Jump to content

debuurman

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Joost
  • Last name
    Vellinga
  • Website address
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.sprout.nl

Company info

  • Location
    Doorn
  1. Ik heb helemaal geen ervaring met franchising, maar hoe wordt zo'n franchise-fee bepaald? Een bepaald percentage van de te genereren omzet, neem ik aan, maar wat is gebruikelijk? Ik heb van meet af aan gedacht dat het simpel moets blijven en dat ik er niet te veel tijd, rompslomp en gedoe mee wilde hebben, maar wellicht dat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan en dat het relatieve succes en de niet mis te verstane vraag me zal dwingen toch in deze wat complexe materie te duiken. Ook best wel interessant eigenlijk. Vergroten van het werkgebied doe ik eigenlijk al. We hebben ook abonnees in Amersfoort en Huis ter Heide. Dat gaat niet gestructureerd, maar ad hoc, qua mond-tot-mond. Ik denk ook zeker te weten dat er binnen de regio nog veel meer te halen valt, getuige het feit dat er net weer iemand uit ons eigen dorp, op 2 blokken van ons adres, abonnee is geworden en nog nooit van ons gehoord had! Ondanks alle flyers, advertenties, kranteartikelen etc... En een trial periode vind ik geen optie. het is te omslachtig en tot op heden heeft niemand het om het geld gelaten.
  2. Rene, bij jouw voorstel zie ik als risico dat je een laag bedrag vooruit krijgt en vervolgens afhankelijk bent van de inspanningen van een derde, die ook fysiek een eind uit de buurt zit. Ik heb liever een stevig bedrag ineens, dat ze dan ook als goodwill o.i.d. in een aantal jaren kunnen afschrijven t.l.v. het bedrijfsresultaat.
  3. Tja, het probleem bij mijn model is, dat ik geen franchisegevertje kan spelen. Ik doe geen centrale marketing, heb geen landelijke partners, geen vast prijsbeleid, prijslijsten, vaste productdefinities etc. Degene die het elders wil gaan doen kan wel profiteren van onze naam, opgebouwde kennis door trial en error op gebied van productmix, doelgroepen marktbewerking, documentatie, selectiekriteria voor partnerbedrijven etc, ik heb een aantal waardevolle contractteksten, een mooie website, ik kan de nieuwsbrief blijven maken, maar dan houdt het wel en btje op. De "filiaalhouder" zal veel lokaal zelf moeten regelen en uitvinden. Ik dacht zelf dan ook aan een lumpsum te betalen voor bovengenoemde support en "vliegende start". Dit bedrag dan gebaseerd op mijn verdienste-model en te verwachten potentieel in het betreffende gebied.
  4. Dank Otto, voor je meedenken. Je hebt er kennelijk ervaring mee en je opmerking over de franchisenemer is absoluut waar.
  5. Bedankt, Rene, ga zeker wat met j suggestie doen. Ben het helemaal met je eens dat je eigen klanten je beste bron van informatie zijn. Natuurlijk heb ik zelf wel een redelijk goed beeld waarom men voor ons kiest, want bij iedere nieuwe abonnee krijg ik dat verhaal weer te horen, maar een gestructureerde vragenlijst kan veel waardevols opleveren. Enne: Deventer zal nog heel even moeten wachten, maar als je iemand weet die de goede instelling heeft om dit werk te doen, dan sta ik voor alles open. Gister nog een gesprek gehad met een mogelijke filiaalhouder in de Randstad. Copy paste naar Deventer is snel gebeurd...
  6. Met alle respect, maar aan abonnees die over 9,95 per maand (dat is dus nog geen 35 centjes per dag) struikelen, heb ik niet zo veel. In alle contacten met de nu dus circa 150 abonnees, is er nooit iemand geweest die het te duur vond. Wel hebben mensen afgehaakt, die alleen bijv. een hulp in de huishouding willen en dan een abonnement erbij te duur vinden, omdat ze niet denken allerlei andere diensten af te gaan nemen. Maar dat is natuurlijk net de grap: je bent verplicht een abonnement af te sluiten en wilt daar vervolgens dan ook gebruik van maken, dus ipv dat je de glazenwasser zelf belt, vraag je het ons, ipv dat je zelf een aannemer belt, vraag je ons. Dus: dank voor de suggestie, maar het is een full-fletched abonnement of niets.
  7. Je hbt er kennelijk ervaring mee. Zoals gezegd: ik wacht de post af. Hierin moet ik ook het logo in hardcopy in drievoud of zoiets bijsluiten. Weet niet wat ze nog meer willen zien. Ik kon inderdaad maar 1 klasse vinden waarvoor onze dienstverlening van toepassing is en wat bedoel je met "woordmerk"? Die kreet ben ik nergens tegengekomen. Misschien ook dat de post hierin duidelijkheid brengt.
  8. Ik wacht nog op de post van het merkenbureau. Ik heb daar in ieder geval ons logo en naam met toevoeging "Particuliere Dienstverlening" laten registreren. Helaas bestond "De Buren" al (een handelsonderneming in Roermond: zowel geheel aandere activiteit als andere regio). Lijkt me wel zinvol dit dus vast te leggen en ben nu benieuwd naar wat er allemaal in de post zit.
  9. Hartelijk dank voor deze KvK tip. Ik heb inmiddels een zeer bruikbaar bestand van bedrijven voor nog geen 25 eurootjes! Aan de slag...
  10. Heb de naam inmiddels vastgelegd. Volgens de KvK kon dat niet, omdat deze te algemeen was. Heb het nu via het Benelux merkenbureau ingeschreven. Dank voor de suggestie!
  11. Dank Jeroen, maar dat hebben we dus al geprobeerd. Er komt helemaal niets uit! Er was zelfs een abonnee, die op eigen initiatief maar liefst 5 nieuwe abonnees had aangebracht. Die hebben we Ämbassadeur van het jaar gemaakt en anderen aangspood hetzelfde te doen. Bij 5 nieuwe abonnemeneten een abonnement cadeau. Zilch reactie. Men gaat kennelijk niet actief voor ons de boer op, maar praten het wel door. 90% van onze klanten komen via via.
  12. Klopt ehlemaal. En daar krijg je betrouwbare bedrijven voor, die onze abonnees ee streepje voor geven. Daarnaast zien wij persoonlijk op correcte afhandeling toe.
  13. Zie mijn overige reacties, rene, gewoon even geen tijd gehad. Nu dan dus wel. Ik weet zeker, dat we niet aan onze "taks" zitten en dat erveel meerin moet zitten. De suggestie verderop, dat ik zorginstellingen en woningcorporaties kan benaderen, maar ook de bedrijven in de regio, zijn heel nuttige tips. Het zijn dingen, die je zelf ook al eens overdacht hebt, maar dan kwam er weer wat tussen en nu is alles weer opgerakeld als het ware. daar moeten we dus mee aan het werk. Een bestand met bedrijven met werknemers vanaf 20 man in de regio heb ik hard nodig. Enig idee? O, enne: maadag 6 april heb ik een gsprek met een mogelijke franchisenemer!
  14. Klopt. En dan krijg ik nog straf van Rene ook! We hebben het nogal druk gehad ineens, ook prive, en nu weer even tijd voor reflectie. Dus: sorry voor geen reactie, maar allemaal hartelijk dank en we gan ermee aan de slag!
  15. Prima idee en daar had ik ook wel al aan gedacht, alleen hoe krijg ik zo'n bestand? Ik weet dat er nationaal opererende organisatie zijn, zoals lekkerleven, die dit aanbieden (landelijk) en ook grote werkgevers onder hun klanten hebben. Zo groot wil ik dus helemaal niet worden, maar er kan een aantal bedrijven in de regio zijn, die hier wel voor voelt. Er zijn wat kleinere industrieterreintjes in de rgeio, maar hoe kom ik aan het bestand van bedrijven, hier gevestigd, met zo'n minimaal 20 man personeel> Enig idee? Dank voor je reactie trouwens!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept