Accountvision

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    's-Hertogenbosch

Accountvision's trofeeën

  1. Let ook goed op de stille reserves. Is er bijvoorbeeld een fiscale eenheid tussen de BV's. Overdrachtsbelasting, etc. Kortom redelijk wat zaken die van belang zijn en niet zomaar beantwoord kunnen worden. Gr,
  2. Beste Mastho, Het klopt dat elke franchiseorganisatie zijn eigen wijze heeft van inbreng van eigen vermogen. Ook in een heleboel andere zaken zitten verschillen bijvoorbeeld in de mate van vrijheid van inkopen bij derden. Sommige partijen eisen bijvoorbeeld in hun contracten dat je 95% van de inkopen bij hen dient te verrichten. Of je dezelfde producten vervolgens goedkoper elders kunt kopen is daarbij niet van belang. Mijn tip is dan ook niet alleen te kijken naar de inbreng van eigen vermogen binnen een franchiseorganisatie maar het complete verhaal goed te beoordelen en daarbij de plussen en de minnen goed tegen elkaar af te wegen. Het is zeker zo dat franchise veel kansen kan bieden. Er zijn echter dermate veel verschillen binnen de partijen dat je zomaar aan verplichtingen vast zit die je vooraf niet had voorzien. Onderzoek ook eens of de betreffende partij is aangesloten bij de Nederlandse franchiseorganisatie en welke ervaring zij hebben. Ik adviseer altijd een adviseur mee te nemen bij de aankoop van een bedrijf binnen de franchise. Vestigingsplaatsen, franchisefee's, concentratiegraden, etc zijn allen van groot belang bij de bepaling van de waarde van de winkel. Ook kun je door goed te onderhandelen dingen regelen. Een terugkoopverklaring binnen een bepaalde periode bijvoorbeeld zorgt voor een zekerheid dat je niet zomaar met een waardeloze zaak zit als de markt even tegenzit. De wijze van inbreng van het eigen vermogen is vaak ook onderdeel van deze onderhandeling. Er zijn diverse adviseurs die gespecialiseerd zijn in begeleiding bij aankoop binnen de franchise. Veel succes, Stefan van Berlo
  3. Joost, je hebt gelijk. Een achtergestelde lening zou leuk zijn wanneer je geen DGA bent in BOX 3. Vanuit een TBS lening geniet je ook voordelen. Zou de BV bijvoorbeeld onverhoopt failliet gaan dan is de afboeking van de lening evengoed aftrekbaar in BOX 1. Mbt de rente zou verpanding van de voorraad, inventaris, etc. kunnen zorgen voor verlaging van het rentepercentage. Neem dit dan wel op in de leenovereenkomst dat voorkomt discussie achteraf met de fiscus.
  4. Beste Toy producer, Geld als kapitaal in de BV storten en binnen enkele jaren er weer uithalen is een dure aangelegenheid. Je moet daarvoor onder andere naar de notaris. Geld lenen aan de BV is een betere optie. Wel dien je dan rekening te houden met de zogenoemde TBS regeling in de Inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat alle renteinkomsten progresief, in Box 1, worden belast. Bij een gebruikelijk salaris bedraagt de belasting over de te berekenen rente dus minimaal 42%. Een rente van 5% is meestal wel redelijk, afhankelijk van het risico en de voorwaarden. Wellicht is een achtergestelde lening een optie. Fiscaal zitten daar ook voordelen aan. Voor de risicosfeer is het wel van belang wat voor een soort vorm lening je kiest. Als er andere aandeelhouders zijn zou ik een en ander ook goed vastleggen in een leenovereenkomst. Succes, Stefan van Berlo Accountvision
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.