Jump to content

Eastwood

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    evd, kvk, belastingd
  1. Om problemen met de fiscus te voorkomen: Ja, ik was er in mijn eerste post misschien niet duidelijk over: het is reeds mijn geld ! Ik betaal er al BOX3 belasting over. Al zeker 10 jaar. Daar wil ik nu van af. Mijn moeder beheert dit op haar/(onze) spaarrekening en middels leningovereenkomst -met marktconforme rente- (met name voor de fiscus en de bank) wordt nogmaals expliciet duidelijk gemaakt dat dit buiten schenkingsrecht oid valt. De voorwaarden van haar spaarrekening houden in dat ik een hoge rente heb, maar dat ik de eerst paar jaar niet boetevrij kan opnemen. Het geld overschrijven naar een (spaar-)rekening met huidige lagere rente van de BV is daarom momenteel geen optie. Is simpelweg te duur.
  2. Maar ik wil dat geld in de BV hebben om daar op wat langere termijn -over twee a drie jaar- wanneer het dan vrijkomt te kunnen investeren. Is dat niet zakelijk genoeg? MVG Eastwood
  3. Hallo mensen, een vraagje: kan ik een prive spaarrekening van bijna 250K Euro, (deze is gesteld op naam van mijn moeder, maar ik heb er fiscaal en onderhands en schriftelijk voor de bank volledige volmacht over), overzetten in mijn BV? Dit alles om de Box-3 belasting te vermijden? Zo ja hoe? Of moet ik dan alles overhevelen naar een zakelijke spaarrekening met een (huidige) veel lagere rentevoet? Met vriendelijke groet Eastwood
  4. @John Kode, wat als deze "creditfactuur" eigenlijk een stuk schadevergoeding blijkt te zijn.... Zie mijn vorige posting, dan is hier toch geen sprake van BTW ? Met vriendelijke groet Eastwood
  5. Ik ben weer een stapje verder: de onderhandelingen zijn uitgekomen op een schadevergoeding die de leverancier aan ons zou moeten betalen. Dit staat dus niet in het contract, maar de uitkomst hiervan (v.d. schadevergoeding, is wel die eerder genoemde 20% van de schuld. Nu is het standpunt van de directie dus, dat in het geval van schadevergoedingen geen BTW wordt gerekend. Doen verzekeringsmaatschappijen immers ook niet. Vraag blijft dus nog even openstaan. ???
  6. OK, bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee. mvg Eastwood
  7. Toch zie ik wel een verschil wat John Kode zegt en Odeon. Hij -John- beweert dus: "Aftrek gehele BTW-bedrag dus, tenzij er een creditfactuur komt.", maar m.i. is uiteindelijk inderdaad het wetsartikel doorslaggevend. Een vraag die dan ook om de hoek komt kijken is hoe de verkopende kant c.q. curator deze "vergoeding" gaat boeken, BTW-technisch gezien. .
  8. Zoals ik al eerder zei: een afbetalingscontract is getekend, waarin de termijnen staan waarin wat betaald moet worden. De hoogte van de schuld is niet eens expliciet gemeld; dat is te berekenen uit de termijnen die betaald worden. (let wel, het gaat om tonnen, vandaar dat ik me wat zenuwachtig maak over het fiscale gedeelte ervan). En ja zowel over inkoop als over verkoop wordt het factuurstelsel gehanteerd (btw, maar dat is een ander vraagstuk: ik was niet op de hoogte dat dit gescheiden kon zijn....interessant wel)
  9. Er zijn gedurende de leveringen een aantal problemen geweest (verkeerde prijsstelling, te laat/niet geleverd, orders verkeerd) die nooit opgelost zijn. Ik ben niet zelf bij de besprekingen geweest, maar ik denk dat op grond hiervan een (betaal-)korting is afgesproken van iets meer dan 20% (1119 vs 800). Overigens hanteren wij het factuurstelsel, om ook deze vraag te beantwoorden.
  10. Mmm, er ligt alleen een contract aan ten grondslag, als zijnde een betalingsregeling, er wordt nergens over creditnota's gesproken.
  11. Om maar gelijk met een lastige te beginnen: Tot dusver kan ik alleen in algemene termen hierover wat terugvinden, maar inhoudelijk kan ik er weinig mee. ik heb toch wel een dringende vraag inzake de btw; de belastingdienst wil ik nog even niet raadplegen (= informeren !) over onze denkwijze. Een leverancier is failliet gegaan en de facturen stonden uit bij een bureau dat de vorderingen beheerde. nou hebben wij met dat bureau een afpraak kunnen maken dat wij slechts 80% van deze facturen hoeven te betalen, de rest wordt afgeboekt. hoe zit het dan met de BTW over die 20% ? Even concreter: Stel dat ik 10 facturen heb met een gezamelijke waarde inclusief BTW van 1190,00. Afspraak met leverancier is dat we slechts 800,00 hoeven te betalen. Per saldo is de openstaande schuld aan leverancier dus 800.00 en is 390.00 aan de resultaat toegevoegd. Toen ik opperde dat ik hiervan wel nog de btw uit moest halen (=terugbetalen aan meneer Fiscus) (62.27), zodat slecht 327.73 naar het resultaat ging, werd dit voorstel resoluut van de tafel geveegd, onder het verweer dat dit soort zaken altijd zo geregeld wordt. Is hier jurisprudentie of andere informatie over? Alvast bedankt voor de info Groeten Eastwood
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept