jhs

Junior
  • Aantal berichten

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Paterswoldseweg 36C, Groningen, 9726BE, Nederland
  • Voornaam
    Johan
  • Achternaam
    Stokking
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Emando Software
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Groningen
  • Telefoonnummer
    085 2733195
  • Branche
    Industrie & bouw
  • Branche 2
    Innovatie & concepten
  • Websiteadres
  1. Het maakt niks uit óf je bedreven bent in Photoshop of een echt tekenprogramma. Het gaat erom dat je creatief bent en dat je een huisstijl kunt ontwerpen wat bij je bedrijf past. Ik ben zelf bijvoorbeeld heel handig met Illustrator en Photoshop maar heb m'n hele huisstijl uitbesteed. Wat betreft kosten voor een huisstijl ligt het heel erg aan de ontwerper. Ik heb mijn huisstijl incl. visitekaartje en website voor slechts € 850 laten doen waarbij alles keurig in een lege website en InDesign voor visitekaartje ogeleverd werd. Voordat de ontwerper aan de slag ging hebben we nog een gesprek gehad over identiteit en kleuren. Foto's haal ik van websites met stockfoto's of maak ze zelf. Eerst keek ik enkel op gratis sites, zoals sxc.hu, maar de kwaliteit op betaalde sites zoals iStockphoto ligt een stuk hoger. De resolutie hoeft voor websites niet hoog te zijn waardoor de kosten wel meevallen.
  2. Domeinen worden denk ik wel meer waard omdat internet nog steeds belangrijker wordt voor elke organisatie en ze simpelweg schaars zijn. Toch zijn er wel een paar kanttekeningen. Ten eerste is er een soort mode, bijvoorbeeld alles met een streepje en termen als 'planet', 'online' en 'world' zijn uit. Ten tweede neemt de kracht van zoekmachines toe. In bijvoorbeeld Chrome zijn de adresbalk en zoekbalk geïntegreerd; je zoekt vaker een site op naam of steekwoorden en typt minder vaak een domeinnaam in. Steekwoorden in je domeinnaam of anders URL optimaliseren je site dan weer wel voor zoekmachines. Ik ben het helemaal eens met dat de waarde afhangt van wat de gek ervoor geeft. Er zijn wel een paar dingen objectief over te zeggen. Beschrijvende namen zijn bijvoorbeeld meer waard dan verzinsels. Verder natuurlijk bezoekersaantallen als er een website achter zit. Een community kan al helemaal geld waard zijn. Een domein als hyves.nl is bijna niks waard omdat hyves niks betekent in het Nederlands, maar ze hebben het waardevol gemaakt met een merk en community. Facebook.com is op zich al geld waard door de beschrijvende naam. Ik had anderhalf jaar geleden de kans om een domein te kopen van een sport, bijvoorbeeld voetbal.nl (maar dan een andere grote sport), voor € 30k. De betreffende sportbond heeft het domein later gekocht voor € 50k. Erg veel spijt van, niet alleen doordat ik er € 20k winst op had kunnen maken maar vooral omdat dergelijke domeinnamen nauwelijks te koop staan.
  3. Mooi, dat is precies waar ik je bij wilde bepalen. Nog even terugkomend op de opmerking van Peter: vendor lock in komt per definitie voor bij grote projecten omdat ontwikkelaars een gesloten codebase gebruiken om niet continu het wiel opnieuw uit te vinden. Die codebase is bedrijfskapitaal en dus wordt dus niet zomaar overgedragen als de klant ineens een andere ontwikkelaar wil. Bij internetbureaus komt dit veel minder voor dan bij softwarebedrijven trouwens. Altijd een kwestie van goede afspraken, maar let er goed op, dat is mijn punt. Daar kan Peter het alleen maar mee eens zijn lijkt me. Een offerte maken kost tijd en voor de ontwikkelaar inzicht in je benodigdheden. Het beste is een document opstellen (keyword: software requirements specification) waarin je precies beschrijft wat het systeem is, gebruikers, de functionele en niet-functionele requirements, interfaces, etc etc. Op basis van een SRS kunnen ontwikkelaars een goede schatting maken van tijd en kosten. Als je een goede SRS hebt zijn veel ontwikkelaars bereid om gratis een offerte uit te brengen. Vergeet de NDA niet.
