Jump to content

Wil_lem

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. En ter aanvulling: als ik dus niet management werkzaamheden (maar bv technische) verricht aan de buitenlandse werkmaatschappij, dan zou het zuiver zijn om vanuit de holding een fee factuur te sturen voor die werkzaamheden? Dit voelt vreemd omdat de holding als een financiele holding (deelnemer in de werkmaatschappij) beoogt is en de feitelijke werkzaamheden binnen de EMZ vallen. Maw: kan ik vanuit de holding ook technische werkzaamheden verrichten en die factureren aan de werkmaatschappij vanuit de holding?
  2. Goed punt. Ik loop al een tijdje met dat idee, maar de onbekendheid wie hiervoor het beste in de arm te nemen weerhoud mij daarvan op dit moment. Geen idee of dit platform daarvoor geschikt is, maar voor dit en overige zaken zoek ik inderdaad een goede fiscalist met verstand en ervaring van zaken.
  3. Dank. Ik help echter wel mee. Als ik je goed begrijp zou dat beteken dat ik (een deel) als loon uitbetaald zou moeten krijgen ipv facturering vanuit de EMZ?
  4. Nou, dit heeft er o.a. mee te maken dat ik binnen de EMZ weer mensen inhuur om werk te verichten. De buitenlandse werkmaatschappij of BV verkoopt producten, maar ontwikkeld deze niet zelf. Dat doet de EMZ met hulp van buiten. De EMZ heeft ook ruim andere opdrachtgevers, dus het urencriterium wordt zoiezo al behaald.
  5. Dag allen, Ik heb een persoonlijk holding BV die voor 1/3 eigenaar is van een buitenlandse werkmaatschappij (totaal 3 eigenaren met elk 1/3). Ik heb ook een EMZ die werk o.a. verricht voor de buitenlandse werkmaatschappij. Nu kan ik natuurlijk de EMZ gewoon een factuur laten sturen aan de buitenlandse werkmaatschappij. Maar zijn er nog andere opties om met minder belastingdruk het geld van de buitenlandse werkmaatschappij te krijgen? Dank voor jullie advies!
  6. Helder, dank. Het belangrijkste punt voor mij was even of het voordelen zou hebben direct (bij het opstarten van de holding) ook de EMZ naar een BV om te zetten en onder de holding te plaatsen om later extra rompslomp te voorkomen. Als ik het goed begrijp is dat niet het geval en kost het net zoveel 'moeite' later als op dit moment. Allen dank.
  7. Dag, Ik heb nu een EMZ. Vanwege deelname aan een buitenlandse venootschap wil ik hiervoor een holding BV oprichten. Is het mogelijk om, als ik later mijn EMZ in een BV omzet, deze te koppelen aan de holding zonder statuten of andere zaken in de holding te wijzigen? Dank!
  8. Wil_lem

    MIA en VAMIL

    Dit geldt dacht ik voor de KIA en de normale afschijving? Ik dacht dat je de MIA en VAMIL kan toepassen in het jaar van aanvraag, ook zonder (aan) betaling? Wie kan hier meer over zeggen?
  9. Wil_lem

    MIA en VAMIL

    Ik heb een vraag over de definitie van een "verplichting aangaan" voor de MIA en VAMIL regeling. Als ik in 2012 een contract teken voor de koop van een bedrijfsmiddel die zowel in 2012 als 2013 in aanmerking komt voor de MIA en VAMIL regeling, maar in 2012 is uitverkocht, in 2013 opnieuw wordt uitgebracht, maar waarvoor de exacte prijs nog niet bekend is (alleen de 2012 prijs). Feitlijk teken ik nu voor een aankoopverplichting in 2013. Mag ik, omdat ik nu al de verplichting aangaat, over de verwachte prijs gebruik maken van de MIA en VAMIL in 2012 en later eventueel een correctie aanvragen? Dank!
  10. Ik heb nog een vraag over het (willekeurig) afschrijven (startende ondernemer). Mag ik de kosten rijklaarmaken bij aankoop van een nieuwe auto (meestal rond de 1000 euro) in 1 keer aftrekken (i.p.v. afschrijven) omdat het kosten zijn en niet iets tastbaars? Mag ik daarnaast autoaccessoires, bijvoorbeeld een achteraf ingebouwd navigatiesysteem van 1500 euro, willekeurig afschrijven als startende ondernemer, of volgens de nieuwe tijdelijke regeling van 2x50%? Een eenzelfde vraag geldt voor de aanschaf van winterbanden. Wie weet hier een passend antwoord op, er is helaas zeer weinig over te vinden... Dank!
  11. He Joost, Als de onderhoudskosten in die periode enorm gaan stijgen zie ik een lichtpuntje voor de BTW komen, maar anders wordt het alleen maar erger;) Nog 1 ander vraagje: Hoe zit het met de verhouding prive-zakelijk om 'recht' te hebben de auto op naam van de zaak te hebben met alle voordelen daaromheen? Stel ik rij 1500 KM zakelijk en 14000 KM prive, heb een partime onderneming met ruim 10000 omzet per jaar en heb de auto voor het zakelijke gedeelte met name nodig om bij snel bij een klant te kunnen zijn om een storing op te lossen. Is dan een auto op naam van de zaak voor de IB en de 75% BTW aftrek regeling op brandstof te rechtvaardigen?
  12. Joost, ben nog eens aan het rekenen geslagen, maar ik begin het idee te krijgen dat het voor de BTW zakelijk aanmerken ALTIJD oninteressant is. Natuurlijk is het zo dat alle werkelijke kosten lastig te schatten zijn, maar bij een nieuwe auto is onverwacht onderhoud vrijwel altijd gedekt door garantie. In wegenbelasting/verzekering oid zit geen BTW, dus het moet geheel komen van de brandstof en de jaarlijkse beurt. Weer even uitgaan van de 35000 incl BTW en BPM (ongeveer 4300 BTW en 7800 BPM) en een restwaarde van 50% na 3 jaar: 17500. BTW terugontvangen op aanschaf: 4300. Jaarlijkse correctie: 12% x 25% x 35.000 = 1050 te betalen. Na drie jaar dus 3150. Na 3 jaar is de restwaarde 17500, volgens de BPM afschrijvingstabel is 50% van de BPM afgeschreven: 17500-3900=13600 waarin nog BTW zit die afgedragen moet worden, namelijk 2200. TOTAAL: 4500-3150-2200= -1050. Het resultaat is dus negatief. Dit moet dus terugverdiend worden door het 25% extra BTW voordeel die te halen is op brandstof en onderhoud (omdat prive de 75% regeling wordt gebruikt), maar dat is niet echt realistisch: dit betekend 70000+ KM per jaar om op 0 te komen, laat staan om boven de 1350 voordeel te komen die de afschrijving op de BTW oplevert (zie vorige post). Ik ben echt heel benieuwd in welke situatie dit wel voordelig zou kunnen zijn, of maak ik een fout?
  13. En daarbij: Auto zakelijk voor BTW: 4500-3150=1350 voordeel. Auto prive voor BTW: Afschrijven op die 4500: 20% per jaar= 4500X60%=2700 x 50% IB = 1350
  14. Ga je daarmee niet voorbij aan het feit dat ik na 3 jaar weer btw moet afdragen over de verkoop/inruil, en/of ik minder voor de auto terug krijg omdat het een BTW auto geworden is?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept