Jump to content

Neo

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ja ik vond het zelf ook heel jammer. Ik zag me er al helemaal staan. Nou heel actief ben ik niet op zoek, maar ik hou mijn oren en ogen wel goed open. Het moet in ieder geval niet een te groot "project" zijn, aangezien ik nog geen ervaring heb (maar doorzettingsvermogen genoeg ;) )en mijn startkapitaal ook beperkt is. Dus dat beperkt de boel al aanzienelijk. Maar ik hoop wel wat "tegen te komen" ;)
  2. Hehe hoe toepasselijk ;D Sorry ik was zo teleurgesteld en het heel mijn vrienden/kennissenkring al "omgeroepen". Dat ik jullie hier op het forum vergeet. Terwijl jullie zoveel goede tips hebben gegeven. Excuses daarvoor :-[ In ieder geval ik was ruim voor de afgesproken tijd aanwezig, het afgesproken tijdstip arriveerde, maar geen beheerder van de stationskiosk. Nog langer gewacht, maar "meneer" besloot niet op te komen dagen. Belachelijk. Met zo'n persoon doe ik dus absoluut geen zaken. Dus einde verhaal. Nu maar kijken of ik iets anders tegenkom wat mijn aandacht trekt. Jullie allemaal hartstikke bedankt voor jullie zeer bruikbare tips!! :-K
  3. Haha leuke woordspeling ;) Het iets grotere stationnetje is helaas net bezet. Ze zijn net in gesprek met een nieuwe ondernemer. Ik wacht gewoon effe het gesprek van aanstaand weekend af. Het is een heel klein zaakje, dus als het eventueel rendabel is, is dat toch iets wat ik goed kan overzien, lijkt me. Als het eerste gesprek dusverre positief is, laat ik er alsnog een "kenner"/adviseur naar kijken. Maar tot dusver ben ik verre van overtuigd of het wel rendabel is. We zullen zien.
  4. Ja ik vind het ook zeer vreemd, wil je nu verkopen of niet ::) En met, bij wijze van spreken "de boeken liggen op zolder" kom je voor mij al niet meer geloofwaardig over. Ik weet inderdaad weinig ;) maar ik heb mijn gezonde verstand bij me ;) Ik laat jullie zeker weten of er nog iets nuttigs uit het gesprek is gekomen.
  5. Ik ben er even een week tussenuit geweest. De verkoper kan blijkbaar geen afspraak maken gedurende de week, dus aanstaand weekend heb ik een afspraak. Op mijn vraag of ik de boekhouding in kan zien werd geantwoord dat hij deze niet bij de hand heeft ??? ::) Dat geeft al niet veel vertrouwen moet ik zeggen, maar ik zal het gesprek eerst afwachten. Het stationnetje word gehuurd van de NS dat weet ik inmiddels zeker. Ook heb ik contact met de NS gezocht, want ik vond op internet een ander (iets groter) station dat blijkbaar leeg staat. Hier moet ik nog antwoord op krijgen. Dus het loopt nog. Zelf heb ik geen enkele ondernemingservaring. ;)
  6. Yep, was mij inderdaad ook al opgevallen. Dus ik ben extra alert op de cijfers van deze zaak.
  7. Ja pacht is denk ik een betere woordkeuze. Inderdaad de 2e zaak is groter van opzet. En ik doe liever iets goeds dan half goed ;) Voor mezelf vind ik om te beginnen die 2e zaak eigenlijk te groot als beginner. Dus die valt sowieso af. Ik ga vandaag bellen om een afspraak te maken. Ik ben zeer benieuwd naar de cijfers van de zaak. Ook jij bedankt Bas voor je toevoeging. Dat is inderdaad een goede tip. Beter is het inderdaad eerst te kijken of er met het huidige assortiment winst word behaald en dit inderdaad door te zetten. Daarna kan ik altijd nog rustig kijken of en wat er toegevoegd kan worden. Personeel neem ik dan ook mee in een berekening, al denk ik nu nog dat dit niet haalbaar is. Maar beter alle opties bekijken dan te weinig. Bedankt weer voor alle toevoegingen!
  8. Haha ja inderdaad dat had ik net ontdekt ;) tijdens het googlen. Thanks en jullie horen me nog ;)
  9. Wat is exact toegestaan en vergund? Wat zijn de toegestane openingstijden? Ik zou me afvragen waarom verkoper zelf geen kandidaat heeft... en het overnamebedrag relateren aan de overwinst die binnen de huurtermijn te realiseren is. Het klinkt nostalgisch, ik ben benieuwd of je er een moderne mini-onderneming in weet te vestigen. Daarbij denk ik aan nog veel meer aanvullende diensten dan genoemd (postagentschap? stomerij? kapper? nagelstudio?). Met vriendelijke groet, Wigbolt Hi Wigbolt. Goede vraag van die verhuurder. Deze neem ik mee ;) Volgende vraag, wat is exact toegestaan en vergund. Had ik ook al aan gedacht. Ik wil weten wat ik er allemaal bij kan slepen ;) om zo een bredere markt aan te bieden. Omdat er veel schooljeugd van de trein gebruik maakt dacht ik eraan om frituursnacks aan te bieden maar vond op internet dat hier weer heel veel regels aan vast hangen. Dus daar moet ik me nog verder op inlezen. En dat hangt ook weer vast aan wat er “vergund” is. Openingstijden, tsja, ik was een keer op vrijdagavond rond 7 uur ’s avonds gaan kijken, en toen was de shop al dicht. Wat betreft die aanvullende diensten. Ik ben van mening dat ik er zoveel mogelijk in zou moeten proppen ;) Ik zeg proppen want de ruimte is zeer beperkt. Dus kapper/stomerij en nagelstudio, en dergelijke vallen af. De ruimte is 40 vierkante meter. Dus tamelijk beperkt. Maar daarnaast is een apart halletje (waar momenteel een bartafel staat) en een aparte wachtruimte met vastzittende stoelen. Nu was mijn gedachte om in overleg met de verhuurder. Dus dit is niet de verkoper. Maar daar in overleg voor te leggen of ik niet meer van die ruimte gebruik kan maken. Deze is afsluitbaar dus dat schept mogelijkheden. ? Wigbolt kan je dit iets meer toelichten? Ik vat het niet helemaal en denk dat TS er ook niks van kan brouwen. Of er een verplichting is om een bepaalde tijd open te zijn weet ik nog niet. Ik ben van plan om op korte termijn een afspraak te maken met de verkoper en kan ik mijn en jullie ;) goedbedachte vragen in meenemen. Ik ben bereid om hard te werken en veel uren te maken. Dit ook in overleg met partner die naast zijn baan ook zijn steentje wil bijdragen. Dus aan personeel denk ik nog niet, ook al zou dat betekenen dat ik vanaf 6 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds aanwezig zou moeten zijn. Ik zeg voorlopig 8 uur, want het is een klein stadje en een klein stationnetje. Kijk als het om 9 uur nog druk is, dan blijf ik natuurlijk gewoon tot 9 open. De shop is denk ik ook veel te klein, om een winst te bewerkstelligen, dat personeel kan betalen. Nee inderdaad, ik vond de huur eigenlijk ook absurd laag. Aan de andere kant het is natuurlijk ook maar een ruimte van 40 vierkante meter. Maar toch… En inderdaad dacht ik die 25.000 euro voor overname moet eerst toch terugverdiend worden. En daarbij maandelijks het bedrag van de 260 huur. Dat moet dat shopje toch heel wat verkopen. En om dat alleen te bewerkstelligen met de verkoop van frisdranken, snoepgoed en eventueel broodjes? En dan natuurlijk daarbovenop winst draaien, anders kan ik net zo goed vrijwilligerswerk gaan doen ;) Het lijkt me nogal wat, maar wie weet. Dus overeengekomen huurperiode, neem ik ook mee in het gesprek. Daarbij of de huur verhoogd kan worden of ineens beëindigd. Dit kan ik beter aan de verhuurder vragen, dus zodra ik het gesprek met de huidige eigenaar heb gehad, weet ik dit en kan ik daarmee verder. Ja het zijn veel uren om open te zijn. Maar was toch echt eerst van plan om daar zelf te gaan staan. Of ik nou thuis op de bank zit of daar in die shop zit ;) Goede tip, contact met de NS, ook in verband met hoe de zaken liggen qua huurverhoging (en verlenging eventueel huurcontract). Ik denk voor fietsverhuur dat het plaatsje te klein is met zo’n 30.000 inwoners. Maar kan altijd terzijnertijd kijken of daar vraag naar is. Ik sta in ieder geval voor alles open. Er is een fietsenstalling, dus hiervan een bewaakte fietsenstalling te maken kan een mogelijkheid zijn. Misschien terzijnertijd ook eens bij de gemeente hierover informeren. Misschien een “samenwerkingsverband”. Ik zie het zeker nog steeds zitten ;) En leuk zo snel verschillende reacties, bedankt jullie allemaal voor het snelle reageren! Ik ben inderdaad van plan om snel een gesprek te regelen met de aanbieder. En natuurlijk neem ik daar al jullie vragen en tips in mee. Dus wederom hartstikke bedankt voor het meedenken!!! Het valt of staat eigenlijk met de financiële gegevens die de aanbieder kan overleggen. Als deze beperkte winst maakt, kan je natuurlijk nog kijken of het aan de aanbieding van het assortiment ligt, aan beperkte openingstijden en dergelijke. Is de winst redelijk te noemen. Dan kan je met een aantrekkelijker look van de winkel en uitbreidingsmogelijkheden van assortiment, kwaliteit en klantvriendelijkheid aanbieden en misschien alle extra services die je kan bedenken de winst hiermee nog verhogen. We zullen zien of ik ga glimlachen van de cijfertjes of achterover val ;) Bedankt allen, enne wordt vervolgd ;)
  10. dat is misschien geen eens een slecht idee. turf een hoeveel mensen de trein nemen en hoeveel mensen de kiosk in gaan. Hoe vaak vertrekt de trein per uur? en hoeveel passanten zijn er op het moment dat er geen treinen vertrekken. Ligt het station in het centrum of iets meer afgelegen? vertrekken er ook bussen vanaf het stationsplein en hoe vaak en hoeveel? Hoe laag de huur ook is je hebt toch een x aantal klanten nodig om rendabel te zijn. assortiment kan daarbij helpen maar het belangrijkste is toch of er voldoende loop is. je laten adviseren is wel belangrijk maar maak wel van te voren goede afspraken over werkzaamheden en kosten hiervan. en benader eventueel meerdere adviseurs om je te oriënteren. Ja eigenlijk een goed plan. Ik geloof dat er elk uur een trein vertrekt. Dat zoek ik effe op. Inderdaad elk uur een trein. ;) Station ligt niet in het centrum maar er zijn geen direct winkels in de buurt, dus misschien kan ik hierop ook inspelen. Door een soort kleine kadoshop in het assortiment te nemen. En inderdaad, de huur is niet hoog, maar moet door klanten toch eerst betaald worden voordat er winst kan worden gemaakt. Klein busstation is er ook Er is ook een niet bewaakte fietsenstalling. Toen ik ging kijken stonden er toch veel fietsen. Bedankt alvast Henkh voor je tips en antwoorden :-K En ik ga eens een dagje checken ;)
  11. Alleen bv's hoeven hun jaarrekeningen te deponeren bij de KvK. Heb je eigenlijk al met de eigenaar gesproken? Als hij zijn zaakjes op orde heeft beschikt hij over jaarstukken van voorgaande jaren waaruit omzet en winst blijken. Als je er zelf geen kijk op hebt is het misschien verstandig dat je een adviseur inhuurt. Wat voor inventaris staat er eigenlijk in? misschien een bakwand of alleen een balie met wat verkoop-rekken? Rendabel heeft alles te maken met ligging en hoeveel publiek er langs komt en natuurlijk het assortiment wat je aan gaat bieden. en niet onbelangrijk is natuurlijk de huurprijs voor de locatie. Ik heb nog niet met de eigenaar gesproken. Had zo'n idee als ik nog totaal geen idee heb waarover ik praat, hoe kan ik dan het gesprek aangaan. Dacht beter eerst wat (algemene) informatie te behandelen wat me misschien van pas kan komen in het gesprek. Dacht dat dat verstandiger was. Het inventaris bestaat uit 2 koelhoudkasten waarin frisdranken gezet kunnen worden van Coca Cola. Wat planken aan de muur, waarop verkoopwaar word uitgestald Aanwezige voorraad van frisdrank, tabak ,zoetwaren. Pinapparaat, oventje, koeling, kassa, plasma scherm Een stuk of 4 RVS bakken waarin je benodigheden zoals groenten en dergelijke voor op broodjes kunt bewaren. Nescafe machine (klein) Bartafel + 2 krukken 3 snoeprekken 3 koelkasten Balietje van hout. De huurprijs is 260 euro incl electra en water en schoonmaak werkzaamheden. Dat is natuurlijk niet veel. Ligging is direct aan het station. Maar het is natuurlijk een niet zo groot station. Tsja en hoe druk het daar is, dan zou ik daar eens een hele dag moeten staan ;) Maar kan je goed op de jaarafrekening afgaan? Als ik die door een adviseur laat bekijken kan ik eigenlijk niet fout gaan? Het assortiment wat ik wil aanbieden wil ik proberen zo breed mogelijk te maken. o.a. bloemetje/kranten en dergelijke. En zover dat mogelijk is met verse producten werken. Dus verse koffie en verse broodjes. Dit eerst proberen, kijken of het aanslaat en dan zo ver mogelijk uitbreiden. Ah dat je alleen van een B.V. de jaarrekening kan opvragen dat wist ik niet, Thanks.
  12. Hallo allemaal, Al jaren spint er door mijn hoofd om iets voor mezelf te beginnen. Wat wist ik nog niet en verschillende ideeen en plannen kwamen op en gingen weer neer ;) Wat ik wel wist dat de "onderneming" niet groot moest zijn. Het moet met 1 of 2 personen, het liefst 1, te behappen zijn. Nu kwam ik op marktplaats een stationskiosk te overname tegen. Precies wat aan mijn eisen voldoet. Maar nu...tsja hoe het aan te pakken en niet de minst belangrijke vraag, is het rendabel? Hier de link (als het mag) http://link.marktplaats.nl/380117980 Allereerst de overname prijs. Er wordt 25.000 gevraagd. Zover ik begreep is de overnameprijs voor inventaris, aanwezige voorraad en stukje goodwill misschien. Verkoper is naar 22.000 gezakt omdat ik hem vermeldde dat Shoarma Doner Pizza zaak op Station Uden te koop staat vanaf 30.000 euro. http://link.marktplaats.nl/369927247 Ten eerste is die locatie groter, nettere up-to-date inrichting enz. Deze locatie valt voor mij af omdat de afstand te ver is. Ik vind het overname bedrag tamelijk hoog voor zo'n klein kioskje. Qua inventaris staat er nou ook niet zoveel of van die dergelijke kwaliteit dat de overnameprijs verantwoord. Dus hoe bepaal je de overnameprijs? Is het hiervoor handig om een "aankoopmakelaar" of zoiets in te huren? Of is het meer, wat de gek ervoor geeft? Ten tweede, hoe rendabel is het? Nu zag ik op de site van de kamer van koophandel dat je jaarrekeningen op kan vragen van bedrijven. Mij als leek, lijkt het me handig om dat te doen. Wat denken jullie? Verder wil ik kijken hoe lang het al op de verkoper zijn naam staat. Om hier uit af te leiden of deze shop rendabel is. Staat het nog maar bijvoorbeeld 1 jaar op zijn naam en hij wil deze nu al verkopen, dan is het toch wel een signaal dat de shop niet loopt. Verder wil ik bij NS informeren of er geen plannen zijn om station Oudenbosch eventueel te sluiten in de komende tijd. Anders heeft overname weinig nut. Verder ben ik al 2 keer "incognito" ;) wezen kijken, hoe het eruit zag en hoe druk het is. Dit bracht mij op leuke plannen om de kiosk aantrekkelijker te maken. Sommige ramen zijn wegens ruimtegebrek afgeschut met houten panelen, wat het buitenaanzicht geen goed doet. Dus dit zeker veranderen om de kiosk meer uitnodigend te maken en er niet uit te laten zien als een kraakpand. Buiten de shop is een ruimte die 's avonds afgesloten word waar je eventueel wat zitjes kan zetten. Er staat nu een bartafel + 2 barkrukken. Maar 1 of 2 zitjes erbij voor de wat oudere reiziger maakt het meer uitnodigend, denk ik. Dus graag jullie commentaar hoe bepaal ik het juiste aankoopbedrag? En is opvragen van jaarrekeningen een goed idee om de rendabelheid van de shop te bepalen. Ook heb ik al inwonersaantallen opgezocht, maar hier kan ik weinig uit berekenen of de shop rendabel is. Alvast bedankt!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept