Jump to content

Muggepuut

Senior
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ok, ik ga heel eerlijk zijn. Was uiteraard heel enthousiast en heb me dagen ingelezen in een hoop regels en processen. Maar het is voor niets geweest. Het probleem is het product. Zag wel brood in Microsoft Office 2019 pakketten, officiële retail verpakkingen, maar vanmorgen kwam ik ineens iets tegen over parallel import en ik moet me heel sterk vergissen, of dit valt er onder. Jammer, dan houdt het op. Wel héél veel geleerd over import, dus de zoektocht is sowieso niet voor niets geweest :-) By the way, begeven een hoop andere bedrijven zich hiermee op glad ijs? De leverancier, bi
  2. Ha Bert, duidelijk verhaal. Dank je wel. Wat betreft de administratie zie ik nu ook dat het niet zozeer apart bijgehouden hoeft te worden, maar dat het gewoon gaat om extra documenten die je bij binnenlandse inkoop niet hoeft te bewaren (zoals een vrachtbrief).
  3. Net contact gehad met DHL Express naar aanleiding van de opmerking van Jessek over de import service. Inderdaad, DHL Express verzorgt alle douane afhandelingen als het pakket voorzien is van een commercial invoice (in drievoud). En heel belangrijk, transportkosten dienen hier goed vermeld te staan. Een bedrijf wat free shipping aanbiedt klinkt heel aanlokkelijk, maar kan nadeliger uitpakken omdat er in dat geval een schatting wordt gemaakt van de transportkosten en die schatting ligt vaak hoger dan het daadwerkelijke bedrag. Als dit allemaal goed gaat bij de verzender
  4. Dank voor je reactie, Jessek. En die standaard import service van DHL komt altijd in werking als het pakket maar gepaard gaat met een commercial invoice en een vrachtbrief? Uiteraard ingevuld met de juiste gegevens/waarde? Die HS codes is echt abracadabra, maar dat is een kwestie van eenmalig de juiste code zien te achterhalen (ik zou nagenoeg steevast hetzelfde artikel importeren). Bijna 8 uur. Zodadelijk eens contact opnemen met DHL Express en de douane. Ik koppel hun reactie terug. Wellicht heeft iemand anders er ook nog wat aan.
  5. Kwam net dit nog tegen, zo simpel als wat, maar het sluit mooi aan op wat ik vroeg: "Wanneer u goederen van buiten de EU importeert, moet u daarvan aangifte doen bij de douane. Met deze aangifte en het betalen van eventueel verschuldigde belastingen en invoerrechten, brengt u de goederen 'in het vrije verkeer' van de EU. Deze aangifte gebeurt digitaal. Meestal doet een vervoerder of een douanevertegenwoordiger dit voor u." Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe krijg ik het zover dat DHL Express (waar mijn leverancier standaard gebruik van maakt) dit eigenlijk altijd doet? K
  6. Heren en dames, Topic nummer zoveel. Ik weet het, maar geen enkele heeft me tot nu toe naar de juiste weg geleid (volgens mij). En de Belastingdienst kan ik morgen pas weer bereiken, vandaar dat ik voor vanavond nog even een beroep doe op jullie expertise. Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Tik in Google 'import china' en je wordt letterlijk doodgegooid met websites die allemaal een mooi verhaal vertellen. Waar het op neerkomt is dat ik producten wil importeren via Alibaba (waarde plus/minus 1000 euro per shipment), maar dan op de juiste wijze als je kijkt
  7. De schatting is dat ik minimaal 32 uur per week kan draaien. Heb twee oud-werknemers gesproken die onlangs zijn gestopt vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hebben er meer dan 15 jaar gewerkt allebei. Het gaat overigens om een lokale rijschool met een zeer goede naam. De kosten voor het werven van leerlingen (wat door de rijschool gebeurt) komen op rekening van de rijschool. Harde garanties kun je nooit krijgen uiteraard, maar de oud-werknemers die ik gesproken heb zeiden allebei dat je eerder moest vragen om een stop op leerlingen dan dat je om uren moest vrag
  8. Geen probleem! Haha ja, de commissie wordt hoger! Ja, de autolease gebeurt in dat geval met een startklare leswagen. Voldoet aan alle eisen, inclusief verzekeringen. Wat pensioen betreft reserveer ik 100 euro per maand.
  9. Ok. Maar ik heb die 1408 verder nergens gebruikt om mee te rekenen. Wel die 1454 (ex BTW dus). Dus daar raak je me even kwijt. En zit er verschil tussen de link die jij gebruikt en onderstaande tool? En kun je wat met die link van starten.nl? https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html Ik kan kiezen voor een auto van hen, maar dan wordt de vergoeding logischerwijs lager. Ik hou rekening met: AOV: 200,00 Rechtsbijstand: 40,00 Aansprakelijkheid: 40,00 Autolease: 650,00 Benzine 600,00
  10. Maar die 4363 komt toch uit een rekensom gebruikt met cijfers exclusief BTW? Waarom is het resultaat dan ineens weer incl. BTW? AOV en verzekeringen (en pensioen, etc.) wordt gevraagd bij die tool, dus daar wordt wel rekening mee gehouden bij het berekenen van het netto besteedbaar inkomen: https://www.starten.nl/kennisbank/algemeen/wat-is-mijn-netto-besteedbaar-inkomen-als-startende-ondernemer/ Volgens bovenstaande cijfers (eerdere bijlage) en de kosten voor mijn AOV, verzekeringen en pensioen zou ik op een besteedbaar inkomen uitkomen van ongeveer 2100 eu
  11. Ok, bedankt. Dat is duidelijk. Goed om te weten dat er in deze berekening dus al rekening is gehouden met de te betalen BTW.
  12. Ik kan bij een rijschool aan de slag als rij instructeur. Echter, dit bedrijf werkt uitsluitend met ZZP-ers Nou sta ik daar zeker niet onwelwillend tegenover, want op ZZP-basis krijg ik 80 procent van de lesprijs vergoed (ik ontvang de volledige lesprijs en maandelijks sturen zij een factuur voor hun vergoeding). Heb van hen een mooi overzicht ontvangen met hierop een voorbeeldberekening. Hierin was echter uitgegaan van 52 weken werken en dat leek me wat teveel van het goede. Heb daarom datzelfde schema aangepast naar 36 weken werken, om vakanties, ziekte en rustige weken op te ku
  13. Ha Rik, Bedankt voor je reactie! Sterker nog, dat voorstel ligt er al. Wacht nog op reactie.
  14. Ha Kuifje, Dank voor je uitgebreide reactie. Nee, vat het zeker niet op als kritiek. Ben van elke post hier in dit topic wijzer geworden en volgens mij is het ons daar allemaal om te doen, toch? Dus ook van bovenstaande post, waarin je terecht zegt dat ik nog niet de mindset van een ondernemer heb. Daar zal ik aan moeten werken, maar dit is een goede eerste les. Heb nu een goed overzicht van mijn 'vaste kosten', dus van daaruit kan ik ook eens omgekeerd gaan rekenen, zoals je zei. Thnx!
  15. Bedankt, Norbert! Kom er alleen niet uit of deze alle drie onder bedrijfskosten geschaard kunnen worden. Als je het hebt over de arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld zeggen verschillende sites wat anders. Een zakelijke rechtsbijstand lijkt me er wel onder te vallen, al kan ik daar ook geen uitsluitsel over vinden. Een boekhouder valt weer wel onder bedrijfskosten. Ik had verwacht dat alles onder bedrijfskosten zou vallen, met uitzondering van een eventuele pensioeninleg. Maar blijkbaar is dat wat te kort door de bocht.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept