Jump to content

Krek.

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    innovatief onderneme
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    sprout.nl, marketing

Company info

  • Location
    Ménetreuil (Z-Bourgogne)
  1. Hoi, Roy, De teksten op je site zijn zeer wisselend van kwaliteit. Bijvoorbeeld bij LA ISLA DEL CONDADO staat een heel verhaal vol lyrisch geklets, dat rechtstreeks vertaald lijkt uit het Spaans of Engels. De clichés spatten er van af. En U met een hoofdletter is erg jaren '70. Bij andere projecten is de informatie juist weer erg summier, terwijl er ook projecten zijn waar wél keurig de informatie gegeven wordt waar de klant behoefte aan heeft. Een heldere omschrijving van de bungalows en de faciliteiten (dat is uiteindelijk waar je voor betaalt), de mogelijkheden op het park en de directe omgeving. Dat is wat er in ieder geval in moet staan. Zinnen als "Het zacht kabbelende water op de achtergrond zal ongetwijfeld bijdragen aan de plezier beleving van deze appartementen." mogen wat mij betreft wel gewist worden. De rest van de site kan ook nog wel wat tekstuele verbeteringen verdragen. Je homepage is mooi rustig en straalt klasse uit. Maar Google heeft er niets te eten. Juist op je index-pagina moet je scoren met de juiste trefwoorden. 'vakantiehuis kopen in spanje' 'bungalow in murcia' 'nieuwbouw vakantiehuisje spanje' en dergelijke. Dus voeg een paar tekstblokjes toe. Datzelfde geldt voor je url's: http://www.nibos.nl/regio.html zou ik veranderen in http://www.nibos.nl/vakantiehuizen-in-murcia-spanje-regiobeschrijving.html bijvoorbeeld. Dan scoor je beter bij de zoekmachines. Ik adviseer nu even met de natte vinger, maar zoek even op internet naar 'SEO teksten schrijven' of 'SEO voor beginners' en probeer een paar van de belangrijkste tips na te volgen. Dan is je site niet alleen mooi, maar kunnen ook méér mensen er van genieten. Succes.
  2. Dat anderen iets níet doen is voor een innovatief ondernemer geen reden om het dan óók maar niet te doen. In tegendeel, zou ik bijna zeggen.
  3. @StephanO: de door jouw geschetste stap 2: "vertel er bij dat je opstapt als je de betaling niet voldoende vindt" doet wel degelijk ook bij Copytaria opgeld. Ik maak de twee partijen duidelijk dat de tekstschrijver het recht heeft een betaling te weigeren als hij haar werkelijk te laag vindt. De klant mag dan de tekst niet gebruiken! Het is inderdaad belangrijk om freeloaders buiten de deur te houden. Alles wat naar plagiaat of misbruik riekt, zullen we aanpakken. Ik zoek trouwens nog een advocaat die ons kan helpen dit ook daadwerkelijk af te dwingen (op No Cure No Pay-basis, natuurlijk).
  4. @René: Dat is een beetje mijn makke. Ik heb meer ideeën dan goed voor me is en doe geen marktonderzoek vooraf. Zo ben ik ook in 2001 met freelance-praktijk en al naar Frankrijk verhuisd. In het vertrouwen dat mijn klanten wel zouden volgen. Het is gelukkig goed afgelopen, maar slimmer was geweest het ze eerst even te vragen. Copytaria kwam op als poepen. Ik bedacht het idee en drie weken later was de site online. Niet slim, maar ik ben dan ook geen ondernemer. Pas achteraf kwam ik er achter dat 'waardebepeling achteraf' geen uniek concept is. En nu probeer ik dus een beetje uit te vinden of en hoe het eventueel beter kan. Je hebt gelijk wat de vormgeving betreft. Het is amateuristisch en kaal. Niet flitsend. Maar dat heeft aan de andere kant ook wel weer wat. Iets teksterigs. Als er eenmaal wat geld binnen komt, zal ik zeker een cosmetische operatie overwegen. Dan wordt het lelijke eendje vast een mooie grote zwaan. Verder heb je natuurlijk gelijk dat mijn aanwezigheid hier ook zakelijk gezien geen kwaad kan. Allicht dat er juist hier wat innovatieve ondernemers rondlopen die geen been zien in een experimentje met waardebepaling achteraf. Ik hoop echter met deze discussie ook inhoudelijk wat bij te dragen aan het forum, door de andere bezoekers te helpen nadenken over alternatieve manieren van beloning. Wie weet wat dat nog oplevert.
  5. @Florano: het is een beetje 'gelijke monniken, gelijke kappen'. Straks gaat iedereen zich 'topcopy' of 'redactiereus' noemen. Dit creëert een bepaalde eenvormigheid, al zijn er die zich toch 'teksttijger' proberen te noemen. Die moeten dan even opnieuw inschrijven. Bovendien, maar dat is meer mijn probleem, vond ik het een grappig idee: de klant is plant en de leverancier dier. Dieren eten van planten. Terwijl planten weer bloeien op basis van wat dieren uitscheiden. ;-)
  6. @Fred: ik heb ze verplicht namen van dieren te kiezen, net zoals opdrachtgevers de naam van een plant of boom moeten aannemen. Daarmee voorkom je dat mensen een nicknaam kiezen die direct naar hun bedrijf verwijst, en de vermelding op Copytaria zo misbruiken om buiten de site om handel binnen te halen. Ik noem me zelf overal standaard 'Krek.' maar ben op Copytaria ook een dier. Het écht anoniem maken (ik screen ook de profieltekstjes), geeft zowel beginners als oude rotten de gelegenheid zich te bewijzen op inhoud, niet op hun 'merk'. Om in de engelse gezegden te blijven: The proof of the pudding is in the eating. En in dit geval is het dus een soort Pepsi-proef. Laat je eigen smaak beslissen!
  7. @Florano: goed plan! Als je even op de site gaat kijken zul je zien dat dat ranking-systeem er al in zit. En precies om de reden die jij aan geeft. Als je alleen wat vulling nodig hebt om je site van trefwoorden te voorzien, maar de leesbaarheid of de overtuigingskracht van de tekst minder belangrijk is, kun je het af met een schrijver met een lagere ranking. Die je allicht minder hoeft te betalen.
  8. Nee, dat klopt niet. Je krijgt bij Copytaria géén quote, offerte of prijs vooraf. Dat is hem nou juist de grap. Wat je krijgt is een tekstschrijver die ontzettend zijn best gaat doen om aantoonbaar toegevoegde waarde te bieden, zodat jij erg blij en gul wordt. Bij andere bemiddelsites geldt vaak een offertetraject. Daar vind je dus schrijvers die dik onder hun prijs gaan zitten om jouw klus binnen te slepen. De vraag is of je daar blij van wordt. Als schrijver in ieder geval niet, want je werkt voor een schijntje. En maar hopen dat er geen ander, beter betaald werk langs komt.
  9. @Fred: op de site vertel ik heel breed iets over prijzen. Je moet niet te veel nadenken over wat het zou moeten kosten. Wat telt is wat jij er voor over hebt. Daar kun je niks over zeggen tot je het product in handen hebt. Denk je: "Dat had ik zelf ook in een uurtje gekunt", dan betaal je net zo veel als de tekst je bespaart: een uurtje van je eigen tijd. Lees je de tekst en voel je op je klompen aan dat hij je heel veel meerwaarde zal bieden, probeer dan een eerlijke vertaalslag te maken. Wat is een extra klant je waard? Wat levert het op als jij één opdracht meer binnensleept dan je gedaan zou hebben met je eigen teksten? Als je van die verwachte winst nou eens een percentage aan de tekstschrijver gaf? Er is geen fout bedrag. Natuurlijk, als je iemand een bedrijfsbrochure of een website vol laat schrijven, je hebt veel overleg en aanpassingen en je betaalt achteraf 100 euro voor wat misschien wel een paar dagen werk was, dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat niet in goede aarde zal vallen. De kans bestaat zelfs dat de schrijver je betaling weigert en je de tekst niet mag gebruiken. Zonde van de tijd. Schat in hoeveel tijd het kost en kijk naar de kwaliteit om er een prijskaartje aan te hangen. Ben je er echt hartstikke gelukkig mee, dan ben je vast direct in een gulle bui. Is het 'zonder meer acceptabel', dan hou je de hand iets meer op de knip. Is het voor verbetering vatbaar, dan probeer je er eerst uit te komen met de schrijver. Zie al direct dat de desbetreffende schrijver beter een ander vak kan kiezen en dat het dus nooit wat gaat worden, dan betaal je niks en zoek je een ander.
  10. Dank je, Laurent, Dat is inderdaad ook een soort No Cure No Pay, maar wel eentje die ontzettend veel 'waste' oplevert. Het kan zomaar gebeuren dat 10 mensen de opdracht uitvoeren, terwijl er maar één betaald wordt. Dat zou in een zakelijke markt leiden tot enorme prijsopdrijving. Immers, als je maar een op de tien keer betaald krijgt, moet je tien keer zo veel vragen om een redelijke uurprijs over te houden. Ik zie dat hier in Frankrijk, waar de makelaar (no cure no pay) 6% moet vragen omdat iedereen zijn huis bij meerdere makelaars te koop zet. Dit maakt de makelaarsprijzen veel te hoog en zorgt voor 6x te veel makelaars. Hoe dan ook blijft het nadeel van dit soort bemiddelingssites (en dus ook van Copytaria) dat je van te voren niet weet of je werk naar behoren wordt uitgevoerd. Er hebben zich bij Copytaria een aantal zeer goede schrijvers gemeld, maar er zullen ook zwakke broeders tussen zitten. Zeker in het begin - als de ranking nog niet goed werkt - is het risico dus dat de minder goede schrijvers de meeste klussen zullen doen. Zij hebben immers meer tijd en zijn gretiger. Hopelijk vallen ze snel af als gevolg van lage ranking en slechte betaling.
  11. @Pieter Rietman: wat zou je er voor over hebben om met 'studiebegeieiding Amsterdam' of 'bijles amsterdam' op pagina 1 van Google te staan? Hoeveel zou je maandelijks besparen op Adwords? Hoeveel extra omzet zou het je opleveren? Zou je een deel van dat bedrag vervolgens willen betalen aan degene die je een hoge positie in de echte zoekresultaten bezorgt?
  12. @Twabla: De site staat een week online (het betaalsysteem werkt nog niet echt maar hopelijk snel) en natuurlijk ben ik eerst op zoek gegaan naar schrijvers om de schappen te vullen. In mijn eigen netwerk, via Twitter en viavia. En natuurlijk door op allerlei fora en blogs mijn idee te posten. ;-) Tot mijn verbazing kwamen er inderdaad veel schrijvers op af. Sommigen zijn hongerig, anderen geïntrigeerd door het idee. Ik wil nog niet te veel gaan schiften, maar denk dat ik er niet onderuit kom om straks iets meer onderscheid te gaan maken. Nu al vraag ik mensen om in maximaal twee categorieën in te schrijven. Want iedereen wil alles wel aanpakken natuurlijk. Straks moet ik misschien meer categorieën bedenken of mensen vragen een aantal branches te kiezen waar ze meer verstand van hebben. Die pagina met 'alle schrijvers' moet sowieso op de schop, ofwel met ankerlinks naar de juiste categorie, of beginnen met een lijstje titels die linken naar aparte pagina's. Het is altijd lastiger dan je denkt. En helaas werkt mijn sitebouwer volgens offerte vooraf, dus die begint nu te hikken dat het toch meer werk is dan hij dacht. En dat terwijl ik het door hem geopperde bedrag in zijn offerte al uit eigen beweging verdubbeld had omdat ik zag dat hij de klus vreselijk onderschatte. Had hij met 'waardebepaling achteraf' gewerkt, dan had ik hem achteraf waarschijnlijk nóg eens het dubbele betaald. Maar hij wilde niet, de angsthaas. Maar goed, je hebt gelijk, er moeten meer opdrachtgevers bij. Iemand ideeën waar ik die kan vinden?
