Jump to content

Nils3

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hoe vinden wij geschikte mode agenturen voor onze tassen collectie? Het enige dat ik nu kan bedenken is zelf beurzen aflopen om contacten met agenten te leggen. Want agenten werken meestal landelijk en niet internationaal. Dat zou betekenen dat we ook internationaal alle beurzen af moeten struinen op zoek naar agenten. En agenten zitten overal verspreid en hebben vaak niet eens een website. Is er iemand die de modewereld van binnen kent en misschien nog andere wegen weet? Is er iemand hier die een uitgebreid netwerk heeft in de modebranche?
  2. Nils3

    Waar winst maken?

    Kan je een onderneming starten in een EU land zonder daar een fysieke aanwezigheid te hebben? Ik wil een bedrijf opzetten dat alleen als administratief/boekhoudkindig tussenstation voor importen fungeert. In dit voorbeeld is er een bedrijf van mij buiten de EU (bedrijf X) en een bedrijf van mij binnen de EU (bedrijf Y) 1.Klanten betalen bedrijf Y voor ontvangen goederen . 2.Bedrijf Y betaalt transportkosten naar de klant, import/inklaringskosten in de haven, en een door mij bepaald bedrag (binnen de regels voor "transfer pricing") aan bedrijf X Bedrijf Y wordt geheel op afstand gerund (internet banking, evt een postbus) dus er is geen kantoor of personeel in de EU nodig. Kan zoiets? Is het legaal? Kan het alleen als Y een dochteronderneming is van X? Hoe zit het boekhoudkundig met de administratieve werkzaamheden die personeel van X voor Y doen? Deze thread is eigenlijk een detail uit een andere thread die meer hier thuis hoort. zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=21111
  3. Je kunt zien dat het een standaardpakket is dat niet door een professional gemaakt is. Als je echt als een grote jongen wilt overkomen zul je er toch minstens een designer op los moeten laten die er een consistente huisstijl van maakt. Dus mijn advies is om een webdesigner te vinden die een huisstijl voor je maakt. Voor een professional is dat niet zoveel werk als je duidelijk aangeeft wat je wilt. Kost je een paar honderd euro maar dan ziet het er wel "echt" uit.
  4. Nils3

    Waar winst maken?

    Naar aanleiding van de vragen in jullie reakties zal ik proberen nogmaals de case neer te zetten. 1. Wij gaan in 2009 in Thailand een tassenfabriek beginnen. 2. Doel van zelf produceren is: a) Verblijfsvergunning op basis van bedrijf b) Meer flexibiliteit in produktie. Op dit moment laten we produceren in China. Dit is star, de minimumhoeveelheden per model zijn hoog en worden ieder jaar hoger en de kwaliteit is moeilijk in de hand te houden. Met een eigen fabriek kunnen we makkelijk een model in heel veel verschillende stoffen maken en kunnen we al stoffen inkopen voordat we er een kant en klaar ontwerp voor hebben. c) Kwaliteit in eigen hand d) Bij uitbesteden is het moeilijk om te weten hoe de werkomstandigheden van de naaisters zijn. Ik zou het wel fijn vinden om te weten dat mijn winst niet iemand anders verlies is. 3. De tassen zullen voornamelijk naar Europa gaan. We hebben in het verleden al verkocht aan winkels in Nederland, Zweden, Belgie, Duitsland, Spanje. Ook is er interesse uit de VS en Japan. 4. Om even aan te geven waar we het over hebben.... een voorbeeldtas: 4 euro materiaal, 0.5 euro loonkosten, ? overhead ? transport/import. Uiteindelijk kan deze tas voor bv. 12 euro aan winkeliers verkocht worden en wordt de consumentenprijs net onder de 30 euro. 5. Winkeliers zijn conservatief. Eerst bestellen ze wat om te proberen, dan wat meer. Dan merken ze dat het goed verkoopt en kopen ze veel. Dus de bestelde hoeveelheden zullen sterk uiteen lopen. Van 25kg tot een paar honderd kilogram. Het tussenbedrijf heeft niet als eerste functie om "met de winst te schuiven". Ik dacht alleen dat als je het om ander redenen toch zo inricht dient de mogelijkheid zich aan. Ik zal eens wat gaan zoeken naar regels over "Tranfer Pricing" (bedankt ronaldinho!) **** Ik heb intussen wat gelezen over transfer pricing. Het komt er op neer dat je moet kunnen aantonen dat een transactie tussen twee gerelateerde partijen tegen een realistische prijs is gedaan. Hiervoor zijn verschillende methoden die verschillende uitkomsten geven. Zolang je het niet te gek maakt kun je er dus wel mee schuiven, maar het moet wel een beetje reëel blijven. De marge moet wel binnen de grenzen van de branche blijven.....
  5. Nils3

    Waar winst maken?

    Fred, Ik ben dus niet van plan om daadwerkelijk kantoor te houden in Europa. We zijn er dus niet fysiek aanwezig. En omdat Europa een markt heeft voor goederen en diensten maakt het toch niet uit waar in Europa je "administratief" aanwezig bent? Als je in Cyprus gevestigd bent kan je toch gewoon een container in Rotterdam laten binnenkomen? Het is toch de bedoeling dat een vervoerder de rest afhandeld zonder dat wij de goederen verder zien of aanraken. Of zijn de regels zo dat je fysiek kantoor moet houden om dit allemaal te kunnen doen. Alles kan toch vanuit Thailand gebeuren via internetbankieren, email, postbus in Cyprus etc....
  6. Nils3

    Waar winst maken?

    Het voordeel van een bedrijf in de EU is: Geld overmaken is wel wat eenvoudiger en de kosten van internationaal overmaken zijn afhankelijk van je bank 15- 30 euro per overmaking. Ook duurt het soms heel lang of raken betalingen wekenlang zoek. Het is gewoon duurder en omslachtiger. Verder willen veel winkeliers niet de rompslomp van invoer op hun eigen BTW nummer. Ze prefereren een nette intracommunitaire levering. En psychologisch speelt ook mee dat zaken doen binnen de EU minder "eng" is dan internationale transacties. Ik heb de ervaring dat zakenmensen in het algemeen en middenstanders in het bijzonder een hekel hebben aan risico en rompslomp. En dus een eventueel bijkomend voordeel is dat je op deze manier helemaal zelf kunt bepalen waar je de winst maakt. En volgens mij is het onontkoombaar om in de EU een bedrijf te hebben als je hele containers importeert en vervolgens met groupage wegvervoer door Europa distribueert. De logistieke afhandelaar gaat niet de rekening in 30 delen opsplitsen en volgens mij heb je toch een europees btw nummer nodig.....
  7. Nils3

    Waar winst maken?

    Volgens mij dwalen we een beetje af van de vraag die ik heb. De vraag of het wel zo leuk is om in Thailand te wonen kun je een heel forum mee vullen. Wij denken het leuk te vinden en gaan de stap zetten. Ik snap waarom veel mensen er zo tegenaan kijken. Het is precies zoals toen met mijn Chinese vriendin wilde trouwen. Zelfs goede vrienden raadden me af te trouwen... maar we zijn al 10 jaar samen, hebben 2 kinderen en zijn dolgelukkig....... Ik heb weinig verstand van belastingen en vraag me af wat er allemaal op ons af gaat komen en hoe we het belastingtechnisch zo goed mogelijk kunnen inrichten.
  8. Nils3

    Waar winst maken?

    Waarom denkt u dat wij vanwege belastingdruk de wijk nemen? Wij doen zaken met Thailand, hebben een aantal keer in Thailand overwinterd en zijn verliefd geworden op het land en vooral de mensen. Daar een bedrijf beginnen is juist een manier om daar te kunnen wonen. Ik vind Nederland om heel veel redenen een minder leuk land dan Thailand. En omdat we die stap gaan nemen gaat er vanalles voor ons veranderen en moeten wij beslissingen nemen die invloed zullen hebben op de hoeveelheid winst die we moeten afdragen. Het is dan toch niet zo gek om je een beetje te orienteren. Als we daar wonen hebben we toch weinig meer met Nederland te maken en kunnen we toch net zo goed zaken vanuit Cyprus of waar dan ook regelen? Of vind u het de taak van een ondernemer om zijn belastingafdrachten te maximaliseren?
  9. Bedankt voor de reacties tot nu toe. Hier is wat meer informatie. Het gaat om tassen en portemonnees. Kleine pakketjes tot 30kg kunnen we met Fedex versturen. Maar de meeste klanten zullen tussen de 30 en 150kg bestellen, een aantal grote klanten meer. Ook zit er iedere maand nog 300-500 kg voor onze eigen winkel bij. In de eerste paar maanden zullen we geen hele container vol krijgen, maar na een paar maanden is een 20ft container wel realistisch. Ik heb lopende contacten met vervoerders en ook persoonlijk en telefonisch contact. Ze zullen uiteindelijk wel met prijzen komen.......maar het duurt zo lang en ik ben ongeduldig........ We willen geen warehousing in Europa. Vawege de kosten en vanwege het feit dat we ook wat klanten buiten Europa zullen hebben (Japan, VS)
  10. In eigen beheer produceren heeft heel wat voeten in de aarde. Als je het goedkoop in het Verre Oosten wilt doen moet je meteen heel erg veel bestellen. Stel dat je 5 modeleen in 2 verschillende kleuren wilt dan moet je danken aan 5000 tassen. Dat kost je al snel 25000+ euro en dan heb je ze nog niet eens hier. En met zo'n bestelling ben je ook nog niet zo'n goede klant dat je "lastig" kan zijn tegen de fabriek. Ze hebben liever klanten die per model een paar duizend stuks maken. Ik heb geen ervaring met turkije maar ik denk inderdaad dat je daar met wat kleinere aantallen terecht kunt en dat je het allemaal wat sneller in huis hebt. De prijs zal echter 20-50% hoger liggen. Als je niet op een laag segment mikt zou in daar gaan kijken.
  11. Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor het opzetten van een fabriek in Thailand. Wij gaan direct leveren aan winkeliers in Europa. Wij willen de hele keten van produktontwikkeling tot en met verkoop aan de klant zelf doen en zo min mogelijk uitbesteden. Het enige dat we niet zelf kunnen doen is de fysieke distributie. Er moeten maandelijks vele tientallen paketten van noord Thailand naar klanten wereldwijd, maar verreweg het grootste deel zal naar Europa gaan. Het gaat om zendingen van 30 tot 300kg per klant en totaal om tussen de 2000 en 6000 kg per maand. Ik heb al contact opgenomen met diverse firma's (DHL, DSV, Fedex, Wim Bosman Groep) maar na twee weken heb ik nog geen enkel bruikbaar antwoord.... HET LIJKT WEL OF HET HIER OM STAATSGEHEIMEN GAAT.... Ze zijn er allemaal nog "mee bezig"... Is er hier misschien iemand die mij in de tussentijd wat wijzer kan maken. Wat is de beste oplossing, Contaner + Groupage vervoer in Europa of een volume contract met een koerier? Kan groupage ook als er geen hele container maar LCL in de haven binnenkomt? Heeft iemand ervaring met goede logistieke partners? Is Nederland goedkoop of zijn er goedkopere alternatieven in andere EU landen? Voor ons zijn betrouwbaarheid en kosten belangrijker dan snelheid. Ik probeer er achter te komen hoeveel voordeliger het kan dan met een UPS of Fedex 25kg value Box. Dat kost ongeveer 120 euro per 25 KG...maar het is er wel binnen 3 dagen. Vervoer per container is vrij goedkoop maar ik heb geen idee hoeveel het kost om vervolgens de paketten in Berlijn, Barcelona, Bremen etc te krijgen.
  12. Nils3

    Waar winst maken?

    Op dit moment verkrijgen wij ons inkomen uit een kleine man/vrouw vennootschap. Toen we nog maar net begonnen viel de belastingdruk enorm mee vanwege de dubbele zelfstandigenaftrek maar de winst gaat nu richting de 80.000 en nu begginnen we wel serieus belasting te betalen. Nu zijn we van plan om in 2009 naar Thailand te emigreren en daar ook een bedrijf (Thaise Ltd) te beginnen. We gaan daar een fabriekje beginnen en direct per internet aan winkels wereldwijd (vooral Europa) verkoopt. Omdat we onze klanten gemak willen bieden denken we eraan om in Nederland of elders in Europa (Cyprus?) een "papieren" bedrijf op te richten waar de betalingen binnen komen en op wiens naam de goederen de EU binnengebracht worden (Importheffingen, BTW, Inlaringskosten, transport naar klant). Ik ben niet op zoek naar belastingontduiking en ook niet naar extreme vormen van belastingontwijking maar ik heb er geen bezwaar tegen om weinig belasting te betalen door de juiste rechtsvorm/standplaats/constructie. - Kan ik zomaar in ieder EU land een bedrijf opzetten zonder er een kantoor of wat dan ook te hebben? Alle zaken worden gedaan vanuit Thailand, het EU bedrijf is eigenlijk alleen een bankrekening waar betalingen binnenkomen en kosten transport/douane van betaald wordt. - Omdat feitelijk de Thaise Ltd. aan het EU bedrijf verkoopt en deze weer doorverkoopt aan de eindafnemers kan ik kiezen hoeveel winst er in Thailand en hoeveel in de EU gemaakt wordt. Als alle winst in Thailand wordt gemaakt betalen we wel meer importheffingen omdat de douanewaarde dan hoger is. - De vennootschap in Nederland blijft ook bestaan. Wordt het niet heel erg ingewikkeld als we inkomsten in Nederland, Thailand en ook nog een ander EU land hebben? Omdat we nog in de onderzoeksfase voor ons ondernemingsplan zitten heb ik geen zin om nu al een paar duizend euro aan een goede belastingadviseur te besteden. Als we de knoop echt doorhakken zal ik dat zeker wel doen, maar voor die tijd probeer ik al wat informatie te verzamelen. Jullie hulp en suggesties worden gewaardeerd! -
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept