Monoch

Newbee
  • Aantal berichten

    1
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Monoch's trofeeën

  1. Ik heb met een compagnon een vof. Vanwege kostenbesparing en cross-selling zijn we sinds 1 september samengegaan met een andere onderneming (BV). In de overname-overeenkomst stond dat de andere onderneming de volledige bedrijfsvoering van onze vof zou overnemen. Hiervoor zouden wij een aandeel ontvangen in de andere onderneming. Na een maand (eind september dus) bleek dat er nogal wat verschillen van inzicht waren tussen ons en de andere onderneming met betrekking tot de operationele invulling etc. Na een aantal dagen ruzie is er in principe besloten om weer uit elkaar te gaan. De aandelenoverdracht heeft nooit meer plaatsgevonden. Nu hebben wij een grote fout begaan, de inkomsten waren nl. al vanaf 1 september naar de andere onderneming gegaan, terwijl een groot gedeelte van de verplichting nog bij onze vof terecht kwam. Dit was omdat leveranciers traag zijn met het aanmaken van nieuwe inkoopaccount etc. Dit zou gewoon intern doorgefactureerd worden naar de andere onderneming. Er is ondertussen een bedrag van ca. 50000 euro bij de andere onderneming terechtgekomen die dus eigenlijk aan ons toekomt. Nu het allemaal fout is gegaan en de communicatie bijzonder slecht verloopt is de andere partij op zijn zachts gezegd weigerachtig met het terugdraaien van de geldstromen. Hij wil de omzet over september in zijn boeken nemen (wat wat ons betreft niet een probleem is) maar heeft nog steeds niet de doorgefactureerde en te verrekenen gelden teruggestort, onder het mom van "ik wil eerst mijn hele administratie op order hebben en zien welke kosten ik gemaakt heb". Ik denk dus dat hij zijn volledig gemaakte kosten voor de overname/integratie op ons wil verhalen (waar op zijn hoogst een 50/50 verdeling redelijk is lijkt me). De situatie is nu als volgt: - Er is een getekende overeenkomst waarin staat dat deze onderneming onze bedrijfsactiviteiten per 1 september overneemt. - Er is geen formele ontbindingsovereenkomst gemaakt, ook al hebben wij al een paar keer hier op aangedrongen en een concept gestuurd. Hij stelt zich echter op het standpunt dat we fysiek al uit elkaar zijn gegaan en daarmee de overeenkomst in principe ontbonden hebben. Wij zeggen dat we nog steeds volgens de overeenkomst werken (hij heeft ons gesommeerd om het pand te verlaten), en houden hem aan de overeenkomst, ook al zijn we eerder mondeling overeengekomen om vanaf 1 oktober weer uit elkaar te gaan, mits de geldstromen snel geregeld zouden worden. - Omdat wij grote liquiditeitsproblemen hebben staan we op de rand van failissement. - Om deze reden hebben wij ook aan de andere partij gemeld dat we hem aan de overeenkomst houden. - We hebben een vof dus zijn we persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk. Mijn vragen: 1. Hoe kunnen we ons geld het beste terug krijgen? Tot op heden hebben we van incasso afgezien omdat we dan aangeven het bedrijf "terug te nemen" terwijl we eigenlijk willen volhouden dat hij nog de eigenaar is. 2. Wat gebeurt er bij een failissement? Gaat een curator vanwege de staande overeenkomst geld halen bij de andere partij of komt hij het toch bij ons halen? Bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.