Amakie

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Amakie's trofeeën

  1. Joost, veel dank voor je inspanningen. Natuurlijk heb ik dat nummer al gebeld, daar kan men mij geen uitsluitsel geven. Inmiddels ben ik op een andere manier aan het achterhalen wat nu de mogelijkheden zijn, zal hier binnenkort het resultaat posten. Groet, Amakie
  2. @ Informatieman: het verhaal van Nounou doet mij denken aan spreadshirt.net.
  3. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Bij voorbaat veel dank. Groet, Amakie
  4. Gaat het hier toevallig om T-shirts? In dat geval zou het kunnen zijn dat de partner waarmee jij werkt jou commissie uitkeert. In principe kun je dan volstaan met het opgeven van je ontvangen comissie bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" en ben je verder niets verplicht. Je berekent dan ook zelf helemaal geen BTW, je ontvangt alleen de comissie.
  5. Tsja, als ik alles letterlijk interpreteer wat er op de site van de BD staat, dan kom ik wanneer je uit mag gaan van de werkelijke autokosten als bijtelling toch echt uit op 0. Ik vind dat ook logisch, want: - Bij geen privégebruik kan de ondernemer de autokosten aftrekken. - Bij privegebruik 25% cataloguswaarde en autokosten hoger dan dat bedrag kan de ondernemer de autokosten minus de bijtelling alsnog aftrekken. Hij heeft immers reeds het privégebruik van de winst afgetrokken. Wat er dan nog over blijft zijn kosten die hij kan aftrekken. - Bij privegebruik 25% cataloguswaarde en autokosten lager dan dat bedrag mag de ondernemer de bijtelling verrekenen met de autokosten. Er blijft dan niets over om af te trekken omdat de bijtelling gelijk is aan de autokosten. Hierná mag er dus niets meer worden afgetrokken, en wel omdat er niets over blijft, er is immers sprake van verrekening. Het lijkt mij niet dat je bij de laatste optie opeens wel een bijtelling moet schrijven, maar niets mag aftrekken, terwijl je bij de 25% optie effectief enkel een lager bedrag autokosten dan de gehele autokosten mag aftrekken, te weten het bedrag dat over blijft na aftrek bijtelling. Indien je niets mag aftrekken zou er namelijk ook nets te verrekenen vallen? Na verrekenen doen we dus niet meer aan aftrekken, en dat lijkt mij logisch. Denk ik. : )
  6. Even een zijstraat, maar niet off-topic: Ik verkeerde in de veronderstelling dat je indien je in aanmerking wilt komen voor het tarief voor ondernemers voor de MRB, je automatisch te maken krijgt met de bijtelling voor de IB. Als ik het volgende goed interpreteer blijkt dit niet zo te zijn: U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet: * U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een BTW-nummer van de Belastingdienst. * De bestelauto staat geregistreerd op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf of op uw naam. * U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt. Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd. (bron: belastingdienst) Ik kan dus een auto (diesel bestel) kopen (van welk jaar dan ook) en deze op naam van mijn zaak/mijn eigen naam zetten. Vervolgens betaal ik het tarief voor ondernemers voor de MRB. Vervolgens hou ik de auto voor de IB gewoon privé. Dit voorkomt bijtellingen en rompslomp. Voor de OB kan ik de auto dan weer als zakelijk aanmerken, maar ik ben hiertoe niet verplicht. (Voor de OB als zakelijk aanmerken en > 500km privé rijden heeft namelijk als gevolg dat je ook weer 12% over 22% van de cataloguswaarde moet betalen. En dat dan bij een auto van 3000,-, waarbij je dus éénmaal 570,- BTW kunt terugkrijgen...) Ondernemer voor de MRB dus, auto verder voor IB en OB privé houden, 19 ct. per zakelijke km doorberekenen, + 75% van de BTW van de autokosten aftrekken. Correct? (Ik zie trouwens dat Renrew de weg ook nog steeds een beetje kwijt is wat bijtelling/autokosten betreft, net als ik...) Groet, Amakie
  7. Joost, dank voor je uitleg. Ik vind het ook een vedacht voordelige oplossing. Maar toch, als ik de info van de BD zelf erbij pak (men loopt overigens achter en spreekt nog van 22%, dit moet dus 25% zijn): ________________________________________________________________ Aftrekbare autokosten voor de inkomstenbelasting Bedrag Cataloguswaarde € 30.000 Totale autokosten per jaar € 10.000 Privégebruik: € 30.000 x 22% € 6.600 ----------- - Aftrekbare autokosten € 3.400 Voorbeeld 2: Uw totale autokosten zijn lager dan het percentage van de oorspronkelijke cataloguswaarde U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto heeft een cataloguswaarde van € 60.000. U rijdt 8.000 kilometer privé met de auto. Uw privégebruik van de auto is: (€ 60.000 x 22% =) € 13.200. De totale autokosten zijn € 10.000. Uw privégebruik is dan gelijk aan de totale autokosten van uw onderneming, dus € 10.000. De regel is: verreken het privégebruik met de autokosten van uw onderneming. Wat overblijft, mag u van de opbrengsten aftrekken: € 10.000 – € 10.000 = € 0. U kunt dus geen autokosten aftrekken. bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-19.html#P145_18017 __________________________________________________________________ "U kunt dus geen autokosten aftrekken.": ik lees dit als: "want er blijft niets over nadat je het privégebruik met de autokosten van de onderneming hebt verrekend". "Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker?" Misschien moet ik even buiten gaan spelen om mijn hoofd te luchten, helpt vast. Groet, Amakie
  8. Nu lees ik dit als: "Indien de autokosten lager zijn dan de bijtelling gelden de autokosten als bijtelling maar je kunt deze NIET aftrekken dus je moet de werkelijke autokosten bijtellen indien deze lager zijn dan de bijtelling". M.a.w.: Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,- Aanschafprijs 3000,- Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- (deze kun je NIET aftrekken) Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: een bijtelling gelijk aan de autokosten: 3600,-. Waar ik eerst begrepen dacht te hebben: Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,- Aanschafprijs 3000,- Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: geen bijtelling want de autokosten zijn lager. Je rekent de bijtelling gelijk aan de autokosten, én je trekt de autokosten af. Nu ben ik de weg weer even kwijt... Welke van deze varianten is nu de juiste?
  9. Joost, veel dank voor je reactie. Ik ga alles nog eens goed op een rijtje zetten. Ik dacht alle opties reeds overwogen te hebben, maar nu blijkt dat je de bijtelling effectief kunt "wegstrepen" tegen autokosten biedt dat toch weer nieuwe perspectieven. Groet, Amakie
  10. Beste mensen, Ik bevind me in een soortgelijke situatie, en wil graag weten of ik alles nu goed begrijp. Ondernemer voor de OB, niet voor de IB. Uit de eerdere berichten (en info elders) denk ik op te maken dat ik in principe, wanneer ik een auto op naam van de zaak zet bij aankoop, te maken krijg met een bijtelling én mogelijkheid tot aftrekken van autokosten. Dit alles ondanks het feit dat ik voor de IB geen ondernemer ben. Ik geef dit geheel gewoon op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Correct? (Het OB verhaal is overigens wel duidelijk) Ik ben een startende ZZP-er (voldoe volgend jaar wel aan urencriterium + min. 3 opdrachtgevers) en heb daarnaast een klein inkomen in loondienst. Winst maak ik nog niet. Nu sta ik voor de keuze welke en hoe een auto aan te schaffen. Indien ik inderdaad te maken krijg met autokostenaftrek en bijtelling, ook al ben ik geen ondernemer voor IB had ik me eerder bedacht een auto met grijs kenteken aan te schaffen en deze op de zaak te zetten. Bang voor de hoogte van de bijtelling nam ik mij voor op zoek te gaan naar een auto ouder dan 15 jaar, omdat de bijtelling dan 25% van de dagwaarde is, i.v.p. de cataloguswaarde. Ik heb ook niet veel te besteden voor de aanschaf (en onderhoud) van een auto. Het valt me echter op dat bestelauto's ouder dan 15 jaar relatief weinig in prijs verschillen van auto's van bijvoorbeeld 10 jaar oud (of ze zijn wel goedkoop maar vallen echt uit elkaar). Nu ik echter het hele verhaal hierboven lees, begint mij te dagen dat het wellicht helemaal geen probleem is dat ik 25% van de cataloguswaarde zou moeten bijtellen i.p.v. van de dagwaarde, gezien de bijtelling dus niet boven de autokosten uitkomt. In dat geval is het misschien verstandiger een minder oude, betere auto aan te schaffen tegen dezelfde prijs als een van meer dan 15 jaar oud? Of is het wel verstandiger een auto van > 15 jaar oud aan te schaffen omdat de bijtelling dan minder is dan de autokosten en je deze dus wel kunt aftrekken? Voorbeeld: dagwaarde/aanschafprijs 1000,-, bijtelling 25% van 1000,- = 250,- Autokosten (incl. afschrijving): 3200,- 250,- min 3200,- = - 2950,- (aftrekbare autokosten) Of: Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,- Aanschafprijs 3000,- Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: geen bijtelling want de autokosten zijn lager. Ik hoef me als dit correct is geen zorgen te maken over een hoge bijtelling, maar mijn afweging is meer of ik kosten wil kunnen aftrekken maar zorgen heb over het eventueel uit elkaar vallen van mijn auto, of dat ik voor iets meer comfort en kwaliteit ga en voor lief neem dat ik geen kosten kan aftrekken. (Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik wel dat indien ik een oude auto aanschaf ik desnoods het vervangen van de motor ook nog kan aftrekken.) Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me kan laten weten of ik alles nu goed heb begrepen. Groet, Amakie
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.