ssirus

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

ssirus's trofeeën

  1. Hoi Ronaldinho, Excuses maar ik snap het voordeel daarvan niet helemaal. Ik zie alleen een aantal nadelen: 1. Met uitgestelde regeling heb ik persoonlijk toch altijd de onzekerheid dat er iets tussen kan komen. 2. Er gaan tussen bruto en netto ontslag uitkering vrij veel premies vanaf. Een deel van die premies zal er niet afgaan als ik het aan mijzelf als salaris uitkeer (ik heb bijv. geen behoefte aan een aanvullende pensioenregeling). 3. Ik kan de kosten die ik maar voor het bedrijf niet van het bruto bedrag afhalen. 4. Met een eenmanszaak heb ik een groter juridisch risiso wat bij een import export bedrijf (weet ik uit ervaringen uit het verleden) toch iets is waar je rekening meer moet houden. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat jij een goede reden hebt om het op een bepaalde manier te willen doen. Ik begrijp alleen niet waarom het via stamrecht nadeliger zou kunnen zijn. Hopelijk kan je het nog wat voor mij verduidelijken. Groet, Sirus
  2. Goed punt. Ik ga ervan uit dat in het eerste jaar er niet veel inkomsten zullen zijn en wel wat kosten (reis en verblijfskosten voornamelijk). Mijn bedoeling was om een deel van het geld uit de stamrecht aan te wenden als mijn salaris (zodat ik ook recht blijf houden op mijn hypotheek aftrek wat voor mij een aanzienlijk bedrag is) en een deel aan te wenden voor de kosten die ik maak voor mijn bedrijf (naast reiskosten zullen er ook kosten zijn zoals aanschaf PC etc.). Na salaris en kosten zal er na het eerste jaar weinig van het stamrecht geld over blijven. Als ik het bedrag laat uitkeren nu dan betaal ik sowieso in de hoogste schaal belasting en daarnaast heb ik in 2010 geen hypotheek rente aftrek meer dan (aangezien ik niet verwacht veel inkomsten te halen uit de B.V. in dat jaar). In 2009 heb zal ik geen salaris nodig hebben voor hypotheek rente aftrek gezien dat voordat ik weg zal gaan ik genoeg zal hebben verdiend in dit jaar. Hoop dat dit wat verduidelijkt. Ik ga naar die link kijken die je me hebt gestuurd. Bedankt daarvoor. Groet, Sirus
  3. Excuses voor de verwarring. De B.V. gaat in principe dezelfde activiteiten uitvoeren maar wil dat iets grootschaliger gaan doen. De VOF is van familie leden en ik ben er altijd zijdelings bij betrokken geweest. Ik probeerde voornamelijk aan te geven dat ik dus nu mijn eigen spin off van die VOF wou starten (de eigenaren van de VOF zijn hiermee akkoord en gaan me er ook bij helpen). Ik heb het verwarrender gemaakt dan had moeten zijn in die post, niet zo handig van mij. Groet, Sarju
  4. Hoi Allen, Ik heb hier een thread gestart over het kiezen van de juiste structuur voor een handels onderneming en wat daar allemaal bij komt kijken. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=25211 Zoals in de thread aangegeven ben ikzelf momenteel nog in loondienst en wil bij vertrek proberen gebruik te maken van een Stamrecht B.V. Mijn bedoeling zou zijn om het geld in de stamrecht B.V. te gebruiken als startkapitaal voor de onderneming. Van wat ik op internet heb begrepen kan je bij oprichting bij de notaris van je B.V. deze ook stamrecht geven en dat is in principe alles wat je moet doen om deze als stamrecht B.V. te kunnen gebruiken. Wat ik graag zou willen weten doorgaand op bovengelinkte thread is welke entiteit kan ik het beste deze stamrecht aan geven? De holding zal in beginsel voornamelijk zijn voor het betalen van salaris aan de directeur en de meeste activiteiten (en ik beginsel meeste kosten ook) zullen gebeuren in de werkmaatschappij. Die laatste lijkt mij de logische plek maar ik ben een leek dus ben benieuwd naar wat jullie vinden. Als ik het goed heb begrepen mag een B.V. ook andere activiteiten ontplooien naas het hebben van stamrecht zolang je dat bij de oprichting duidelijk hebt aangegeven? Dus mijn stamrecht B.V. kan ook een handelsonderneming zijn? Thanks! Gr, Sirus
  5. Hoi Joost, Bedankt dat zijn hele goede punten die je maakt. Om een aantal dingen te verduidelijken mbt de punten die je aangaf: 1. Uiteraard worden de management taken heel serieus genomen. Hopelijk zal er nooit een situatie zijn waarbij aansprakelijkheid een issue zal worden. Het is voornamelijk uit voorzichtigheids principe. 2. Goed punt, ik denk ook dat het een Nederlandse B.V. gaat worden. 3. De VOF wordt niet omgebouwd of ingebracht bij de B.V. De VOF (famillie bedrijf) zal in naam blijven van de famillie leden die nu de eigenaren zijn. De BV's zullen vanaf nul worden opgezet en daarvan zal ik 100% eigenaar zijn. De reden dat er nog een aantal maanden overheen zullen gaan is omdat ik momenteel nog in dienst ben bij een werkgever (in een niet gerelateerde branche) en ik momenteel probeer een goede exit regeling te krijgen en misschien gebruik wil maken van Stamrecht als startkapitaal van de B.V. Ik heb daar nog wat vragen over maar om het overzichtelijk te houden (gezien dat ik hier al veel vragen heb gesteld) plaats ik deze hier: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=25223 4. Je hebt absoluut gelijk, ik ga ook de fiscalist hier de leiding in laten nemen zodat het goed gebeurt. 5. Als het ooit zover komt dat verplaatsen aantrekkelijk wordt (is nu nog heel ver weg) dan zal ik dat tzt ook weer aan een fiscaal expert uitbesteden (ga ervan uit dat als het interessant is dat de onderneming die kosten zal kunnen dragen anders is het waarschijnlijk ook niet interessant ;-) 6. Jammer dat de naam niet te reserveren valt maar goede tip over zsm een notaris inschakelen. Ik zal idd in beginsel het huisadres gebruiken. Nogmaals bedankt voor de tips. Groet, Sirus
  6. Dat ga ik ook zeker doen. Ik ben alleen nog niet uit of het verstandig is om die namen als handelsnamen vast te laten leggen (omdat ik niet weet of het daarna een gedoe is om een handelsnaam uit een eenmanszaak om te zetten naar een B.V.). Ik ga sowieso met een notaris en fiscaal adviseur praten. Ik ben nu alleen bezig zoveel mogelijk informatie via het forum en internet in te winnen. Nogmaals bedankt voor de feedback! Gr, Sirus
  7. Hoi Ryan, Bedankt voor de feedback. Ik bedoelde dat ik een eenmanszaak zou inschrijven bij kvk en daaronder twee handelsnamen zou registreren namelijk de naam van de holding en de naam van de werkmaatschappij. Ik zie dat ik dat niet heel duidelijk had geformuleerd dus bij deze de correctie. Als ik jou verder goed begrijp zou ik voor ongeveer 5k wel zowel de holding als werkmaatschappij kunnen inrichten (inclusief de kosten voor een notaris) ? Dat is ongeveer het bedrag dat ik in totaal had gehoopt maximaal uit te geven. Het opzetten hiervan kan direct bij de kvk of moet ik daarvoor bijv. een fiscaal adviseur ook gebruiken? Groet, Sirus
  8. Beste Mensen, Ik heb een redelijk lange complexe vraag die ik zo goed mogelijk zal proberen op te breken in stukken. Mocht het toch niet duidelijk zijn hoor ik het graag. Wij hebben een klein import export bedrijf (VOF) en ik wil hier iets meer mee gaan doen. Allereerst zou ik graag ipv een VOF een B.V. willen opzetten. Gezien dat je met import export ook naar juridische risico's moet kijken dacht ik eraan om dit te doen in een Holding + Werkmaatschappij structuur waarbij het grootste deel van de activiteiten in de werkmaatschappij zou plaatsvinden. Omdat het nunog geen groot bedrijf is wil ik graag de structuur simpel houden en ook de kosten onder controle. Aan de hand hiervan heb ik een aantal vragen: 1. Ben ik juist in het willen opzetten van Holding + Werkmaatschappij met het idee dat we juridisch risico zo veel mogelijk willen afbakenen maar het ook overzichtelijk willen houden? 2. Wat voor structuur / domicilieering is het verstandigst? Kan ik het beste beiden opzetten in Nederland of is het verstandig om de holding bijv als Ltd op te zetten? Ik heb ergens op het forum gelezen dat een Ltd. goedkoper is om op te zetten? Ik vraag dit op korte termijn voornamelijk als kosten overweging, op lange termijn kunnen er misschien fiscale voordelen zijn. 3. Wat zijn de kosten voor het opzetten van Holding + Werkmaatschappij (ongeveer) ? 4. Is dit iets wat je zelf kan of zijn er dusdanige expertise onderdelen dat je hier iemand voor dient in te schakelen? 5. Stel je wilt in de toekomst je Holding naar het buitenland verplaatsen (ga er vooralsnog vanuit dat beiden gewoon in beginsel in Nederland gevestigd zullen worden) hoe moeilijk is dat? Dan heb ik nog een aantal vragen over de naamskeuzen van deze entiteiten. Wij gebruiken voor de VOF de familie naam. Dat willen wij niet meer en daarom hebben wij twee nieuwe namen gekozen. Ik heb hiervan de domeinnamen al gereserveerd maar omdat opzetten een aantal maanden weg is wil ik ook graag zeker zijn dat in de tussentijd niet een ander bedrijf dezelfde naam gaat gebruiken. Hierover heb ik de volgende vragen: 1. Ik kan een eenmanszaak inschrijven bij de KvK (bijv. de naam gekozen voor de holding) en dan kan ik daaronder meerdere handelsnamen voeren (dan zou ik de naam van de werkmaatschappij als handelsnaam nemen). volgens mij zijn de kosten hiervoor niet heel hoog. Maar is dit verstandig? Of is het dalijk dan lastig of duur om deze twee namen om te zetten tot 2 aparte entiteiten (er zou in de tussentijd niets gebeuren in de eenmanszaak) ? 2. Een van de twee gekozen namen heeft twee veel op lijkende namen in het handelsregister staan. Zonder specifiek te worden ga ik een voorbeeld proberen te geven. Stel ik wil de B.V. 'Grote Aardappel' noemen en er bestaan twee andere B.V's die heten: 'Grote Logistiek Aardappel' en 'Grote Consulting Aardappel' kan ik die naam nog steeds voeren? Het is een ander type bedrijf dan die andere twee. Ook hebben de twee bedrijven die de naam al gebruiken beiden gebruik gemaakt van 'Grote Aardappel' met iets verschillends ertussen. Dus een derde zou niet veel verschil moeten maken zou ik denken. Dit zou ook de naam van de holding worden dus naar buiten toe (zeker in het begin) minder gebruikt. Tot slot voor nu een laatste vraag over vestigingsadres bij inschrijving KvK: De VOF staat momenteel op het huisadres. Ik zou graag een andere adres willen gebruiken voor de nieuwe entiteiten. Is dit mogelijk? Zijn er misschien net als postbussen ook adressen die je kan 'huren' voor het opzetten van een B.V. Ik vind het geen fijn idee dat iedereen die iets opzoekt over het bedrijf meteen je prive adres weet (als we in de toekomst een bedrijfspand of opslag gaan huren dan is dit natuurlijk opgelost maar in de tussentijd toch ook liever andere oplossing). Ik weet dat het heel veel vragen zijn maar ik hoop dat een aantal van jullie mij verder kunnen helpen. Bij voorbaat dank, Ssirus 1.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.