Le Coq

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Le Coq's trofeeën

  1. Bedankt voor jullie adviezen, ik zal in de gaten houden welke aangifte de belastingdienst gebruikt voor de aanslag. Groet, Guus
  2. Hartelijk dank voor jullie hulp! Ik heb de persoonlijke aangifte aangevuld met de aftrekbare kosten en opnieuw ingestuurd. Verder maar even afwachten wat de reactie van de belastingdienst is op het niet invullen van het andere formulier. Groet, Guus
  3. Amazing, bedankt voor je reactie. Ik heb de indruk dat je met aangifte refereert naar de particuliere aangifte, is dat een juiste aanname? Investeringen (>€450)heb ik niet gedaan, wel kosten voor huisstijl, drukwerk, software, seminars, telefoon, bank en webhosting. Zijn die ook allemaal aftrekbaar op een dergelijke particulier aangifte? Het zijn allemaal ondernemingskosten, niets privé. Guus
  4. Vorig jaar ben ik begonnen met een eigen bedrijf. Daarnaast was ik (nog) in loondienst. Ik heb vorig jaar geen WUO gehad maar wel wat kosten en ik heb hierover het laatste kwartaal BTW teruggevraagd. Omdat ik voor de belastingdienst dus WUO ondernemer ben moest ik elektronisch aangifte doen, hetgeen ik ook gedaan heb...maar ik heb het particulier gedaan. Dom natuurlijk maar de vergissing kwam doordat we begin dit jaar de eenmanszaak omgezet hebben in een VOF. Dan krijg je een nieuw nummer van de belastingdienst en ik heb niet meer in het oude account gekeken tot vrijdag. Gebeld met de belastingdienst. Ik kan het zo laten, dan krijg ik vanzelf wat vragen...of ik kan alsnog de ondernemersaangifte doen. De oude aangifte wordt dan schijnbaar gewoon overschreven en blijft op de oude datum van insturen staan. Wat is wijsheid. Ik wil het graag juist oplossen en daarbij zit ik met de volgende zaken: Ik heb dus BTW teruggevraagd. Ik heb de opstartkosten nog nergens afgetrokken (het idee was dit in 2009 te doen) Ik heb een zakelijke rekening waar saldo op staat Vragen aan jullie: Welke aangifte kan ik volgens jullie het beste invullen c.q. aanpassen? (ook met het oog op het zakelijk saldo en de zakelijke kosten) Krijg ik problemen met dat BTW verhaal als ik het nu op mijn privé aangifte zet? Le Coq
  5. Hallo Fred, Opnieuw dank voor de toelichting, het wordt allemaal steeds een beetje duidelijker! We hebben morgenavond een afspraak met een accountant om het specifiek voor onze situatie te bespreken. Ik denk dat we zo wel goed beslagen ten ijs komen en zinnige vragen kunnen stellen. Mochten er nieuwe (andere) vragen komen dan doen we graag weer een beroep op jouw kennis en die van HL. Groet, Le Coq
  6. Fred, bedankt voor je welkom en je reactie! Als statutair directeur van een BV ben ik goed op de hoogte van het werk en de verplichtingen die hiermee gemoeid zijn. Wat nieuw voor me is, is de combinatie eigenaar/directeur waardoor je geen werknemer meer bent. De VOF is voor mij onbekend terrein maar dat je hier geen werknemer bent is zeker duidelijk. Wat wij zoeken is (naast de al gestelde punten) is de vorm waarbij je "salaris" vaststaat en de rest van de winst in de onderneming blijft om deze uit te bouwen. We hebben de indruk dat bij een VOF het meteen naar de eigenaar (eigenaren) vloeit, klopt dat? Of de werknemersverzekeringen de moeite en kosten waard zijn zullen we inderdaad moeten uitzoeken. Ik heb de ervaring opgedaan dat vaak vanuit de BV vorm verder uitgebouwd wordt met naar een holdingstructuur al dan niet met vastgoed BV's. Het nut van een holding is me voor een aandeelhouder duidelijk, de vraag is misschien of dit nuttig is als je ook directeur(en) van je eigen BV bent? Bij een eventuele verkoop in de toekomst misschien, maar ik lees ook artikelen van "werknemers/bijklussers" die dergelijke constructies al hebben lopen. Waarom, zit er ergens een voordeel? Er zal binnenkort een gesprek met de account plaats moeten vinden. We proberen alleen alvast wat meer inzicht te krijgen voordat we aanschuiven en de tellers beginnen te tikken ;D Groet, Le Coq
  7. We hebben al uitgebreid zitten zoeken op het forum en er de nodige algemene informatie afgehaald. Graag zouden wij wat meer advies krijgen over onze situatie, onder andere m.b.t. de genoemde punten van het salarisverschil, eventuele werknemersvoordelen in een bv en de mogelijkheden tot het uitbouwen van het bedrijf met andere activiteiten.
  8. Hallo en bedankt voor dit mooie forum! Wij zijn van plan een bedrijf te beginnen en willen ons alvast goed voorbereiden voor we naar een accountant stappen. We hebben al heel veel gelezen maar toch zouden we graag jullie advies hebben over onze specifieke situatie. Wie zijn wij? We zijn twee collega's die al 7 jaar samen hebben gewerkt in een bedrijf en heel veel projecten samen hebben gedaan. We brengen verschillende vaardigheden in uit verschillende functies: directie, sales, inkoop, logistiek en productontwikkeling. We zitten in verschillende leeftijdsfasen (eind twintig en begin veertig) dus we begrijpen ook heel goed dat de plannen (ooit) wel eens bijgesteld kunnen moeten worden. We vullen elkaar goed aan maar zijn ook min of meer afhankelijk van elkaar voor de plannen die we nu hebben. De ambitie is om het bedrijf te laten groeien. Hiermee worden we minder afhankelijk van elkaars inbreng en we willen ook wel wat groter worden! Het te beginnen bedrijf is gebaseerd op advies en implementatie daarvan. De investeringen vallen daarom nogal mee maar we hebben natuurlijk wel kosten voor (privé) auto's, computers en overige benodigdheden. Er zal in eerste instantie vanuit huis gewerkt worden. Het is de bedoeling allebei voor 50% eigenaar te worden. Qua bestuur hebben we gelijke rechten. We zijn het er over eens dat één naar buiten treed als directeur en dat de andere een andere functie krijgt. Een VOF lijkt de best keuze voor ons als starter maar we willen ook weten of er voor ons voordelen aan een BV zitten. De belangrijkste reden is dat zo de risico's beperkt blijven tot de inleg per persoon. De onderneming moet financieel niet helemaal in het privé leven doorlopen vinden we. Een van ons heeft een eigen huis maar is niet op huwelijkse voorwaarden getrouwd en de ander wil nog graag wat kopen. Door ons leeftijdsverschil en ervaring hebben we verschillende salarissen en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Dat betekent dat de salarissen eerst betaald moeten worden en dat een eventuele winst daarna 50/50 verdeeld wordt. We hebben de indruk dat dit iets beter past bij een BV maar is dat zo? Een BV zou het mogelijk maken als werknemers op de loonlijst te komen, is dat een voordeel of niet echt? Om alle werknemersvoordelen er uit te halen moet je zelfs naar een situatie waarbij de directeur ontslagen kan worden. Maar om daarvoor een vreemde met minderheidsbelang binnen te halen... We hebben beide een achtergrond in de handel dus er bestaat best een kans dat we er nog eens heel iets anders naast willen doen. Dat kan samen of ieder voor zich zijn. Het zou dan prettig zijn als je vanuit een "veilige" positie nog in iets anders kunt investeren. We zouden samen één (of meer) BV's kunnen beginnen maar je ziet ook regelmatig de holding/werkmaatschappij structuur. Daarbij heeft elk van de partners zijn eigen BV welke dan voor 50% deelneemt in de werk BV. Is dit zinvol als je toch het BV-pad opgaat? Misschien mogen we het zo samenvatten. We hoeven geen geld over de balk te gooien maar we hebben nu de middelen om wat groter in te stappen als ons dat (op termijn) voordelen brengt. Wat zou jullie advies in deze zijn? Alvast bedankt! Le Coq (Op dit moment willen we het nog even anoniem houden. We hopen op jullie begrip hiervoor ;) )
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.