Yeti

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Utrecht
  • Branche
    Financiering & bankwezen

Yeti's trofeeën

  1. Een antwoord van de grote man zelf! ;D Dank je wel voor het vlotte en begrijpelijk antwoord!
  2. Ik heb sinds een 2008 een BV voor consultancy diensten. Inmiddels ben ik alweer sinds 2010 in loondienst en staat mijn BV niets te doen. De financiele status is dat er vanuit mij prive nog een kleine schuld van 5000 euro aan de BV is, maar daar staat een kapitaal van ongeveer 30k tegenover. Netto mag ik bij beeindiging van activiteiten dus uitgaan van een positief eindresultaat. Ik doe niets meer met mijn BV en wil hem dus eigenlijk liever kwijt. Ik heb begrepen dat aan verkopen nog wel wat risico's zitten en dat je er ook niets meer voor krijgt. Het lijkt mij dan voor de hand te liggen om hem op te heffen. Google verteld me dan dat ik advertenties moet gaan plaatsen en dergelijke: een hele procedure alles bij elkaar. In een post van Joost Rietveld uit 2010 lees ik het volgende: Zie "http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/ontbinding_van_rechtspersonen/ Maar hier staan veel zaken tussen die een schone, lege BV niet hoeft te doen. Als de BV geen schuldeisers kent of redelijkerwijs kan verwachten, dan is een aandeelhoudersbesluit voldoende. Daarmee naar de KvK, uitschrijven, kopie uitschrijving naar de fiscus, bankrekening leegmaken en opheffen en de laatste jaarrekening, deponering en VPB aangifte doen." Dat klink stukken eenvoudiger. De grote vraag is dan; wanneer heb ik een lege BV? En kan ik die ook maken (door bijvoorbeeld met mij de schuld te settlen en al het vermogen als dividend uit te keren)? En hoe weet ik dat ik deze korte procedure mag volgen? Ik heb geen schuldeisers, geen andere aandeelhouders, niets complex, geen leningen. Alleen 30k cash, een kleine lening aan mijzelf (gevolg van onnadenkend 18k er weer direct uithalen, STOM!) en wat afgeschreven klein spul zoals een shredder en een bureau.
  3. Okay, de IB is de privé kant van het plaatje. Overigens heb ik dat niet gedaan. De voorgenoemde administrateur gaf aan dat dit ook als schuld van privé naar BV gezien kon worden en dan hoefde ik het in de IB helemaal niet op te geven (want ik zat onder de grens van 20.661 privé vermogen). Maar ik weet dan nog niet hoe het zit met de zakelijke administratieve kant van de zaak. Dar zit ik vooral mee in mijn maag.
  4. Ik bedrijf zaken vanaf 1 oktober 2008 onder een BV i.o. Op 3 maart 2009 (ivm tijd buitenland etc) was de volledige formele oprichting rond. Het enige wat toen nog ontbrak was het loonheffingsnummer. Dat heb ik sinds 15 april binnen.
  5. Dank voor de antwoorden tot nu toe. Ik zit in een samenwerkingsconstructie waarbij de administratie en accountant all in zijn. Dus ik probeer nog even te roeien met de riemen die ik heb. Mocht het echt niet gaan werken dan moet er eea aan contracten op de schop. IB aangiftes heb ik gedaan en betaald. VPB nog niet. Ik moet dus met terugwerkende kracht LB aangifte doen, bijtelling daarin verwerken. Het lijkt me dan handig om direct de voorschotten dan te compenseren. Dus uitbetalen loon netto op rekening = loon oktober 2008-voorschot oktober 2008. Correct?
  6. Hallo allemaal, Ik heb wat vragen: Ik ben in oktober 2008 voor mezelf begonnen (BV). Het duurde even voordat de formele oprichting rond was, maar sinds een maand heb ik dan echt alle benodigde zaken. Het nummer voor de loonbelasting was hetgeen waar ik het langste op moest wachten. Ik wil mezelf niet meer betalen dan de benodigde 40k en ik heb een leaseauto overgenomen van mijn opdrachtgever dus die kosten had ik van dag 1. Ik heb mezelf bij gebrek aan een loonbel nummer tot nu toe voorschotten overgemaakt. Iedere maand 2000 euro netto van BV naar privé. Nu ik een een loonbel nummer heb moet ik echt salaris gaan overmaken. Wat kan ik het beste doen met al die voorschotten? Wegschrijven als schuld en door dividend 'terugbetalen'? Verder heb ik dus ook nog geen bijtelling betaald (dom dom). Enig idee hoe ik dat met terugwerkende kracht kan doen? De belastingtelefoon geeft conflicterende antwoorden. En mijn accounttant lijkt het ook ingewikkeld te vinden... De situatie in 2009 kan ik wel compenseren denk ik. Maar ik weet niet precies hoe. De situatie van de laatste drie maanden van 2008 baren me echt zorgen. Ik heb immers al met de belastingdienst afgerekend over die periode... Kunnen jullie mij misschien wel antwoorden verschaffen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.