Jump to content

Station

Junior
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondersteunende organ
  • Gender
    Male
  • First name
    J
  • Last name
    Van Maanen
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    financiering
    juridi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Oftewel de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten. Dat wil je toch met jouw opmerking zeggen?
  2. Dank jullie vriendelijk voor het commentaar. Het is mij duidelijk dat ik goede gronden moet hebben om naar prive over te hevelen. Alleen het feit dat ik de bijtelling wil ontlopen, ik ga meer prive rijden, is geen goede grond. Zo kan ik toch eea samenvatten? Oorspronkelijk was het de bedoeling de auto (Fiat 500) nagenoeg geheel zakelijk te gebruiken. Nu verkoop ik m'n prive auto en ben ik verplicht (?) de zakelijke auto (Fiat 500) ook prive te gaan gebruiken.
  3. Dus wel naar prive overhevelen, mits daarna volledig privegebruik. Met andere woorden geen kilometerkosten voor zakelijk gebruik ten laste van de eenmanszaak brengen. "Tot de mogelijkheden behoren", betekent dit dat ik daarvoor wellicht goedkeuring van de inspecteur nodig heb?
  4. Ok. Maar is het dan wel fiscaal toegestaan de auto naar prive over te hevelen om daarna de auto volledig prive te gaan gebruiken?
  5. Mijn Fiat 500 (zeer zuinige auto) staat op de balans als ondernemingsvermogen. In twee jaar heb ik de aanschafwaarde volledig afgeschreven (willekeurige afschrijving). Van deze auto werd zeer beperkt prive gebruik gemaakt (minder dan 500km). De bedoeling is om deze auto meer dan 500 km. prive te gaan gebruiken. In dat geval geldt er een bijtelling van 14% over de oorspronkelijke cataloguswaarde. Tot zover is het mij duidelijk. Om deze bijtelling te voorkomen wil ik deze auto naar prive overhevelen. Is dit fiscaal toegestaan en zo ja kan ik dan ook de zakelijke kilometerkosten ten laste van mijn eenmanszaak brengen?
  6. Dag Joost, Bedankt voor je snelle reactie. Uit het eerste deel van je antwoord maak ik op dat de grondslag (voor wel of niet toepassen van de DIB) wordt bepaald door de waarde in het economisch verkeer. Blijft deze waarde in onder de euro 2.200 dan zal er dus geen DIB hoeven plaats te vinden. Ook niet wanneer de oorspronkelijke aanschafprijs in 2008 euro 2.300 bedroeg. Heb ik dat correct? De reden dat de scooter naar prive wordt overgeheveld is dat die voortaan strikt prive zal worden gebruikt. Dus geen fiscale handelingen meer. Dit is naar mijn mening toegestaan of vergis ik me Joost? Met een vriendelijke groet.
  7. De berichten over desinvesteringsbijtelling op dit forum heb ik doorgenomen. Helaas heb ik niet HET antwoord gezien op de volgende vraag. Fiscaal moet bij vervreemding van meer dan euro 2.200 aan goederen een desinvesteringsbijtelling plaatsvinden voor die goederen waarvoor een investeringsaftrek is genoten. Los van de nuancering van de verdere voorwaarden blijft voor mij onduidelijk of ik een desinvesteringsbijtelling tegemoet kan zien wanneer het desbetreffende goed naar prive wordt overgeheveld voor een lagere waarde waarvoor ik het destijds heb aangeschaft. Concreet: Aankoop scooter in 2008 voor euro 2.300; afschrijving 2008, 2009 ca. euro 700. Waarde scooter is nu, na aftrek van afschrijving, euro ca. 1.600. Voor dat bedrag wordt de scooter naar prive overgeheveld. Vraag: Deze euro 1.600 is minder dan euro 2.200. Dus GEEN investeringsbijtelling? Ik ben benieuwd naar een reactie.
  8. Reacties zijn duidelijk. Hartelijk dank. :)
  9. Wij spelen met de volgende gedachten. De desbetreffende auto is een Fiat 500. Mijn vrouw heeft het voornemen deze auto voor 100% prive te gaan gebruiken. Hiervoor moet deze auto, tegen de waarde in het economische verkeer, naar prive worden overgeheveld. Dat begrijp ik uit jouw woorden. Waarde economisch verkeer -/- boekwaarde = belaste opbrengst. Zelf wil ik daarna in een andere auto gaan rijden. Ik zal de nieuwe auto weer volledig aan het ondernemingsvermogen toerekenen. Dat laatste mag maar hoeft niet. Stel dat mijn vrouw, na enige tijd zegt dat zij de Fiat 500 alsnog van de hand wil doen. Ze bedingt een hogere prijs dan de oorspronkelijke economische waarde waartegen de Fiat 500 naar prive is overgeheveld. Onder waarde in het economische verkeer versta ik bijvoorbeeld de cataloguswaarde (ANWB). Is dit dan voor de fiscus belaste winst?
  10. Bedankt voor de reacties. Ik maak uit deze reacties op dat het fiscaal is toegestaan deze auto in twee jaar volledig af te schrijven (willekeurige afschrijving zeer zuinige nieuwe auto). Deze auto mag vervolgens tegen een reele waarde naar prive worden overgeheveld (waarde economisch verkeer), maar mag daarna niet meer zakelijk worden gebruikt. Dat klinkt logisch! Ook de BTW problematiek is mij duidelijk. Hoe gaat de fiscus om met een verschil tussen de economische waarde en de (hogere) waarde waartegen je de auto prive kan verkopen? Dit verschil is in mijn ogen onbelast. Ik wil daarna weer een nieuwe (zeer zuinige) auto kopen. Stel dat de regeling "willekeurige afschrijving" dan nog bestaat, mag ik in dat geval deze nieuwe auto wederom tot het ondernemingsvermogen rekenen en daarop in twee jaar volledig afschrijven? Of heb ik geen keuze meer en mag ik een nieuwe auto helemaal niet meer tot het ondernemingsvermogen rekenen?
  11. Omstandigheden: (Zeer zuinige) auto aangeschaft in 2009 Auto hoort tot ondernemingsvermogen. Dit blijkt uit de balans. Afschrijving 50% in 2009 en 50% in 2010 volgens regeling "willekeurig afschrijven". Restwaarde nihil Wat zijn de fiscale consequenties wanneer deze auto tussentijds wordt verkocht/ingeruild in de volgende gevallen. 1. Verkoop auto in 2011 aan dealer automerk voor bijvoorbeeld euro 7.000. 2. Als eigenaar van deze onderneming wil ik, wederom voor euro 7.000, deze auto voortaan prive gebruiken. De auto zal als gevolg daarvan uit het ondernemingsvermogen verdwijnen. Winst 7000-restwaarde (0 euro) is belast. Nog een laatste vraag. Wanneer de mogelijkheid onder punten 1 en 2 fiscaal worden geaccepteerd ben ik dan gehouden een bepaald minimumbedrag voor de auto te rekenen? Met dank voor de moeite.
  12. Graag wil ik van het forum de mening horen over het volgende. Auto staat op de balans van een eenmanszaak. Met bijtelling, btw aftrek, enz. Is het toegestaan deze auto te verzekeren met prive-geld? M'n eerste reactie is dat je dan een fiscaal voordeel laat schieten. Maar een ondernemer heeft mij deze vraag gesteld en ik zou hier graag een genuanceerd antwoord op willen geven.
  13. Ik zit met het volgende probleem. Auto staat op de zaak. Er wordt ook prive mee gereden. Meer dan 500 kilometer per jaar. Er is dus een bijtelling van toepassing. Is het verplicht een registratie bij te houden van het aantal gereden privekilometers? Dit om te bewijzen dat het bijtellingspercentage correct is toegepast. Wie kan mij duidelijkheid hierover geven?
  14. Het is me helemaal duidelijk. :)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept