Beste,
De marketing van een webwinkel kan je op veel verschillende manieren doen. Het ligt vaak aan het product wat je erop hebt staan welke marketing kanalen je het beste in kunt zetten.
Persoonlijk zal ik voor de lancering eerst je website optimaliseren doormiddel van Zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit omdat het vaak 1 maand duurt voordat je daar een leuk resultaat mee bereikt. Als je eerst live gaat met je webshop en ga je daarna gelijk alles weer veranderen dan worden de zoekmachines niet zo blij.
Dus bespreek met je webbouwer welke punten qua zoekmachine optimalisatie hij heeft meegenomen en vraag ook ff extern advies aan.
Je kunt daarna als de site live is een doel gaan stellen wat je per conversie wil betalen. Daarnaast moet je gaan kijken hoeveel bezoekers je krijgt via de natuurlijke resultaten en hoe je dit gaat aanvullen dat je bijvoorbeeld elke maand op 3000 bezoekers komt. Nu moet je gaan bekijken welke marketing kanalen je in moet gaan zetten.
Misschien: AdWords, Banner campagne, Admarket?
Mensen weten nog niet van jou webshop af. Dus je zou eerst branding moeten gaan doen. Of je kan zoal hierboven genoemd gaan werken met een kortingsactie. Ik zou dit doen doormiddel van Google AdWords en een landingpage. Verzamel daarbij zoveel mogelijk email adressen voor een maandelijkse nieuwsbrief om je bezoekers terug te laten komen.
Mensen die gamen of cd's kopen doen dat wel het hele jaar. Er komen elke maand nieuwe cd's uit. Alleen de maand jan. is een mindere maand. Maar maak daar gebruik van om je marketing op orde te krijgen. En een flyer actie is leuk voor plaatselijk bereik alleen ik neem aan dat je wilt dat mensen uit heel Nederland bestellen.
Er zijn hiernaast nog veel meer marketingtips te verzinnen. Alleen je moet zorgen dat de basis. Je webshop eerst goed scoort binnen de zoekmachines en dan pas links inkopen.
Groet,
Peter
p.s. Mocht je even een half uurtje willen sparren over online marketing mail even.