gba1974

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

gba1974's trofeeën

  1. Ik heb sinds 2020 een nieuwe auto die ik volledig privé heb aangeschaft. Ik gebruik deze auto ook af en toe om zakelijke ritten te maken voor mijn eigen bedrijf. Ik ben BTW plichtig en draag ook BTW af. Nu lees ik op de belastingdienstsite dat ik van onderhoud en rijkosten (Onderhoud, benzine, verzekering etc.) de BTW mag aftrekken. Dit moet dan wel gecompenseerd worden met 1,5% van de cataloguswaarde van de auto. Klopt dit? Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto En moet ik de autokosten dan op de zaak maken (factuur op naam zaak) of mag dit ook privé. Dat ik dan van de privé betaalde facturen de BTW zakelijk aftrek in de BTW aangifte? Wie weet hoe dit zit?
  2. Ik ben alleen ondernemer voor de BTW bij de belastingdienst. Geef ook ieder kwartaal BTW aan en krijg ook vaak terug. BTW vrijstelling aanvragen is voor mij niet interessant. Heb een volledige baan naast mijn eigen bedrijfje dat voornamelijk in de avond en weekenden plaats vind. Ik heb een nieuw huis dat binnenkort opgeleverd wordt. Ik krijg van de aannemer een factuur van de zonnepanelen om BTW terug te vragen. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik wil de panelen niet zakelijk opvoeren, maar alles is eigenlijk privé. Zakelijk zit je met facturen naar energiebedrijf, afschrijving, etc. Aangezien ik al een BTW nummer heb vind ik lastig wat te doen? Of BTW niet terug vragen? Kan ik een extra BTW nummer aanvragen voor alleen de zonnepanelen en dat hierna deze weer gesloten wordt? En hoe doe je dit?
  3. Bedankt voor je reactie Joost. Zit even te kijken hoe ik dit dan invul op mijn aangifte. Zie bij inkomen uit overig werk wel aftrekposten staan. Moet ik deze dan daar invullen? EN zo ja welk soort omschrijving geef je er dan aan? Verlies bedrijf xxxxx? Kwam er al wel achter dat je geen negatieve inkomsten in kunt voeren.
  4. Als ik met mijn zaak naast mijn vaste aanstelling in loondienst verlies maak. Kan ik deze dan op 1 of andere manier opvoeren als negatieve bijverdiensten? Volgens mij kun je standaard bij het invullen van de inkomstenbelasting geen negatief getal invullen bij bijverdiensten.
  5. Ik heb een eigen zaak waarbij ik niet voor de inkomstenbelasting ondernemer ben, maar wel voor de omzetbelasting. De verdiensten of verliezen in mijn bedrijf waar moet ik deze in de inkomstenbelasting aangifte opvoeren? Er is een keuze uit verdiensten uit eigen onderneming of bijverdiensten waar ik uit kan kiezen.
  6. Wie heeft er een voorbeeld overzicht met alle grootboeknummers voor een eenmanszaak?
  7. Ik werk op het moment met 2 administratiepakketten. Nl. Davilex Account basic voor de gehele financiele administratie en Informer ZZP voor maken van facturen. Ik kan de gehele administratie ook over zetten naar Informer, maar ben hier geen voorstander van omdat ik het programma niet fijn werken vind. Op dit moment klop ik dus de facturen uit Informer ook apart in de Davilex administratie in. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een vervanger voor beide. Ik wil dus de administratie en de facturen in het zelfde programma kunnen maken. Ik werk met webshop software van Logivert (versie 6) en deze heeft een koppelmogelijkheid met Osirius boekhouden. Ik kan een factuurlayout aanmaken in de webshop software en deze facturen inlezen in Osirius. Over Davilex ben ik op zich ook niet ontevreden, maar moet dan het 3 in 1 pakket hebben denk ik om facturen ook hierin te kunnen maken. Een koppeling is dan niet mogelijk denk ik met de webshop software. Ik heb niet echt een boekhoudkundige achtergrond dus het moet niet te moeilijk zijn om mee te werken. Natuurlijk snap ik veel basisdingen wel. Wat is jullie advies of wat zouden jullie doen?
  8. Oke maar als ik 11.800 afboek van de post auto's (omdat de auto er niet meer is), welke tegenpost moet ik daar dan tegenover zetten? Want de afschrijving zou ik ook afboeken van 11.800 euro zijn toch? (de verkochte auto is dan volledig afgeschreven). Ik gebruik trouwens Davilex Account Basic als pakket.
  9. Ik heb vorig jaar mijn auto verkocht van mijn bedrijf. Het was een bedrijfsauto. De waarde waar hij nog voor op de balans stond was 11.800 euro. De verkoopwaarde was 10.000 euro. Nu ben ik met de jaarafsluiting bezig van 2012 en zie dat de oude auto er ook nog op staat voor die 11.800 euro. Hoe haal ik deze van de balans af? Ik kan via memoriaal een boeking maken, maar welke grootboekrekeningen moet ik dan op boeken? Kan auto's credit 11.800 boeken en dan ineens afschrijven van 11.800 euro of is dat niet de goede manier?
  10. Is dat dan alleen voor de balans of ook voor invoeren van de inkoopfactuur? Gaat me om hoe ik de inkoopfactuur moet boeken.
  11. Ik heb onlangs een nieuwe auto aanschaft. Nou ja een van 1 jaar oud, maar maakt voor boeken in de administratie niet uit denk ik. Wie weet hoe ik deze auto in de administratie boek? Ik heb natuurlijk een factuur van deze auto, maar hoe boek ik hem goed zodat de waarde ivm afschrijving etc ook goed staat? Ik heb een grootboekrekening autokosten (0250), maar dan wordt er standaard geen btw gerekend. Lijkt me dat het niet op deze moet. Waar wordt dit normaal op geboekt? Heb wel een grootboekrekening vervoerskosten in de 4000 reeks.
  12. Hallo Joost, Snap dat het niet zomaar even te bepalen is. Zat zelf alleen nog even te kijken waarom ik een auto zakelijk voor de BTW zou aanmerken. Maar volgens mij is dit niet zo interessant in mijn situatie. Voordeel wat je wel hebt bij zakelijk voor BTW is het terugkrijgen van de BTW op de aanschaf. Maar als ik kijk wat je voor de rest terugkrijgt en weer moet betalen als privegebruik correctie dan is het niet zo interessant. Want: Gem BTW terug aan brandstof, verzekering en reparaties zal ongeveer 600 euro zijn denk ik en correctie op auto van 35000 euro is al snel 945 euro. Maak ik hier een fout of is dit zo goed geredeneerd? Of kan ik van nog meer kosten de BTW terugvragen?
  13. Ik wil een nieuwe auto kopen met een aanschafprijs van 24.000 euro. Nieuwwaarde (catalogusprijs) is 35.000 incl. btw en bpm Ik wil de auto zo'n 8 jaar gaan gebruiken (geschat) Verwachting is 15.000 prive km en 5000 zakelijk. Ik ben door de belastingdienst alleen voor de BTW ondernemer en niet voor de Inkomstenbelasting. Dit komt omdat ik ook nog bij een baas werk (40 uur per week). Wat zou voor mij de beste optie zijn? Auto aanschaffen prive of zakelijk? Ook i.v.m. BTW aftrek/correctie etc.
  14. dus ik kan voor de IB beter prive doen en voor de btw wel zakelijk?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.