Jump to content

Fiebie

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemingsplannen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.kinderopvang.net
  1. Handig dit forum, zowel verstand van cijfers en belasting, als van auto's.. ;) Zowel Zafira als Touran kunnen ervaren. Zullen qua veiligheid vast stukken beter zijn dan de bus. Voor mij belangrijk; -7 persoons, maar ook makkelijk bereikbare stoelen. Ik wil de kleintjes het liefste direct achter me hebben, maar door de kinderstoeltjes is de achterste rij slecht te bereiken. En moeilijk te gordelen. -Meer ruimte als alle stoelen in gebruik zijn. Voor zowel bagage als kinderwagen(s) -Schuifdeur zou erg fijn zijn. Is me iets te vaak gebeurd dat deur tegen andermans auto aanging. -Hoog van binnen, zodat mijn 2 grote honden (waarvan Duitse Dog van schofthoogte 90cm) niet meer hoeven te moonen. -Niet nieuw meer, zodat kras of deuk extra geen stress oplevert - Niet te duur in aanschaf en niet zwaarder dan 1450kg (uiterlijk 1550kg) ivm MRB. Chrysler kwam heel ver in wenslijstje, alleen veel te zwaar. Seat Alhambra daarna, maar helaas geen schuifdeur. En toen kwam busje op mijn pad. En ik ben helemaal weg van VW busjes :-K Komt aan meeste wensen tegemoet en toen werd gesproken over het op naam van bedrijf zetten, zodat financieel meer voordeel kan opleveren, werd ik nog enthousiaster! Ik zag de bus al voor me met mijn logo en met de handafdrukken van mijn opvangkindjes. Anders dan doorsnee, tikkie prettig gestoord. Maar inderdaad, punt veiligheid weegt ook erg zwaar... Zal ook eens bij wat ouders peilen hoe die er over denken.
  2. Off topic: Ben het helemaal eens wb de veiligheid! Maar in mijn Zafira had ik op de achterste 2 rijen ook geen airbags. En lijken die achterste 2 stoelen minder comfortabel dan de stoelen in het busje. En als ik een maxi cosi voorin wil vervoeren, moet de airbag uitgezet worden. Ik heb op youtube crashtests bekeken, wordt van beide niet zo blij eigenlijk.. Pluspunt vind ik persoonlijk de hogere zit. Maar goed, als het dit busje niet wordt, om welke reden ook, dan zou ik inderdaad naar een >15 jr oude 7 zitter gaan kijken. Daarom is alle info over belasting, afschrijving ed nog van harte welkom. Dus weer even on-topic. Met afschrijven heb ik nog niet te maken gehad, dus ook nieuw terrein, bedankt voor de link vd Belastingdienst! Ik ga in dit geval uit van de € 4000 aanschafprijs en 5 jaar gebruik als hij dat zou trekken. Alleen lastig punt vind ik de restwaarde in het geval van een oldtimer. Wordt die niet meer waard door de jaren heen? (Volkswagen T3) De geschatte autokosten tot nu toe: € 3500,- (MRB, verzekering, brandstof, onderhoudskosten, ed). Die schrijf ik dan onder 'Auto- en transportkosten" zetten. De bijtelling is € 1400,- die schrijf ik bij de Netto omzet bij. En de afschrijving onder "afschrijvingen", alleen lastig te bepalen hoeveel die dan is, ik ga van € 300,- uit. Met BTW doe/kan ik dus niks doen ivm vrijstelling. Klopt dit tot nu toe? Maar omdat de kosten veel hoger zijn dan de bijtelling ben ik verder gaan zoeken of dit een probleem is en kwam ik op het volgende: Excessief privégebruik (privégebruik hoger dan bijtelling) Zijn de werkelijke kosten van uw privégebruik hoger dan het bedrag dat u normaalgesproken moet verrekenen? Dan moet u de werkelijke kosten van uw privégebruik verrekenen met de autokosten. Voorbeeld 1: normale auto Uw totale autokosten (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof enzovoort) bedragen € 10.000. Van deze kosten is 80% toe te rekenen aan uw privégebruik van de auto. Dat is € 8.000. De cataloguswaarde van de auto is € 24.000. De bijtelling is normaal gesproken 25% van € 24.000 = € 6.000. Maar omdat de kosten voor uw privégebruik in dit geval hoger zijn, moet u € 8.000 verrekenen met de autokosten. Voorbeeld 2: zeer zuinige auto Uw totale autokosten (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof enzovoort) bedragen € 10.000. Van deze kosten is 80% toe te rekenen aan uw privégebruik van de auto. Dat is € 8.000. De cataloguswaarde van de auto is € 24.000. De bijtelling is normaal gesproken 14% van € 24.000 = € 3.360. Maar omdat de kosten voor uw privégebruik hoger zijn dan 25% van de cataloguswaarde (€ 6.000), moet u het verschil bij het berekende privégebruik tellen. Het bedrag dat u bijtelt is in dit geval € 3.360 + € 2.000 = € 5.360. Moet ik in mijn geval dan ook extra bijtellen? En kan ik de aankoopkosten ook nog ergens onderbrengen? Pfff ben nu wel beetje gaar van alle cijfertjes en belastingsite doorspitten, doe mij maar poepluiers en snottebellen! :P
  3. Ik ben geen hobbyist Chinatradeconsult... Had deze toon meer op een Viva forum verwacht dan hier. Beetje jammer dat je gelijk een stempel op me drukt. Vanwege mijn werk moet ik naar 7 zitters kijken. Op die zoektocht trof ik een oldtimer. Ik heb de verkoper gebeld oa over de gordels, want uiteraard speelt veiligheid ook een belangrijke rol. Tijdens dit gesprek vertelde hij me over die 35% als ik m op mijn bedrijf zou zetten en pet de 3 maanden stil laten staan om zo belasting te besparen. Ik verdien geen bakken met geld, dus wat ik zou kunnen besparen, is mooi meegenomen. Maar volgens mij gaf ik al aan dat ik dit laten staan liever niet deed. Ik ben dit aan het uitzoeken omdat er wordt gezegd dat je 1x die keuze kan maken voor de belasting. Speciaal rijbewijs oid heb ik niet nodig, omdat ik onder bepaald aantal personen vervoer. Hoefde ik in mijn Zafira ook niet. Bedankt Griffioen voor je reacties. Zal me nu gaan verdiepen in afschrijving, nog geen verstand van.
  4. Bedankt voor je reactie! Ik kan de gemaakte kosten dan ook gewoon opschrijven inclusief BTW? En heb dan verder niks van doen met die 1,5% forfait?
  5. Pff, ik kom er niet meer uit, na heel wat Google werk. :( Hopelijk kunnen jullie hulp bieden! - Ik (eenmanszaakje) ben vrijgesteld van BTW. (kinderopvang) - Wil graag een Oldtimer busje gaan aanschaffen (1980). Vraagprijs = € 4500 - Ik zal waarschijnlijk weinig zakelijk rijden (ca 1000 km per jaar), privé wel meer dan 500 km. - Vanwege mijn 'zaak' moet de auto 7 zitplaatsen hebben. (deze heeft er 8) - Dit jaar (sowieso) en misschien 2015 zou ik de auto evt in de winter kunnen laten staan ivm lage MRB. Liever niet, altijd fijn om in geval van nood mobiel te zijn. - Ik zou het busje willen 'pimpen' zodat ik rijdend reclame kan maken. Waar ik tegenaan loop in mijn Google-tocht: voorbeelden met BTW (forfait) Maar hoe verloopt dit in mijn geval, aangezien ik met BTW nooit wat te maken heb? Ik kom er daardoor niet uit of het gunstig kan zijn om hem op naam van de zaak te kopen?
  6. Het is inderdaad handiger om je diploma te hebben! Ik moet eerlijk zeggen dat het me op dit moment goed bevalt om gastouder te zijn: met 6 kids heb je wel drukte maar is het nog te overzien, ik kan mijn eigen kind naar school brengen en ik heb de tijd om mijn spw te halen. Maar zodra mijn eigen kids zelfstandiger zijn, dan gaat t vast weer kriebelen! Succes in ieder geval, gastouder zijn is mooi beroep, maar sinds dit jaar is het allemaal wel lastiger geworden.. Maar je hebt nu je spw, als je nog ehbo hebt en een goed opvanghuis, kun je een start maken in de kinderopvang! Waar woon je (ongeveer)?
  7. Nee ik ben afgehaakt vanwege de financiën. In mijn eentje een pand aankopen lukte niet. Er was een mogelijkheid te bouwen om eigen erf, die kosten zou ik nog kunnen financieren, maar voor de toekomst misschien niet handig ivm privé en zaken gescheiden houden. (pand kwam dan erg dichtbij woonhuis) Daarbij heb ik zelf nog geen SPW, waardoor ik zelf niet op de groep mag meetellen of even alleen mag zijn met pauzes ed. Dit maakte de personeelskosten erg hoog. Dus ik ben eerst maar eens bij het begin begonnen; de opleiding SPW voltooien en daarna weer naar de (financiele) mogelijkheden kijken... Wat heeft jou tot nu toe tegen gehouden?
  8. Dat het een zware kluif wordt, dat weet ik. Hoop ook echt dat ik het kan gaan realiseren. Heb in maand tijd 4 aanvragen gekregen en dan is het wel zuur dat je die mensen moet weigeren of nog geen concreet antwoord kan geven.. Maar; Het is door de commissie en ik mag bouwvergunning gaan aanvragen!!! Zolang het kleinschalig blijft (max 12 kids) mag het op eigen terrein. Ben er super blij mee, maar ook best spannend. Volgende stap is de bank, dus zal mijn ondernemingsplan beter uit gaan werken en hopen dat het gefinancieerd kan worden!
  9. Helaas lukt dat ook niet.. (huren van een lang in de verkoop staande woning) De huizen met potentie gaan namelijk aardig snel. Nu begint de gemeente ook weer terug te krabbelen om van woonbestemming een maatsch bestemming te maken, dus zou een huis kopen al helemaal van de baan zijn. Ideeen beginnen nu echt op te raken. Ik vraag me af wie er "boven" de gemeente staat, die ook naar mijn plan kan kijken. Want in principe veranderd er weinig; ik vang al 6-7 kindjes op per dag in huis, het zou dan gaan plaatsvinden in een bijgebouw. Wat is het verschil dan voor de gemeente?? Maar goed, we blijven doorzoeken naar 'mazen'!
  10. :-[ wat is een HLIer? Ik vind het wel super dat ik zo nog wat bij leer! Als gastouder heb je niet zo heel veel administratie en de inkomstenbelasting lukte ook aardig, tot aan de passiva/ activa. Dus denk dat het inderdaad handig is om iemand in de buurt te hebben die me daarbij kan assisteren.
  11. Oké dank je. Is erg balen ook, want ik zou niet weten waar ik het geld vandaan moest halen.. Ik heb een ondernemingsplan (via een banken site) maar aanvullend moet ik dus echt maar iemand vinden die de jaarcijfers op papier wil zetten, want dat vinden banken denk ik het belangrijkste toch? Waar moet ik op letten als ik daar iemand voor zoek? En wat is een "normale" prijs voor het opstellen van jaarcijfers?
  12. Nee enige wat te huur staat is een kantoorpand, zonder buitenruimte....
  13. Sinds anderhalf jaar ben ik zelfstandig ondernemer. Ik werk als innovatief gastouder in eigen huis. Het gaat super; binnen een jaar heb ik bijna alle plekjes opgevuld, omdanks dat wij nog in een grote verbouwing zitten. Ik heb voor 2010 3 kindjes op de wachtlijst, waaronder 2 broertjes en/of zusjes van mijn huidige gastkindjes. Maar met de nieuwe regels voor gastouderopvang kan ik niet meer op deze voet verder. Ik moet dan kindjes gaan afstoten omdat het aantal op te vangen kindjes verminderd wordt. En het gastouderbureau moet voortaan de kassiersfunctie gaan doen, dus daardoor voel ik me weinig zelfstandig ondernemer meer... Ik heb altijd al de ambitie gehad om door te groeien en dit is op zich een mooi moment om een officieel kinderdagverblijfje op te starten. Er zullen wat gastouders kindjes gaan afstoten en zelfs helemaal gaan stoppen. Als kdv heb ik vrije plekjes over (naast mijn huidige gastkindjes) dus de gastkindjes van die gastouders zouden bij mij terecht kunnen. En zo kunnen mijn gastkindjes lekker bij mij blijven en hoeven ook niet op zoek naar wat anders, wat al moeilijk is gezien de huidige wachtlijsten. Flink aan het googlen, lezen, etc geweest. Er zijn heeeel veel kwaliteits- en veiligheidseisen, maar daardoor ben ik nog niet afgeschrokken. Wij wonen vrij ruim, dus ik heb bij de gemeente geïnformeerd of ik het KDV kan vestigen in een nieuw te bouwen bijgebouw. Dit mag, maar ik mag dan maar 50 m² benutten als bedrijfsvloeroppervlakte. Dit is te weinig, door de eisen van wet kinderopvang heb ik minimaal 95m² nodig........ Dus aan het rondkijken naar een woning in de buurt, want bedrijfspanden zijn hier niet. Een woning zou ook perfect zijn, omdat ik de huiselijkheid wil blijven bieden die ik nu ook bied. Plus de ruimte rondom het huis. Ik heb een gesprek gehad met amro bank en daaruit werd snel duidelijk dat ik nu nog geen bedrijfshypotheek kan krijgen, omdat ik die lasten nog niet kan dragen. Dit zou pas in het 3e jaar kunnen. Ik heb geen eigen geld in te brengen (een paar duizend euro spaargeld) want dat zit allemaal in de verbouwing van ons eigen huis. Een aflossingsvrije hypotheek zou ik wel kunnen dragen, maar omdat ik de woning zakelijk zal gebruiken, moet ik dus wel aflossen. (daar kwam het geloof ik op neer) Het beste zou zijn dat ik jaarcijfers van vorig jaa en de eerste helft van dit jaar op laat stellen, dan heeft de bank een beter inzicht van mijn omzet. Maar vanwege de kosten heb ik deze (nog) niet op laten stellen. Ik zou het erg fijn vinden als er mensen zijn die al ervaringen hebben met het opzetten van een kinderdagverblijf, of ervaringen hebben met bedrijfshypotheken. Want zodra het om cijfertjes gaat, zie ik door de bomen het bos niet meer. Omzetprognose maken lukte me nog net! Ben als ondernemer graag van alle markten thuis, maar op financieel gebied moet ik toegeven dat dat me teveel word.... Sorry voor de enorme lap tekst, maar wil graag duidelijk omschrijven wat mijn plannen zijn!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept