Joost, ben nog eens aan het rekenen geslagen, maar ik begin het idee te krijgen dat het voor de BTW zakelijk aanmerken ALTIJD oninteressant is. Natuurlijk is het zo dat alle werkelijke kosten lastig te schatten zijn, maar bij een nieuwe auto is onverwacht onderhoud vrijwel altijd gedekt door garantie. In wegenbelasting/verzekering oid zit geen BTW, dus het moet geheel komen van de brandstof en de jaarlijkse beurt.
Weer even uitgaan van de 35000 incl BTW en BPM (ongeveer 4300 BTW en 7800 BPM) en een restwaarde van 50% na 3 jaar: 17500.
BTW terugontvangen op aanschaf: 4300.
Jaarlijkse correctie: 12% x 25% x 35.000 = 1050 te betalen. Na drie jaar dus 3150.
Na 3 jaar is de restwaarde 17500, volgens de BPM afschrijvingstabel is 50% van de BPM afgeschreven: 17500-3900=13600 waarin nog BTW zit die afgedragen moet worden, namelijk 2200.
TOTAAL: 4500-3150-2200= -1050.
Het resultaat is dus negatief. Dit moet dus terugverdiend worden door het 25% extra BTW voordeel die te halen is op brandstof en onderhoud (omdat prive de 75% regeling wordt gebruikt), maar dat is niet echt realistisch: dit betekend 70000+ KM per jaar om op 0 te komen, laat staan om boven de 1350 voordeel te komen die de afschrijving op de BTW oplevert (zie vorige post).
Ik ben echt heel benieuwd in welke situatie dit wel voordelig zou kunnen zijn, of maak ik een fout?