  4. Da's eigenlijk een opsomming van dingen die je voor elke onderneming in welke tak van sport ook zou kunnen bedenken. Laten we even uitgaan van een fatsoenlijke ontwikkelaar die je niet probeert te naaien - daar heeft TS veel meer aan! Dat is zo, maar ik wil TS er wel bij bepalen. Ik vind "het is maar code, iedere ontwikkelaar kan daarmee aan de slag" echt te kort door de bocht vanuit zowel technisch als juridisch oogpunt. In softwareontwikkeling zijn het, vaak ongelezen, algemene voorwaarden dat rechten bij ontwikkelaar liggen. Zo werkt de industrie nou eenmaal: broncode is het bedrijfskapitaal. Opzettelijk naaien is dus echt iets anders.
  5. Ik ook maar inleven in de vraag kan geen kwaad ;) Een grote partij is vaak onpersoonlijk en duurder, maar kan wel betere capaciteit, garantie en continuïteit bieden. Wellicht een open deur en het gaat ook lang niet voor alle kleine en grote ontwikkelaars op, wat definieer je trouwens onder klein en groot, maar houd er goed rekening mee en leg offertes naast elkaar. Daar ben ik het niet mee eens. Ontwikkelaars zijn heel bedreven in vendor lock in creëren. Bovendien gaat het hier om een webapplicatie, geen website. Websites zijn veel makkelijker over te nemen omdat architectuur vaak standaard is (bestaand CMS) of voor de hand ligt en weinig eigen code bevat. Webapplicaties is software met een webinterface. Die webinterface is misschien maar 5% van het project. Zonder documentatie t.a.v. architectuur, ontwerpbeslissingen, visie, stijl en codecommentaar kan een andere ontwikkelaar er heel weinig mee. Bovendien liggen de rechten op broncode standaard bij de ontwikkelaar (zie bijv. algemene voorwaarden en module 2 van branchevereniging ICT~Office), dus mag je niet zomaar switchen. Mijn tip is om je wel te verdiepen in de achterliggende techniek. Dit om te begrijpen waar je voor betaalt, wat wel en niet kostbaar is, wat wel en niet kan en of de architectuur past bij jouw (toekomst)visie van het product. Ik ken een geval van een jongedame met een briljant idee voor een app die het liet ontwikkelen voor een partij voor 25.000, zonder enige kennis van techniek en ontwikkelprocessen. Dat is dus ook fout gegaan. Wij doen dergelijke projecten ook maar betrekken de klant in het ontwikkelproces en verlangen van de klant dat hij zich ook verdiept in de materie. Mooiste zou zijn een partner zoeken die gelooft in het idee en de technische kant voor z'n rekening neemt. Anders iemand zoeken die je onafhankelijk begeleidt bij het proces.
  6. Oke dat is in ieder geval duidelijk... Maar ik betaal nu dus sowieso de volle mep inkomstenbelasting over geld wat ik straks nodig heb...?
  7. Even een korte situatieschets: ik heb een eenmanszaak en ik ga eind dit jaar investeren in een nieuw product. Ontwikkelingskosten bestaan direct uit o.a. personeel en indirect grotere bedrijfsruimte. Ik zie de ontwikkeling van dit product al enige tijd aankomen en reserveer een deel van de winst. Ik had uitstel aangevraagd van de IB aangifte 2010 om meer tijd te hebben om alles goed voor te bereiden. De bedoeling is om een groot deel van de winst van 2010 te reserveren voor de ontwikkelkosten die ik eind dit jaar of begin volgend jaar ga maken. De vragen zijn dus: 1) Hoe reserveer ik winst van 2010 voor kosten die ik later ga maken? 2) Hoe moet ik dit aangeven voor de IB? Heb al gezocht op egalisatiereserve maar kan niet voldoende informatie vinden voor dit geval... Alvast bedankt!
  8. Ik ben weer bezig met de spreadsheet voor IB-ondernemers met een eenmanszaak. Ik moet nog één ding helder hebben: is een BTW auto synoniem aan BTW zakelijk, en een marge-auto BTW privé? In dat geval is het lastiger om een tweedehands auto BTW zakelijk aan te merken (als het al voordeliger zou zijn), aangezien het aanbod veel geringer is.
  9. Toch wordt die tabel er niet duidelijker op voor mij. Er is: BTW-auto: op de zaak privé, etikettering zakelijk privé, etikettering privé Marge-auto: op de zaak privé, etikettering zakelijk privé, etikettering privé Dus stel, ik neem een marge-auto. Wat is dan "op de zaak"? BTW privé zoals je in je laatste post zegt; maar dat zijn die twee andere opties toch ook? Ik kan kortom de vier mogelijkheden (BTW onderneming/privé en IB onderneming/privé) niet terugvinden in bovenstaande.
  10. Ben bezig met een update voor dat Excel bestand a.d.h.v. die PDF van Joost. Kom er toch niet helemaal uit. Er worden drie mogelijkheden genoemd: op de zaak, privé etikettering zakelijk en privé. Deze etikettering slaat m.i. op de inkomstenbelasting. Er wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen BTW privé en zakelijk lijkt het wel. Ik meende dat er vier combinaties mogelijk waren en ik zie er drie terugkomen. Of heeft dit soms te maken met BTW en marge-auto? Is een marge-auto "BTW privé"? Je zult begrijpen dat dit totaal nieuwe materie voor mij is. Toch wil ik dit helemaal uitgeplozen hebben.
  11. Jantax schreef daarover dit: Ik ben in die spreadsheet uitgegaan van een marge-auto en heb dus 6% aangehouden. Moet ik er een optie voor maken of is het gewoon 12%? Je laatste punt klinkt heel logisch maar ik zie nog even niet hoe ik dit moet verwerken. Die aftrek autokosten klopt wel toch? Dat is de totale autokosten minus de bijtelling. Begrijp ik het goed dat ik daar 42% van moet nemen om de verlaging van het inkomen te berekenen? Zit overigens ook nog een foutje in met bezitsduur. Ik voeg nog een veld toe met hoelang je de auto wilt houden. Op basis daarvan wordt dan de afschrijving en totale kosten bezitsduur berekend.
  12. Ja daar twijfelde ik ook nog over... Het is toch 6% met een marge-auto of is het altijd 12%, ook al heb je geen BTW teruggevorderd bij aankoop? Zal een nieuwe versie maken.
  13. Ik heb een spreadsheet gemaakt met daarin alle berekeningen. Voor elke auto kun je een nieuwe kolom maken zodat je goed kunt vergelijken. Er zitten drie kolommen in (ook een youngtimer). De meest gunstige constructie voor BTW en IB wordt uitgerekend en dan staat onderin wat het allemaal totaal kost over 4 jaar. Ik denk dat dit best handig is voor mensen die (via de zoekfunctie) het ook niet meer snappen en willen weten hoe je het nu uitrekent. Zou iemand het document eens willen bekijken en controleren of het klopt zo? Met name het stukje BTW privé en hoe dat terugkomt in de aftrek autokosten ben ik niet helemaal zeker van. Dit is in ieder geval hoe ik het begreep van Jantax. Alvast bedankt :) edit: deze berekeningen zijn niet helemaal goed (zie onder). Nieuwe versie volgt. Autokosten.xls
  14. Waarschijnlijk vanaf januari al lees ik net: http://www.bijtellingoldtimer.nl/. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, maar dat het gaat gebeuren lijkt mij overmijdelijk. Een eenmanszaak heeft niet te maken met de catalogusprijs, maar met de totale autokosten per jaar. Die zijn natuurlijk ook veel hoger gezien het onderhoud en zeldzaamheid van onderdelen. Ik ben ook nog erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vorige post :)
  15. Bedankt Jantax voor de uitgebreide reactie. Zeer verhelderend. Toch enkele vragen ter verduidelijking. Wat nieuw voor mij is, is dat je de auto voor de BTW dus zakelijk kunt aanmerken, en voor de IB privé. Stel ik koop een marge-auto voor de BTW als ondernemingsvermogen, dan zijn alle kosten zakelijke kosten aftrekbaar en heb ik een BTW correctie van 6%. Vervolgens kan ik 19 ct per kilometer van de IB aftrekken voor elke zakelijke kilometer? Dus als ik het goed begrijp: de BTW correctie trek je af van de voorbelasting op de aangifte OB van het 4e kwartaal. Vervolgens kun je dit weer aanmerken als autokosten voor de IB? Dit laatste als je de auto voor de IB als ondernemingsvermogen ziet? Voor een eenmanszaak geldt dat de bijtelling niet meer is dan de autokosten. Ja, de bijtelling 12% van 25% van € 20000 is € 600, maar de autokosten (€ 1700) plus benzine (€ 1090) minus BTW daarvan (€ 445) plus afschrijving (€ 1050) is € 3395. Is de BTW correctie dan niet op basis van dit bedrag, en dus € 407? Of haal ik nu twee dingen helemaal door elkaar? Dat is een heel goede tip. Zo'n auto heeft een enorm verbruik, maar ook dat is aftrekbaar. Ik ga het in overweging nemen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.