NGlad

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

NGlad's trofeeën

  1. Beste Jantax en Odeon, Ik ben heel erg blij met de inhoud van jullie reacties. Hier kan ik verder mee uit de voeten; nog wat zoek en speurwerk, maar dit bevestigd wel dat ik op het juiste spoor zat. Deze bevestiging had ik ook even nodig. Het was echt niet zo dat ik een eerste de beste reactie hier heb geplaatst zonder eerst zelf grondig onderzoek (ook op HL) te hebben gedaan. Maar op den duur zie je (als leek) echt het bos niet meer zoals ik al zei. Wat ik zeker ga doen is investeren in een goede fiscalist/accountant/administrateur/boekhouder, alleen is nu even de vraag per wanneer. Mocht Joost Rietveld of iemand anders nog aanvullende informatie hebben dan houd ik me aanbevolen. Tot zover, mijn dank is groot! Gladys
  2. Beste mensen die tot nu toe gereageerd hebben, Allereerst dank voor de reactie! Dan natuurlijk dank voor de Award ... ;D en ik ben het volkomen eens met de stelling dat ik het te ingewikkeld maak voor mezelf. Daar ben ik best goed in, daarom mijn verzoek om hulp hier op de site. Mijn eigen werkruimte heeft een eigen ingang en eigen sanitair, bouwkundig is deze ruimte te splitsen van het woninggedeelte. Ik heb op de belastingsite heel veel informatie hierover gevonden en het leek voor mij uiteindelijk dat ik met de mogelijkheid tot splitsen (bouwkundig) dat ik verplicht was dit te doen en ook zo op te geven bij de belastingdienst. Daarom heb ik er een berekening op gemaakt (althans, geprobeerd dan) ... de vele sites en de vele informatie maakte uiteindelijk dat ik door de bomen het bos niet meer kon zien. Nu denk ik dat ik het eerste jaar de werkruimte volkomen buiten beschouwing zal laten. Volgend jaar, wanneer er sprake is van bedrijfsactiviteit en winst dan zal ik dit opnieuw bekijken. In het weekend heb ik goed nagedacht hierover en gezien jullie reacties denk ik niet dat ik er uit ga komen dit jaar nog ??? De aanloopkosten van verbouwing van de ruimte en de aanschaf van materiaal en dergelijke ter investering zal ik volgens deze posten ook opvoeren in de boeken. Wat ik precies wilde bereiken met deze actie van mezelf over de werkruimte is mezelf ook niet helemaal duidelijk. Nogmaals wel hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Een reactie op mijn nieuwe wending de eigen werkruimte dit jaar geheel buiten beschouwing te laten, zou ik nog wel op prijs stellen. Wie weet vergeet ik wel iets om rekening mee te houden of misschien hebben jullie nog tips of adviezen? Hartelijke groeten, Gladys
  3. Beste lezers, Ik ben per 1 september een eigen eenmanszaak begonnen op de begane grond van ons woonhuis (3 etages, we leven op de bovenste twee). De vraag hoe ik met ons eigen woning en met de werkruimte omga (belastingtechnisch), heb ik nog niet voor mezelf beantwoordt. Ik heb heel veel op het internet nagezocht en gelezen, maar ik kom er alleen niet uit. Ik weet niet wat voor ons gezin het beste is. Nu hebben we natuurlijk de hypotheeklrente waarvoor we een teruggave ontvangen de belastingdienst. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen? Ik zou graag willen weten of ik de informatie die ik tot nu toe heb verzameld wel goed heb toegepast in mijn berekening/ beredenering (zie hieronder) zodat ik een goede beslissing kan nemen gebaseerd op de juiste gegevens. Los van deze algemene vraag heb ik specifieke vragen onderaan dit bericht gezet. Berekening / beredenering uit diverse bronnen verzameld: een mogelijkheid wat van toepassing is op mijn situatie, omdat bouwkundig het pand te splitsen is: je hebt een pand met een ondernemingsgedeelte (werkruimte) dat voor de IB geheel tot privé-vermogen behoort. In de aangifte IB heb je te maken met twee soorten woningwaarden: de onderneming huurt als het ware een deel van het pand. waarde ondernemingsgedeelte + de hypothecaire lening die daarbij hoort, moet aangegeven worden als bezitting & schuld in box 3. Voor dit gedeelte v/h pand kan de hypotheekrente niet worden afgetrokken. Berekening: woz-waarde onderneming 91.881 + hypotheekschuld onderneming 91.046 = 182.927 x 30% box3 = 54.878 (aangeven in box 3, voor dit deel hypotheekrente niet meer aftrekbaar) is dit juist ? Berekening hypotheek- en wozwaarden privé en onderneming, gebaseerd op: BG 39,2 m2 (a) 1e V 46,9 m2 2e V 46,9 m2 1e + 2e V = 93,8 m2 (b) hypotheekschuld = 218.000 ben ik uitgegaan van het gehele bedrag dat wij hebben geleend bij aankoop van de woning drie jaar geleden ©. woz-waarde 2009 = 220.000 (e) (a) oppervl. werkruimte / (b) oppervl. woongedeelte x © hypotheekschuld= hypotheekschuld werkruimte (d) (a) oppervl. werkruimte / (b) oppervl. woongedeelte x (e) wozwaarde = wozwaarde werkruimte (f) 39,2 / 93,8 x 218.0000 = 91.046 (d) hypotheekschuld werkruimte 39,2 / 93,8 x 220.0000 = 91.881 (f) wozwaarde werkruimte d - f = huur van de werkruimte (g) 91.881 - 91.046 = 835,= g van g = 1,2% aftrekbaar als zijnde huurlasten = 10,02 (h) waarde pand (f) + lening (d) = bezittingen in box 3 niet aftrekbaar bij aangifte IB * vraag 1: Is de huur van de werkruimte g een maandbedrag of jaarbedrag? * vraag 2: is h 1,2 % huurlast aftrekbaar van de winst een maandbedrag of een jaarbedrag? * vraag 3: weegt het op tegen de hypotheekrenteverlies die we hebben in box 1 als we voor deze optie kiezen? eveneens in het achterhoofd gehouden dat bij verkoop vd woning de winst ook belast wordt. * vraag 4: de huur die we van de onderneming krijgen is deze berekening juist (g)? of moet je de eigenwoningforfait van de werkruimte als huur nemen? (dat las ik ook ergens dacht ik)Ik kan ook geen berekening meer vinden voor eigenwoningforfait werkruimte?? Er van uitgaande dat de huur 835 euro per maand is (is wel veel, maar / 12 mnden = 70 euro te weinig, dus daarom twijfel ik aan mijn berekening). Maar hiervan uitgaande dan denk ik dat we aan het einde van het jaar een negatief winstssaldo hebben waar dit bedrag in is verwerkt. Mogen we dit verrekenen met een positief bedrag uit box 1? bijvoorbeeld het salaris van mijn (fiscale) partner? * vraag 5: wordt in bovenstaande optie voor de omzetbelasting de werkruimte gerekend tot het ondernemingsvermogen en voor de inkomstenbelasting de werkruimte tot het privévermogen, maar dan met twee soorten woningwaarden? *vraag 6: hoe moet ik op de beginbalans het pand opvoeren, uitgaande van bovenstaande gegevens? Moet ik bij vaste activa dan het bedrag opgeven van de woz-waarde werkruimte en bij vreemd vermogen (lang) opgeven het bedrag van de hyptheekschuld werkruimte? *vraag 7: berekening eigenwoningforfait woongedeelte bepalen: woz-waarde minus wozwaarde werkruimte = 220.000 - 91.881 = 128.119 * vraag 8: 128.119 x 1,30% = 3843.57 moet dit bedrag opgeteld worden bij de winst van de onderneming? MIjn onderneming, eenmanszaakje is een massagesalon waarbij ik met een klein bedrag eigen geld van start ga. Ik ben nog bezig met mijn ondernemingsplan en daarbij is het voor mij belangrijk dat ik nu deze vragen goed regel en beantwoord voor mezelf. Ik kan vervolgens met mijn plan een kleine lening aanvragen om de gewenste start mee verder te kunnen maken. Dit jaar is er weinig bestedingsruimte over totdat ik over de lening beschik. Daarom kan ik nu nog geen specialist benaderen met deze vragen. Dit jaar wil ik zelf de administratie en belastingen doen, (er is nog weinig bedrijfsactiviteit behalve verbouwing en aanloop) en ter controle in nov/dec een accountant of adviseur benaderen ter controle. Ik ben heel erg dankbaar als jullie met mij mee willen kijken op deze manier. Vriendelijke groeten, Gladys
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.