  13. @Twabla: het kan niet gebeuren dat meer mensen dezelfde opdracht aannemen. Eenmaal door de eerste schrijver geclaimd, is de opdracht niet meer te zien voor de anderen. @Tekstflair : Copytaria hanteert een ranking-systeem waardoor slecht betalende klanten allicht minder goede schrijvers gaan aantrekken (de goeie gaan niet voor weinig aan de slag). Omgekeerd kunnen klanten die écht op zoek zijn naar kwaliteit kiezen voor schrijvers met veel 'sterren', waarbij ze zullen begrijpen dat ze ook dieper in de buidel zullen moeten tasten. Maar als het goed is zullen ze ook producten krijgen die dat extra geld waard zijn. Wat werk 'wegpikken' betreft: mijn eigen klanten blijven heus wel. Ik denk dat dit systeem een bepaald soort (hopelijk leuke) klanten zal aantrekken, die mij en mijn collega's anders wellicht nooit zouden inschakelen. Hopelijk zijn het niet allemaal Aslander-wanabees, want ik schrijf liever teksten voor heel concrete zaken. @Peter Rietman: Waarom zou jij beter in staat zijn jouw prijs te bepalen dan je klant? Kwaliteit is toch iets dat afgemeten wordt aan de waardering van de gebruiker? Het is natuurlijk spannend om die klant te vrije hand te geven. Maar het kan ook verhelderend werken. Je kunt bijvoorbeeld ontdekken dat een bepaalde categorie klanten (teksten) jou niet ligt, omdat die jouw product consequent laag waarderen. Het is beter dat te weten dan tegen de stroom in blijven zwemmen. Inderdaad kan het voor klanten lastig zijn om weinig te betalen. Maar is het niet veel lastiger om een rekening te moeten betalen voor iets wat je eigenlijk een beetje tegenvalt? Of iets dat pas na een langdurig correctieproces acceptabel werd? En is het niet fijn om een product dat in één keer de juiste snaar raakt met een ruimhartig gebaar te kunnen belonen? Hoe erg is het om te veel te betalen als je écht tevreden bent? En is het dan wel te veel? Als jij het gevoel hebt dat een commerciële tekst (een salesbrief bijvoorbeeld) je flink wat extra klanten gaat opleveren en elke klant betekent voou jou 5000 euro op jaarbasis (ik zeg maar wat). Dan is 250 euro voor zo'n brief toch eigenlijk een schijntje? Is het dan raar om tegen de schrijver te zeggen: "Dit is een gouden brief, ik laat je meedelen in de winst die ik verwacht!" ? Alles hangt natuurlijk ook af van het product. Als je veel kosten moet maken voor jouw product, kan waardebepaling achteraf leiden tot een faillissement. Aan de andere kant... als je klanten de kostprijs eens niet willen betalen, moet je dan je product wel op de markt brengen?
  14. Drie maanden geleden kreeg ik een nieuwe klant die elke dag een paar teksten nodig had. Hij wilde per se snel bediend worden en betaalde niet erg veel, maar tikken is mijn werk dus ik nam de klus aan. Na twee maanden werken was ik half overspannen van de stress om telkens te moeten leveren. Dus bedacht ik een systeem om een online pooltje te maken. De klant levert zijn briefing in op de site en alle tekstschrijvers krijgen bericht dat er een klus ligt. Wie tijd heeft, pakt het werk op en doet het meteen. Klant blij, tekstschrijvers bij en ik blij, want geen stress meer en het werk zou toch gedaan worden. Vervolgens bedacht ik dat het misschien nuttig zou zijn de site voor iedereen open te stellen. Maar hoe doe je dat dan met de tarifering? Niet iedereen schrijft even goed en niet elke klant is even rijk. Uiteindelijk kwam ik uit op 'waardebepaling achteraf'. De klant bedenkt zélf wat hij voor de geleverde kwaliteit wil betalen. Ik liet de site bouwen, schreef hem vol en hij staat nu online: www.copytaria.nl . De tekstschrijvers zelf betalen mij overigens ook gewoon wat ze het waard vinden. Verder heeft de site een rankingsysteem om de kwaliteit van opdrachtgevers en leveranciers transparanter te maken en de marktwerking een extra zetje te geven. Nu vraag ik me af... is dit business model wel levensvatbaar? Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in en inmiddels heb ik geleerd dat 'waardebepaling achteraf' op meer gebieden wordt toegepast. Maar gaat het ook voor anonieme tekstschrijvers lukken? Misschien ben ik wat laat met mijn twijfels, want er hebben zich inmiddels al ruim 30 schrijvers aangemeld, waaronder een paar zeer ervaren mensen. En een stel echte starters die - in een inderhaast opgengestelde eigen categorie - hopen op de kans een portfolio op te bouwen. Mijn concrete vragen. Zou jij als ondernemer het aandurven om je klanten achteraf te laten bepalen wat je product of dienst waard is? Zou je het als opdrachtgever eng vinden of juist prettig om zelf achteraf een prijs te mogen bepalen voor een aan jou geleverd product? Heb je ideeën voor verbetering van mijn systeem? Ben benieuwd naar jullie feedback.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept