Zal mijzelf eerst voorstellen:
Jim Leeuw
23 lentes jong.
HBO Commerciële Economie (HES Amsterdam)
Zeer ondernemend en altijd vol "nieuwe" ideeën.
Ik bestel vanmorgen nieuwe voetbalschoenen voor mijn sportieve bestaan.
Kwam mij opeens een idee naar boven.
Het idee: Sportkleding.nl
Sportkleding.nl wordt dé nieuwe site voor sportend Nederland. Op deze site kan je voor alle mogelijke sporten kleding kopen via het internet. Gebruikersgemak, lagere kosten dan in de winkel en bovenal een totaal concept moeten USP van sportkleding.nl worden.
Via deze "hoofdsite" zullen er talloze links komen naar: voetbalkleding.nl / tenniskleding.nl / basketbalkleding.nl / hockeykleding.nl komen.
Via de site zijn alle kledingstukken op een digitale paspop te combineren. Losse spullen zijn bv 15% goedkoper dan in de winkel. Een totaal pakket (laat zeggen: voetbalschoenen, voetbalsokken, voetbalbroek, voetbalshirt) is 25% goedkoper dan in de winkel. Dit om additonele verkoop te stimuleren.
Om dit een succes te laten worden zal er in 1 keer grote naamsbekendheid in Nederland komen. Dit moet bereikt worden d.m.v: advertenties in sporttijdschriften (VI / Sportweek / etc) AdWord is zeer belangrijk (gevonden worden op: voetbalschoenen, hockeystick, korte broek, fitnessshirt, t-shirt, hardlopen, sport, sporten, sportschoenen, etc, etc.
Natuurlijk zal een tv campagne ideaal zijn, maar is erg prijzig.
De site zal in een professionele uitstraling moeten hebben. Maar bovenal niet té zakelijk. De look-and-feel zal sportief, jong, uitdagend en gebruiksvriendelijk en overzichtelijk moeten zijn.
Nu heeft dit idee een aantal haken en ogen:
- Retail organisaties zullen dit als een grote bedreiging zien (mits het groots wordt opgezet)
- Vinden van leveranciers (ben opzoek naar een groothandel in sportkleding die alles levert)
- Consument is misschien nog niet klaar om alles on-line te kopen, wil vaak passen
Dit idee heeft ook een aantal voordelen
- Redelijk uniek in Nederland (momenteel zijn er geen site's met hetzelfde concept, alleen website's van retailers zelf)
- Hoge marge's
- Lage voorraadrisico's (mits goede contacten met leverancier)
- Lage overhead kosten
- Totaal concept voor consument
- Aantrekkelijk voor adverteerders
Nou is mijn vraag aan jullie:
Schiet is op dit plan. Als ik net iets nieuws heb verzonnen zie ik vaak de échte haken en ogen van mijn idee nog niet.
Is het vinden van een groothandel moeilijk? Is er een dergelijke groothandel te vinden?
Waarom bestaat er nog zoiets dergelijks? Is de consument hier klaar voor? Waarom zou het nog niet écht bestaan?
Retail organisaties zetten dit niet groots op omdat het hun eigen retail kanaal zal bedreigen denk ik.
Benieuwd naar de reacties
Jim Leeuw