Dus het is wachten tot de makers van facturatiepakketten XBRL ondersteunen (voor zover ze dat nog niet doen, natuurlijk - degenen die het nog niet hebben zijn het nu aan het bouwen, namelijk) en dan regelt alles zichzelf.
Waarom moesten bedrijven jullie nou ook alweer inschakelen?
Peter,
E-facturen moeten aan de eisen van de belastingdienst voldoen. De twee belangrijkste zijn dat de afzender vaststaat en dat de factuur niet gewijzigd mag kunnen worden. Het identificeren van de verzender van een e-factuur is de 'authenticatie' (een beetje ongebruikelijk maar wel correct woord) en dient door een Trusted Third Party te worden gedaan. De 'veiligheid', het onmogelijk maken dat een e-factuur kan worden gewijzigd, moet ook onder toezicht van een onafhankelijke derde gebeuren.
Elke ondernemer kan ook zelf de authenticatie en veiligheid regelen met een TTP.
Register zorgt er ook voor dat de e-factuur wordt geconverteerd naar de standaard XBRL. Van elke e-factuur wordt door een derde partij (wij maken binnenkort de naam van het bedrijf bekend) een XBRL-instance gemaakt, gecontroleerd en gevalideerd. Dat bestand wordt samen met het plaatje van de factuur per e-mail verzonden om in de boekhouding en voorraadadministratie te worden verwerkt.
Uitgaande facturen kosten een MKB-bedrijf met tussen de 1.000 en 2.000 uitgaande facturen per jaar, gemiddeld 9 euro per stuk.
E-facturen kunnen bovendien diect en op productniveau in de administratie worden verwerkt. Als een ondernemer bij de Makro zijn inkopen heeft gedaan zou bij terugkomst op de zaak de factuur al in de boekhouding en voorraad zijn verwerkt. Foutloos.
vr gr
Hans van Heertum