Jump to content

pinjoprogress

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Idd, ik lees het nu ook op verschillende andere plaatsen. Is echt per maand en niet met terugwerkende kracht. Ik denk dat ik dan gewoon voor het overzicht pas begin vanaf januari. Wat ik wel vreemd vind is dat (hoe laag die vrijwilligersvergoeding ook is) het volgens mij door de belastingdienst nagenoeg niet te controleren is waar die vergoedingen heen zijn gegaan. Want ik kan ook die 35,- euro elke maand pinnen en aangeven dat het naar persoon x is gegaan. Ik lees namelijk nergens dat je alleen maar via de zakelijke rekeningen mag overmaken. Laat ik het zo zeggen, ik had het netter gevonden als ik deze bedragen netjes moet opgeven, zodat het ook te controleren is. Nu kan ik van mijzelf zeggen dat wij een 100% eerlijke stichting hebben waarbij nog nooit 1 cent is verdwenen, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit soort regelingen zwart geld in de hand werkt bij stichtingen die misschien wel tonnen per jaar aan donaties ontvangen.
  2. Ja precies, Ik begrijp wat je bedoelt. Het gaat er dus om of de donaties ook onder de BTW vrijstelling vallen net zoals dat bij LEDEN is bij bijv. een vereniging. Stap 1 is dus dat ik die vrijstelling van administratieplicht (is vrijstelling van BTW plicht neem ik aan) ga aanvragen. Als dit wordt goedgekeurd, neem ik aan dat wij dus gewoon een simpele: - stichting zijn - zonder winstoogmerk - die spullen kan kopen voor de training betaalt uit de donaties - die vrijwilligers (donateurs meestal, ik noem ze zelf toch leden al kan dat officieel niet) een vergoeding kan geven per persoon van 150,- euro per maand met max. van 1500,- per jaar Mag ik nu ook mijn vrijwilligers met terugwerkende kracht die 35,- euro per maand betalen? Of betekent per maand ook echt dat het vanaf NU per maand 35,- euro (of max. 1500,- verdeeld over 12 maanden = 125,- euro) moet zijn en dat ik niet vanaf januari (want sindsdien helpt 1 assistent/vrijwilliger mij al met lesgeven) dit met terugwerkende kracht mag overmaken?
  3. Bedankt Joost, Wat je bedoelt is zeker dat wij niet eens onder de KOR vallen, maar zelfs nog daarbuiten? Ik zie bij de KOR een bedrag van 1345,- waarbij je geen BTW hoeft te betalen. Wat is dit bedrag van 1345,- dan? Is dit de donaties a 20,- euro per maand of slechts de 6% die daarover geheven zou kunnen worden? Weet je toevallig ook of die vrijwilligersvergoeding voor de bestuurders geldt? Kan ik dan gewoon bijv. 35,- euro per maand overmaken naar de bestuurders prive rekening o.v.v. vrijwilligersvergoeding? Is dat alles?
  4. Volgens mij vallen wij idd onder: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html Ik snap dan niet waarom ik in het begin van de belastingdienst een brief heb gekregen waarin stond dat ik omzetbelastingplichtig was en dat ze dit later weer ontkrachten. Ik hoop dat iemand mij nog duidelijkheid kan geven op mijn bericht hierboven.
  5. De vrijwilligersvergoeding lijkt mij idd het beste. Wij hebben nu toch niet voldoende geld om 1500,- per jaar op te maken, zoveel is er nu ook weer niet over (misschien slechts rond de 300-400 per jaar totaal afhankelijk van het aantal deelnemers). Begrijp ik het goed dat als ik dus gewoon zonder winstoogmerk (absoluut!!!) blijf lesgeven in deze sport en onze vrijwilligersvergoeding p.p. onder de 1500,- per jaar blijft dat ik dan NIETS hoef op te geven aan de belastingdienst? Ik bedoel controleren zij ook niet onze zakelijke rekening op 1 of andere manier. En kan ik gewoon geld PINNEN of OVERMAKEN met de notitie: vrijwilligersvergoeding persoon A???
  6. Super bedankt voor de reacties. Ik zal zelf dan even moeten uitzoeken of de vrijwilligersvergoeding ook bij een stichting mag en ook of deze vergoeding aan de bestuursleden mag worden uitbetaald. Ik weet nu nog steeds niet of ik verder moet gaan met 0,- euro invoeren, maar ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Vind het toch behoorlijk lastig voor iets wat in mijn ogen vrij simpel is (de werkzaamheden die ik verricht).
  7. Ja, dat is ook wat ik vreemd vind. Ik heb natuurlijk bij de aanmelding eerlijk opgegeven dat ik donaties ontvang (en nog met notitie erbij gezet om daarvan de zaalhuur te betalen). Vervolgens vond ik het dus vreemd dat ik toch omzetbelastingplichtig zou zijn. Dus toen gebeld met belastingdienst en die mevrouw heeft toen na uitzoeken aangegeven dat ik gewoon 0, moest invullen elke 3 maanden. Wat voor mij ergens vreemd voelt, omdat er natuurlijk nu wel gewoon geld op de zakelijke rekening staat. Ik ga idd weer even bellen. Verder hoop ik dat mijn andere vragen nog door iemand beantwoord kunnen worden, dit omdat de belastigndienst verder geen advies wil geven heb ik gemerkt. Belangrijkste vraag is eigenlijk. Wij groeien en houden dus steeds meer geld over. Kan ik wat extra geld ter compensatie van alle uren aan mezelf, ander bestuurslid en vrijwilligers geven die af en toe ook lessen overnemen inmiddels.
  8. Dat begrijp ik. Ik heb (bij de aanmelding van de stichting) een brief van de belastingdienst gekregen waarin stond dat ik omzetbelastingplichtig was. Dit i.v.m. het feit dat ik donaties krijg om zo de zaalhuur te kunnen betalen. Echter op advies van deze zelfde belastingdienst (na bellen destijd) werd gezegd dat ik 0,- euro omzetbelasting in moest vullen. Dit omdat ik geen winst maak en derhalve niets met de BTW behoef te doen. Misschien snap ik het niet, maar had ik dan elke 3 maanden TOCH die donaties moeten opgeven als omzet? En had ik dan ook de zaalhuur, tassen/shirt koop (en gegeven aan deelnemers) moeten opgeven om BTW terug te krijgen??? Overigens kan ik dit toch nog allemaal doen middels recht op suppletie??? Ik heb uiteraard alles tot op de cent nauwkeurig bijgehouden en daarnaast zijn alle donaties en uitgaven op de zakelijke rekening terug te vinden.
  9. Wederom dank. Maar ik lees dus dat 1 persoon wel de BTW opgeeft en de ander aangeeft dat dit niet verplicht is. Ik heb ook altijd gedacht dat wij niet BTW plichtig zijn. Dat het altijd mag, begrijp ik. Ik wil echter voor mezelf het makkelijkst doen (minste werk) maar wel legaal uiteraard. Mijn vraag is dus: kan ik gewoon doorgaan (legaal) met het invullen van 0,- op de aangifte omzetbelasting die ik elke 3 maanden invul? En klopt het dan dat ik ook de uitgaven niet behoef op te geven (tassen, shirts e.d.)? Daarnaast nog 1 vraag. Omdat er meer mensen bijkomen houden we steeds wat meer geld over. Ook wanneer de spullen er nog van gekocht zijn. Dit is niet veel maar toch. Kan ik (als bestuurslid) ook een kleine vergoeding aan mezelf geven voor w.b. de reiskosten die toch elke week hoog zijn. Of zelfs voor het lesgeven? Of mag dit allemaal niet? En wat als ik een leerling die steeds beter wordt laat lesgeven en hem/haar een vergoeding wil geven voor verleende diensten?
  10. Bedankt voor je bericht en je moeite, Echter, volgens mij zijn wij geen onderneming en vervalt dus de BTW plicht?!? Dat is dus waar ik niet helemaal uit kom en de vragen die ik gesteld heb ook niet...
  11. Ok, ik probeer het kort en bondig: Ik heb een eigen stichting (sinds juli 2007) waarbij het doel is om een oude japanse vechtsport in stand te houden. Dit houdt concreet in dat ik nu zo'n 20 mensen heb die 2x per week in een gymzaal (door mij gehuurd) komen om les te krijgen zodat deze specifieke sport niet verloren gaat. Op advies van menigeen destijds (1,5 jaar terug) een stichting opgericht. We hebben geen winstoogmerk. Ik doe alles voor niets. Nu hebben we officieel geen leden, maar deze 20 mensen betalen wel de huur van de zaal om zo quitte te draaien. Ik weet niet of ik dit moet zien als donaties of andere vorm van inkomsten. Het doel is om de kosten zo laag mogelijk te houden, met z'n allen betalen we de zaalhuur. Daarnaast hebben we een aantal dingen in 1,5 jaar aangeschaft (trainingsmateriaal, shirts met logo, tassen). Onze 'inkomsten' worden dus besteedt aan de zaalhuur en het overige geld is voor de spullen. Echter nu we groter worden, houden we toch nog geld over. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar (op advies van de belastingdienst nota bene!) geen omzet opgegeven elke 3 maanden. Echter vorige week was ik bij de belastingdienst en zij gaven aan dat dit toch slim is om wel te doen. Dit omdat de 20 mensen elke maand 20,- euro betalen ter compensatie van de zaalhuur en omdat de groep uitbreid betalen zij ook mee aan de trainingsspullen. Nu heb ik de volgende vragen: - Welke belastingplicht heb ik nu? Omzet per 3 maanden opgeven alleen? Jaarlijkse belasting (vennootschap)? - Moet ik nu van de 20,- euro per maand p.p. nog 6% BTW berekenen? - Kan ik de spullen weer (19% BTW) terugvragen? - Als wij meer geld overhouden door meer leden/donateurs, moet ik dan wel een stichting blijven ook al hebben we geen winstoogmerk? - Kan/moet ik die 1,5 jaar alsnog indienen (recht van suppletie gaven ze aan bij de belastingdienst) - Of moet ik gewoon elke 3 maanden doorgaan met opgeven van 0,- euro omzet??? Ik heb echt op heel het internet gezocht incl. dit forum, maar ik kom er gewoon niet uit. Daarnaast wil de belastingdienst GEEN advies geven en ken ik gewoon niemand die hierin bedreven is. Alvast heel hartelijk dank, Daniel S.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept