beeldrijk-info maar de bd beschrijft die beperking (van meteen of nooit meer) niet echt ergens...? Of moeten we het zo lezen dat als je bij het begin van je bedrijf de auto niet zakelijk (hebt ge)maakt, je bij deze impliciet je bestendige gedragslijn hebt ingezet en niet later alsnog de keus voor zakelijk kunt maken ? Misschien moet ik ze toch maar weer eens gaan bellen, probleem is dat je elke keer weer een net ander verhaal te horen krijgt...
  9. Toevallig had ik je hier in een ander draadje... https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18340;start=30#lastPost ...ook al naar gevraagd. Ik dacht te hebben gelezen bij bd dat later inbrengen geen probleem is. Met 'batelen' bedoel je 'betalen' neem ik aan ;) en niet 'labelen' ofzo ? Maar je hebt het hier denk ik nog altijd over de aanschaf, en niet over later inbrengen omdat dat volgens jou niet kan.
  10. Peter, je zegt het alsof je er ervaring mee hebt. Ik dacht bij de bd gewoon te hebben gezien dat dit kan: "Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming." http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-12.html#P86_9724 Lees ik dit nou te optimistisch, weet jij meer?
  11. Zit met precies dezelfde vraag als Henri. Een oldtimer als ondernemingsvermogen waardoor je (soms dure) onderhoudskosten volledig zakelijk kunt aftrekken is al snel interessanter dan als prive-wagen met km-vergoeding, zelfs nog los van die lage bijtelling. Ik lees overal dat eenmaal tot (IB-)ondernemingsvermogen gerekend, je vastzit aan die keus. Dus wat is het addertje, wat zit er nou voor eventueel nadeel aan het op de balans zetten van de auto? Ik kan me b.v. voorstellen dat de dagwaarde kan stijgen door marktontwikkelingen of doordat je er aan restaureeert, is dat een punt? Of krijg je b.v. een probleem als je de auto ooit wilt verkopen, of je onderneming stoppen? In mijn geval had/heb ik de auto overigens al en gaat het dus niet om zakelijk aanschaffen (laat staan btw terugvragen, OB is weer ander verhaal) maar om inbrengen in de eenmanszaak. Hoe doe je dat nou concreet, wat is de administratieve handeling: heb je dan zakelijk een schuld aan prive of hoe werkt dat?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.