Fireztarter

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Fireztarter's trofeeën

  1. Beste lezers, Ik heb een aantal vragen over het verkopen van marge producten aan het buitenland (buiten EU, zoals Verenigde Staten). Een korte schets van de situatie: - Ik koop marge producten (antiek -bouwmaterialen en verzamelobjecten) in bij een particulier in Nederland. Zij kunnen geen BTW aan mij rekenen. - Deze marge producten verkoop ik via het internet in Amerika aan bedrijven en particulieren. Antiek valt onder de marge regeling van de belastingdienst. Ik moet de BTW, als ik het goed begrijp, afdragen over de winstmarge die ik maak. Echter vind ik het belangrijk dat de afnemende partij niet kan terug rekenen wat mijn winst exact is geweest. Kan ik dan ook op de factuur die mee gaat naar het buitenland de informatie beperken tot verkoopprijs + verzendkosten, zonder over BTW te beginnen? Of dien ik toch het BTW bedrag op de factuur te vermelden zodat het voor de belastingdienst inzichtelijk is? Een voorbeeld: - Ik koop voor 100 euro een antieke lamp op bij een particulier. Deze lamp wil ik voor 250 euro verkopen in Amerika. - Ik verkoop de lamp voor 250 euro excl. verzendkosten in Amerika en stuur hen een factuur met daarop de kosten (250 euro + verzendkosten, verzekering etc). - Ik draag 21 % af over 150 euro winstmarge als BTW = €31,50. Mochten jullie punten opmerken die ik over het hoofd zie, of betere oplossingen kennen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik ben overigens van plan Minipak(.nl) te kopen en te gebruiken om alles in te administreren. Bedankt!
  2. Inderdaad. Dat gaat helaas voor ons niet op. Wij willen direct aan de consument verkopen, om de lijntjes zo kort mogelijk te houden. Je kunt wel raden op welke wijze onze prijs onderscheidend zal zijn. Al die cijfers hebben we verzameld en geanalyseerd. Het probleem is dat wij niet echt op één van onze 'concurrenten' lijken en dus moeilijk op basis van anderen ons eigen plan kunnen baseren. Wij zitten er op het moment aan te denken om via een flexibele marketingcampagne (met een maximaal budget) te kunnen aansturen op het gewenste marktaandeel. Dit gaat natuurlijk alleen op als via die marketingcampagne het marktaandeel daadwerkelijk behaald wordt. Mocht deze lager uitvallen dan zal ook de campagne intensiteit naar beneden geschroefd moeten worden om een financiële ramp te voorkomen. Mochten de verkopen te snel gaan (sneller dan onze capaciteit) dan kan dit ook aanleiding zijn om de intensiteit te verlagen. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie!
  3. Beste Higherlevel bezoekers, Al enige tijd zijn wij bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Wij willen een fiets introduceren in Nederland op een onderscheidend prijsniveau, maar wel in een bestaand segment. Tijdens het begin stadium van dit ondernemingsplan hebben wij het doel gesteld om binnen 18 maanden 1% marktaandeel te veroveren. Nu beginnen wij te twijfelen of het überhaupt verstandig is geweest om vooraf een dergelijk doel te stellen zonder een grondig onderzoek naar de markt en de koop intentie van de consument. Wij begrijpen dat een enquête hier indicaties van kan verschaffen waarop uiteindelijk een marketingcampagne gebaseerd kan worden. Deze campagne moet dan een bereik hebben dat in verhouding staat tot het gewenste marktaandeel en de indicaties van de enquête. Helaas is de aankoop van een fiets vaak eenmaal in de 'zoveel' jaar. Een directe vraag om de koop intentie van de consument te peilen hebben wij dan ook vermeden om dat dit voor een vertekend beeld kan zorgen. Helaas heeft dit wel tot gevolg dat wij ons marktaandeel niet op deze wijze kunnen onderbouwen. Is er wellicht iemand bekend met andere mogelijkheden? Wij nemen aan dat er ondernemers zijn geweest die hetzelfde dilemma hebben ervaren, maar hier toch een oplossing voor hebben gevonden. Wil je een bank o.i.d. overtuigen om het plan te financieren, dan moet er natuurlijk wel een realistische onderbouwing van het te behalen marktaandeel aanwezig zijn. Bij voorbaat dank.
  4. Hallo Ruben, Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat jullie tot nu toe geen problemen hebben ondervonden met het gebruik van dit formulier. Wij hadden reeds een TARIC code gevonden maar die van ons is 8713.00.30. Ik geloof dat de door jou gegeven code slechts voor fietsen geldt zonder kogellagers. In ieder geval hartelijk dank voor de tips, mochten we nog vragen hebben dan komen we zeker bij je terug. ;) Groet, Durk
  5. Geachte Higherlever, Wij zijn druk bezig met het opstarten van een importlijn van fietsen uit India. Wij hebben een redelijk compleet beeld van de gang van zaken maar zouden graag toch nog wat meer duidelijkheid willen hebben over het 'GSP FORM - A Certificate of Indian Origin' formulier. Zoeken op google en higherlevel leveren verschillende uiteenlopende antwoorden op waar wij helaas niet bijzonder veel van begrijpen. Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van dit formulier? Wordt het in de EU/Nederland geaccepteerd als certificate of origin (is het voldoende?)? Wat zijn de gevolgen voor de invoerheffingen? Kortom; wat houdt het formulier precies voor ons in? Wij hopen niet de indruk te wekken dat dit een poging is om makkelijk aan informatie te komen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Het zou bijzonder gewaardeerd worden als iemand dit verhaal een beetje duidelijker zou kunnen maken. Bij voorbaat dank.
  6. Hartelijk dank voor je reactie Hans. De door jou gelinkte voorbeelden geven een goede indruk van hoe het niet moet en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Wij willen eigenlijk geen letterlijke kopie van een bestaande fiets maken en dus voorkomen om geassocieerd te worden met 'de goedkope Chinese rommel'. Maar toch wordt de fiets gebaseerd op een bestaand design qua frame. Het design van de wielen, bagagedrager etc. is nog te bepalen maar zullen niet op een spectaculaire manier afwijken van de gangbare designs. Uiteindelijk dus een redelijk 'voorspelbare' fiets zonder specifieke imitatie (onderdelen) van bestaande merken. Dat kan alleen als er een stijl element is waardoor het duidelijk herkenbaar is als een Batavus of Gazelle. Ik vraag me alleen af hoe het dan kwam dat deze fietsen aangemerkt werden als Batavus of Gazelle maar het niet waren. Een gewoon model diamant fietsframe onderscheid zich op geen enkele wijze van elkaar of het moet een onderscheidende vorm van framebuis zijn zoals er ooit eens de driehoekige framebuizen waren. Veel kale frames komen uit Taiwan en China. Zowel in opdracht gemaakt als ook bulk. De bulkmodellen, daar kan niemand rechten claimen of het moet een geregistreerde merknaam zijn die door iemand misbruikt word. Ik vraag mij precies hetzelfde af. In hoeverre geven de bekende fiets fabrikanten hun eigen identiteit nog aan de fietsen gebaseerd op het diamant vormige frame. Datzelfde geldt voor mijn gevoel voor het frame waar wij interesse in hebben. Het wordt door talloze merken gebruikt overal ter wereld. Bovendien hebben al die andere fietsen ook twee wielen, een zadel, een stuur en een bagagedrager. Uiteindelijk verschillen de fietsen weinig van elkaar en zijn ze voor mijn gevoel niet toe te schrijven aan één bepaald merk. En toch blijft daar de onzekerheid van mogelijke ontwerp rechten etc. Wij willen ons voornamelijk onderscheiden op een andere manier, maar het voorkomen van de fiets speelt natuurlijk wel een rol. Om toch enigszins onderscheidend te zijn zonder een compleet nieuw frame te ontwerpen hebben wij de keuze laten vallen op het cruiser frame omdat deze al in veel mindere mate voorkomt in het segment waar wij ons op willen richten.
  7. Bedankt Merkava voor je reactie. Het is inderdaad een goed plan om zoveel mogelijk documentatie te verzamelen om te kunnen aantonen dat de fiets gebaseerd is op het reeds bestaande ontwerp. Uit je antwoord kan ik dus afleiden dat het aannemelijk is dat bijvoorbeeld Sparta de eerder genoemde fiets niet zo specifiek heeft vastgelegd? Mochten ze iets hebben vastgelegd dan zullen het hoogstwaarschijnlijk onderdelen betreffen die nog niet eerder bekend en toegepast zijn?
  8. Beste Higherlevel bezoekers, Ik ben al enige tijd een regelmatige bezoeker van higherlevel.nl en heb tot nu toe eigenlijk altijd al mijn vragen kunnen beantwoorden door simpelweg de zoekfunctie te gebruiken. Helaas ben ik inmiddels tegen iets aangelopen waar ik zelf niet helemaal uit kom en toch graag wat specifieke feedback op zou willen ontvangen. Het is namelijk als volgt: Al enige tijd ben ik, samen met een goede vriend, bezig met het opstarten van een eigen bedrijf in de fietsenbranche. Wij willen ons specifiek richten op één type fiets. Deze fiets is voornamelijk te herkennen aan het typische 'beach cruiser' achtige frame zoals de fiets op onderstaande foto: De eerste fietsen met dit type frame werden al in de jaren '30 geproduceerd in Amerika. Ze waren tot de jaren '50 erg populair en ondervonden rond de jaren '90 opnieuw een opleving. Op het moment zie je het frame weer regelmatig voorbij komen zoals te zien is in het nieuwe onderstaande model van Sparta, t.w.v. €599,- Wij willen onze fiets ook op dit typische frame baseren en daarmee komen we natuurlijk meteen uit op eventueel patent/octrooi- en/of modelrecht. Ik heb begrepen dat de duur van desbetreffende rechten maximaal 20 en 25 jaar kunnen zijn. Het is dan vrij logisch om aan te nemen dat deze niet meer aan de orde zijn aangezien de introductie van het ontwerp al vele tientallen jaren geleden heeft plaatsgevonden. Of bestaat er alsnog de mogelijkheid dat de rechten pas veel later voor de Benelux zijn geregistreerd en tot op de dag van vandaag nog gelden? Zoeken in de online databases heeft mij niets opgeleverd. Bovendien kan men de database betreffende het modelrecht nog niet online raadplegen en vanuit die hoek krijg ik dus nog geen 100 % zekerheid. Ik ben erg benieuwd hoe de experts over deze situatie denken. Zou het daadwerkelijk zo zijn dat bijvoorbeeld Sparta voor de rechten betaald of kunnen zij die fiets zo probleemloos produceren? Ik ben bang dat mijn gedachten hierover te makkelijk zijn en dat ik later zo'n gezellige brief in de brievenbus ontvang. Bij voorbaat dank.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.