Ik las net de interessante post van trends in 2010. Ik wil daar verder niet op inhaken maar ik kwam vorige week een ontzettend innovatief bedrijfje tegen in Tokio. Een bedrijfje met maar 3 mensen maar een ontzettend grote omzet. Toen ik met ze aan de praat raakte in een sushibar nodigde ze mij de volgende dag uit om te komen kijken binnen hun bedrijf. 1 persoon zat momenteel in Sydney, Australia. Daar verbleef hij 2 weken en verzamelde daar alle hippe, trendy dingen die hij tegen kwam. Dit verwerkte hij tot een interessant naslagwerk met als titel Sydney 2.0. Dit pdf plaatste ze dan op de website voor 35 dollar, ook was er de keuze voor 50 dollar voor een tastbaar naslagwerk.
Zo hadden ze vorige maand ruim aa 1500 Japanse bedrijven een PDF verkocht van Parijs 2.0. Hij beweerde dat al deze bedrijven zoveel aan inspiratie tot zich krijgen dat ze bij Sydney 2.0 ook weer gaan bestellen. Ik vroeg mij af hoe ze deze dure reizen dan konden bekostigen. Dat deden ze door te zeggen hoeveel geld ze nodig hadden voor deze reis; mensen die een deel doneerde (20 dollar) ontvingen een tastbaar naslagwerk voor een lagere prijs. (20dollar x 100 bedrijven = de reis).
Steeds meer bedrijven gaan zich richten op trends over heel de wereld en halen dat dan naar hun eigen land. Aangezien ik een reislustig type ben, graag trends watch en een gedegen opleiding heb gehad vraag ik mij af of zoiets ook zou werken voor de Nederlandse markt?
Of kan zoiets alleen in het gekke en drukke Japan? Waar alles draait om trends :-)
Ontzettend interessant forum! Complimenten aan iedereen die er met liefde aan werkt