Peter.M

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Peter

Peter.M's trofeeën

  1. Goedendag, Ik zit ruim een jaar in de WW en ben benaderd door een bedrijf voor een klus van enkele weken. Uren x tarief. Ik heb een slapende BV (100% eigenaar, geen activiteiten) die ik wil laten optreden als 'payroller': BV factureert de klant (die heeft dan geen gedoe met VAR-verklaringen, aansprakelijkheid loonheffing) en de BV zorgt voor de verloning naar mij toe. Loon geef ik door aan UWV en bedraagt waarschijnlijk meer dan 125% v/d 4-wekelijkse uitkering, dus uitkering 0 die periode. Vraag: - Wat is een acceptabele/geaccepteerde verdeelsleutel voor omzet vs uitgekeerd loon in zo'n situatie? Ik heb 70/30 in gedachten: 70% uitkeren als loon, 30% voor de BV (o.a. kosten verloning).
  2. Ik doe de admin van onze jonge firma in Excel. Vandaar deze newbie-vraag. In 2008 inkoopfacturen ontvangen voor kosten (verzekering 2009, energievoorschotnota jan09) die in 2009 ontstaan en betaald worden. Duidelijk zijn de posten crediteuren en terug te vorderen BTW die hiermee verhoogd worden in 2008, maar op wat voor balanspost boek ik de toekomstige kosten in 2008, voor nog te leveren diensten? bedankt! bergbewoner
  3. Beste Highio, Dat is zo, maar (stel) EUR 150 voor een acc. verklaring t.o.v. aftikken op een schenking van 9k (min de vrijstelling) is een stuk voordeliger, dus vandaar dat we deze weg eerst wilden bewandelen. Je laatste punt ('1 BV is geen BV') beseffen we, maar we hadden bedacht er pas 2 holdings boven te zetten zodra er substantieel omzet gegenereerd wordt. Nu al twee BV's extra er op nahouden komt toch je toch al gauw op EUR 3k kosten extra te staan waar we voorlopig nog geen voordeel mee denken te behalen. Maar ook hier staan we als beginners open voor andere inzichten en ervaringen. Groet, bergbewoner
  4. Beste Highio, Van mijn compagnon kopen betekent dat er (extra) belastbaar inkomen voor hem ontstaat, dus daarmee houden we het fiscale nadeel, tenzij je constructie anders in elkaar zit dan ik denk. Groet, bergbewoner
  5. Beste Joost, Bedankt voor je snelle response. Je bevestigt onze vermoedens en zullen n's kijken of de Belastingdienst het toch nog leuker kan maken, als 't niet makkelijk kan. Mocht dat niks worden dan vallen we je graag nog een keer lastig. Groet, Peter
  6. Mijn compagnon en ik zijn van plan om een BV oprichten om van daaruit (IT/internet-gerelateerde) business te gaan doen. Het moet wat ons betreft een BV worden en geen v.o.f., o.a. omdat er zaken gedaan gaan worden met internationale partijen. De een brengt het benodigde startkapitaal in, de ander expertise en programmatuur, maar geen geld. Inbreng in natura blijkt een moeilijke zaak: het bestaat uit programmatuur (in ontwikkeling) waar nog geen opbrengsten tegenover staan. Een door ons geraadpleegde accountant zag geen mogelijkheid om de waarde vast te stellen. We willen elk voor 50% aandeelhouder worden van de BV. Hoe voorkomen we dat de fiscus dit als een vorm van 'schenking' of 'inkomen' ziet voor de partner die geen geld inbrengt? Die krijgt immers 50% aandelen zonder ervoor te betalen. Wat we overigens niet willen is een constructie waarbij de partner die de programmatuur en expertise inbrengt, met een schuld (van EUR9k) komt te zitten, hetzij aan de BV, dan wel aan de financierende partner. Ik hoop dat ik ons probleem duidelijk heb geschetst en ben zeer benieuwd of hier een fiscaal neutrale oplossing voor bestaat.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.