TC-Heere

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Sicco
  • Achternaam
    Timmerman

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Limmen

TC-Heere's trofeeën

  1. Ik heb een vraag over de inzet van een mogelijk eerdaags aan te schaffen leaseauto voor mijn (meewerkende) partner bij mijn éénmanszaak. Op internet kwam ik geen vergelijkbare onderwerpen cq antwoorden tegen, alleen een vergelijkbare vraag op een forum uit 2009 waar destijds helaas geen antwoord op gegeven is. Te lastig wellicht . . . ?? Situatie: Mijn partner doet naast de administratie van mijn bedrijf ook bedrijfsinkopen en andere zakelijke "boodschappen". Ik betaal haar daar incidenteel voor (minder dan 5000 per jaar), haar uren zijn niet voldoende om te voldoen aan het urencriterium. Nu is zij eigenlijk aan een nieuwe auto toe, waarbij ik door een collega zzp-er werd gewezen op een mogelijkheid die hij zelf al geruime tijd toepast. Hij heeft een (2e) auto aangeschaft op kosten van de zaak, en verrekend de kosten en afschrijving in zijn boekhouding. Die auto stelt hij beschikbaar aan zijn vrouw, waardoor zij een bijtelling krijgt over de auto. Hij zelf heeft ook een zakelijke auto, waarvoor de bijtelling van deze auto bij zijn eigen aangifte wordt verrekend. Nu lijkt mij dit een hele legitieme oplossing, maar accepteert de BD het bestaan van de 2e lease-auto welke door mijn éénmanszaak aan mijn partner ter beschikking is gesteld en waarvoor ze ook privé kilometers rijdt ?? Daarnaast vraag ik mij af, omdat ik zelf een leaseauto heb, of het mij is toegestaan de kilometers die mijn vrouw nu met haar eigen auto voor het bedrijf maakt, ook op te voeren als bedrijfskosten. Is er iemand die hier een gefundeerde mening over kan geven? Kortweg: - kan een ZZP-er meerdere bedrijfsauto's hebben, en zo ja, hoe zit het met de bijtelling (hij kan moeilijk meer dan 1 auto tegelijk gebruiken) - kan het ter beschikking stellen van een auto gezien worden als een vergoeding op zich?
  2. Graag zou ik u het volgende willen voorleggen: binnen een half jaar krijg ik een leuke ontslagvergoeding ivm ontslag agv de crisis. Ik weet nog niet of ik weer ga interimmen (hetgeen ik voor huidige betrekking in loondienst ook heb gedaan) of weer een 'reguliere' baan ga zoeken. Nu ben ik enigzins op de hoogte van de (on)mogelijkheden vwb het 'fiscaal-efficient' binnenhalen van de ontslagvergoeding, maar ik vraag me af of er een ficscaal voordelige mogelijkheid bestaat om de ontslagvergoeding aan te wenden tbv het opbouwen van het aflossingsbedrag van de hypotheeklening van de woning die ik net heb gekocht. Ik heb het voornemen een substantieel deel van hypotheeklening na afloop af te lossen dmv banksparen en eigenlijk zou ik de ontslagvergoeding willen benutten voor de premiebetalingen tbv het banksparen. Maar is dat fiscaal gezien een handige zet? Is het alternatief het onderbrengen van vergoeding in stamrecht BV Bvd voor uw reactie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.