Daniel Utzeri

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Daniel Utzeri's trofeeën

  1. Beste HL-collega's, Ik heb een vraag over hoe ik m'n seminarie over financiële planning het beste kan aanpakken. De doelgroep bestaat uit studenten van 18 tot 25 jaar oud. Ze hebben waarschijnlijk geen andere informatie dan enkel het idee waarmee ze naar mij komen. De bedoeling is om een financieel plan op te stellen voor hun idee. Nu wil ik een min of meer gestandaardiseerde aanpak ontwerpen om het financiële planning gedeelte te onderwijzen. Kunnen jullie me in een richting sturen? Ik zou wat informatie kunnen gebruiken omtrent -gegevensverzameling (welke gegevens? Kostprijzen, gegevens omtrent tewerkstellingskosten,...?) - onderwijzen van een seminarie omtrent financiële planning; opmaak balans, de p&l, forecasts (ik heb een filmpje gevonden van het bdo in een andere forumpost, maar dat lijkt me wat te weinig uitgewerkt...) - op welke gegevens een financiële forecast moet steunen en onderwerpen waaraan ik op dit moment niet denk :) Alvast bedankt! Daniël
  2. Wat mr. Van Nijnatten zegt is zeer relevant. Ik zou ook aanraden op die manier te werk te gaan. Start met de sectoranalyse: wie zijn je concurrenten? Wat doen ze precies? Hoe differentiëren ze zich en wat is hun omzet? Wat zijn hun kernactiviteiten en hoe bereiken ze hun (verschillende) doelgroep(en)? Dit vereist dat je ofwel zeer strategische tewerk gaat bij het plegen van je "cold calls", ofwel, dat je start met je onderzoek op google. Op de balanscentrale van de nationale bank, kan je heel wat gegevens vinden over de ondernemingen in je sector. Om meer informatie te krijgen over de opzet van je bedrijf, en het aangaan van een partnerschap, kan ik het gratis te verkrijgen handboek van het FVIB aanraden, dat allesomvattend is wat betreft het aangaan van partnerschappen en associaties. Logistieke kwesties en kwesties omtrent distributie, kan je aanpakken door eerst de mogelijkheden te bestuderen, dan pas zien hoe je concurrenten het doen, en vervolgens de beste (of een betere) manier eruit pikken. Om potentiële interesse omtrent je product te onderzoeken is het aan te raden om een marktonderzoek te voeren, dit kan je zelf doen, maar vergeet niet je vragenlijst te laten nakijken (en aanpassen) door iemand die vertrouwd is met marktonderzoek. Een adviesbureau zoals bijvoorbeeld het centrum voor ondernemen (in België) kan je daarmee helpen zonder dat er kosten aan verbonden zijn, er zal in Nl ook wel een zulke instantie bestaan, hoewel ik daarvan niet op de hoogte ben.... Misschien syntens als het een innovatief product betreft. Je prijs kan je op een aantal manieren zetten: de totale kosten berekenen en daar dan een marge op nemen (m.i.v. de prijs van je concurrenten is een goede start. Google eens naar andere manieren... Om je een meer concreet antwoord te kunnen geven kan je misschien je vragen in algemene vorm posten. Ik kan je dan gerichter op weg helpen. Mvg, Daniël
  3. Bedankt voor jullie inspirerende feedback. Nu heb ik weer wat informatie om doorheen te gaan.. Ik laat weten wat ik vind. Vriendelijke groeten, D
  4. Bedankt voor de goede marketingtip! Samenwerken met de marktleider ligt niet erg voor de hand. Ze kopen ons eerder uit de markt dan een samenwerking aan te gaan. Ze onderhandelen ons zó onder tafel als we een plaatsje willen bedingen op de markt, en dan is er nog niet gesproken over de concessies die we zouden moeten doen... Als wij niet kunnen leveren aan diamantairs omdat de monopolist daar een stokje voor steekt, zijn we aangewezen op eigen etalages, die er ook zijn... Het is dus ook een kwestie van door te dringen tot de diamantairs een autonome beslissing te nemen maar dat is niet erg evident als de mogelijkheid bestaat dat zij er nadeel van kunnen ondervinden... De ambitie van de oprichter is een snelle groei te realiseren. Daarom zou de doorbraak er moeten komen. Venture capital is een mogelijkheid maar de eigen investering die daarbij komt kijken is gigantisch. Er is al zoveel geld gepompt in de groei, en het brengt op, maar het wordt dus tijd dat er een doorbraak komt. Een reclamecampagne met beroemdheden is een goede manier om het product bekend te maken maar de investering is navenant...
  5. Het product verkoopt al een aantal jaar goed, maar de doorbraak komt er niet. Het betreft een nieuwe slijpmethode. Ik had al gedacht aan het samenbrengen van diamantairs op een conferentie waar ik het onderscheid tussen de twee slijpvormen duidelijk kan aantonen, en zo ook meteen de meerwaarde voor de klant. Als zij hem willen verkopen in hun winkel dan komen we ook al verder maar dan zijn we natuurlijk nog niet aan een doorbraak... Deze slijpvorm maakt dat de diamant meer schittert dan de traditionele, die ondertussen al 500 jaar op dezelfde manier geslepen wordt...
  6. Ik vraag me af hoe ik een innovatief product in de diamantsector kan binnenbrengen... Ik zal even de situatie met een analogie duidelijk maken. In de frisdrankindustrie heb je CocaCola en Pepsi. CocaCola wilde Pepsi niet in de markt maar Pepsi is daar toch in geslaagd; We willen met het innovatieve concept de diamantmarkt binnendringen maar de grootste speler op de diamantmarkt steekt daar een stokje voor. Ze willen niet dat een Pepsi de markt binnendringt... Hebben jullie suggesties over hoe ik het zou kunnen aanpakken? Bij voorbaat bedankt. Daniël
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.