Jump to content

broekhuizenmjj

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Beste allen, Momenteel ben ik een medewerker aan het aannemen voor mijn BV X. Zelf ben ik aandeelhouder via preferente aandelen met een vaste dividend coupon en heb de meerderheid van de gewone aandelen. De minderheid van de gewone aandelen worden gehouden door de bestaande medewerkers. Zij hebben geen geld hiervoor betaald. De nieuwe medewerker brengt kapitaal in en ik wil aan hem preferente aandelen met vaste dividend coupon uitgeven. Daarnaast geef ik ook gewone aandelen aan hem uit. Het dividendcoupon van de nieuwe medewerker mag hoger dan liggen dan mijn huidige coupon van 8%. Aangezien de nieuwe medewerker meer risico loopt dan ik (hij kent het bedrijf niet zo goed als ik en mijn salaris is een stuk hoger dan dat van de nieuwe medewerker), denk ik er aan om 10% coupon te geven. Echter, mocht het bedrijf failliet gaan of verkocht worden en er zijn geen voldoende middelen om de preferente aandelen plus eventueel opgerold niet betaalde dividend, is het wel een voorwaarde de preferente aandelen gelijkwaardig behandeld worden en niet dat de preferente aandelen plus dividend van de medewerker terugbetaald worden. Anders bestaat de kans dat mijn preferent aandelen nul euro waard zijn. Met de flex BV wet is dit te structureren via statuten en aandeelhoudersovereenkomst, maar hoe kijk de fiscus hier tegenaan. Kunnen jullie mij hierbij helpen? Alvast dank Marco
  2. Beste allen, Ik ben samen met een compagnon in natuurlijk persoon directeur van een BV X. Beiden hebben we een 50% belang in via onze eigen management BV, waarvan ieder 100% eigenaar is in natuurlijke persoon. Ook staan we beide op de payrol van de BV X. De belastingdienst heeft ons aangegeven dat wij beide als DGA worden gezien van BV X en dragen dus geen werknemerspremie af. In onze aandeelhouderovereenkomst van BV X hebben we opgenomen dat we elkaar kunnen ontslaan als directeur van BV X. Wij hebben onszelf een goed salaris toegekend dat boven de Eur 45k ligt conform de gebruikelijkloonregeling van de belastingdienst. Wij willen nu een medewerker inhuren, maar zijn salariseis ligt 25% boven ons salaris. Mijn vraag is of wij ons huidige salaris instand kunnen houden. Of moeten wij ons salaris gelijktrekken met de nieuwe medewerker. Ik verwijs ook naar de website van de belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang Onze nieuwe collega is een uitstekende kandidaat, maar heeft geen speciale kennis en/of expertise die wij niet hebben. Graag zie ik jullie reactie tegemoet. Gr Marco
  3. dank je wel voor jouw reactie. Hoe gaat dat in zijn werk met latente belastingschuld. Dit betekent niet dat ik toch direct een cash-out heb? Wanneer moet je belasting gaan betalen? En over welk bedrag? ik hoor graag!
  4. Beste Allen, Kunnen jullie mij helpen met het volgende? Mijn jaarrekening van een BV over 2016 wil ik richting mijn crediteuren beter laten weergeven. Ik heb een gebouw dat een lagere boekwaarde heeft dan de waarde uit een recente taxatierapport. Het gebouw is gewaardeerd tegen aankoopwaarde met enkele jaren lineair afschrijving gebaseerd op 20 jaar. Ik wil nu het gebouw positief herwaarderen en een herwaarderingsreserve toevoegen aan mijn eigen vermogen. Is dit mogelijk en hoe werkt dit? En welke fiscale consequenties hangen hieraan vast? Moet ik over de volledige opwaardering direct belasting betalen? In dat geval is het een directe cash-out en niet heel interessant. Ik hoor graag van jullie. gr Marco
  5. Beste allen, ik heb een vraag over het invullen van de belastingaangifte tool mbt stakingswinst. Ik zou het waarderen jullie mij zouden willen helpen met onderstaande. afgelopen jaar heb ik mijn VOF (samen met mijn vrouw) ivm pensioen gestaakt. het bedrijfspand was de enige achterblijvende activa. Hiervoor heb ik een taxatierapport laten opmaken om stakingswinst te berekenen, namelijk verschil tussen boekwaarde en waarde in economisch verkeer. Vandaag heb ik de aangifte 2014 IB voor ondernemers gedownload en ingevuld. De p&l over 2014 heb ik ingevuld. de balans tm 31-12-2014 heb ik voor alle posten op nul euro gezet. Het bedrijfspand is immers naar prive per 31-12-2014 overgedragen. Net als banksaldo. Bij ondernemingsgegevens heb ik de vragen mbt staking met ja beantwoord. Vervolgens heb ik het tab "specificatie van de stakingswinst" ingevuld. Bij resultaat op onroerende zaken heb ik verschil tussen boekwaarde en waarde economisch verkeer ingevuld. Vervolgens heb ik ook alle andere tabbladen gevuld en ben uitgekomen bij het totaal overzicht. Het valt mij op dat in dit overzicht niets vermeld staat over de stakingswinst. Ook niet qua stakingsaftrek ed. Ik zou namelijk verwachten dat de stakingswinst onderdeel zou uitmaken van "verzamelinkomen" en/of "inkomsten uit werk en woning". Zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe stakingswinst wordt opgenomen in de IB 2014 aangifte? En wat ik verkeerd doe? Alvast hartelijk dank! gr Marco
  6. Afgelopen jaar is een lijfrente van mij vrijgevallen. Dit bedrag heb ik 1-op-1 gestort op een bankspaarrekening. Hoe moet ik dit verwerken in mijn aangifte IB 2012 voor ondernemers. Moet ik aangeven dat ik EUR 20k uit periode uitkeringen heb ontvangen en vervogens bij uitgaven inkomensvorzieningen een bedrag van EUR 20k toevoegen? Of hoef ik niets in te vullen, omdat het cash neutraal is? En eigenlijk een verlening van de looptijd is, maw een uitstelling van de opname. Alvast dank, Mvg Marco
  7. Allen dank voor het meedenken. Het is mijn nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt in box 3. Wellicht kan iemand mij dit verder toelichten. Mijn tegenpartij verwacht wel dat ik hen een factuur stuurt. Zij moeten immers een titel hebben om mij een bedrag te betalen. Hoewel het een buitenlandse tegenpartij is moet ik wel een btw nummer hebben. In dit geval zal ik aan bd de intracommunautaire levering diensten moeten melden. Als ik een Nederlandse tegenpartij zou hebben betekende het dat ik wel factuur met btw moet opmaken. Vervolgens moet ik de btw afdragen. Mijn inziens kan dit alleen als ik een onderneming heb. Danwel via vof of bv. Indien het vof is ziet de bd mij als ondernemer en zal ik de balans en p&l moeten melden. De link met box 3 kan ik dus niet maken. Graag jullie hulp.
  8. Terecht punt. Wat. Is de beste ma ier om met bd hier contact over op te nemen.
  9. Samen met een nieuwe compagnon heb ik een opdracht bij een klant binnengehaald. Nu zit ik na te denken over de juridisch vorm die wij moeten aangaan. Een VOF of BV? Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen. Alvast dank hiervoor. Wij hebben een buitenlandse onderneming geintroduceerd bij nederlandse retail organisatie. Over de omzet ontvangen wij van de buitenlandse onderneming jaarlijks een provisie. Wij hoeven naast het uitsturen van de jaarlijkse factuur geen enkele werkzaamheden uit te voeren. De verwachte omzet is 20k(maw 10k pp). Wij zijn beiden werkzaam als werknemer bij een bedrijf, zitten in de hoogste schaal voor IB en hebben een eigen huis met rente als enige aftrekpost voor de IB. De vraag is nu of wij deze activiteiten in vof of een bv moeten onderbrengen? Als wij een vof oprichten hebben wij geen recht op zelfstandigaftrek ed. Jaarlijks moet ik over de winst IB betalen ongeacht of ik het geld prive opneem. Dus 52% over 10k = 5,2k belasting. Netto houd ik hier 4,8k aan over. Indien ik een bv met zijn compagnon opricht komen daar eenmalige oprichtingskosten bij kijken. Ook moet ik jaarlijks een jaarrekeening maken. Wellicht komt dit te vervallen ivm flex bv recht. Daarnaast stel ik mij de vraag hoe ik dan het salaris. Als ik 10k per persoon op neem betekent het dat het resultaat van de bv 0 euro is. Ik schat mijn werkzaamheden hoogstens in op 5 uur per jaar. Dit komt dus neer op een uurtarief van 2000 euro. Ik heb op internet gelezen dat er wordt gesproken over 40k per jaar vaak als uitgangspunt wordt genomen. Grofweg betekent dit dus 20 euro per uur. kan ik voor mijzelf een jaarsalaris van 100 euro geven (5 uur x 20 euro)? Fiscaal gezien is dit voor mij het meest gunstig. Ik betaal over de winst van de bv dan 20% aan vpb. De winst van de bv is dan 19.800 euro. Netto winst komt uit op 15,8k. Als ik mijn deel aan dividend uitkeer betaal ik in box 2 25% (toch?) over 7,9k = ca 2k. Als ik jaarlijks dividend uitkeer houd ik hier 5,9k aan over. Ik heb dit geld op zich niet direct nodig en ik kan dit dus ook in de bv laten zitten als een soort van pensioenvoorziening. Ik betaal dan alleen bij ontvangen dividend IB in box 2. Daarnaast moet ik natuurlijk wel 9k aan aandelenkapitaal storten. Is het mogelijk om dit bedrag direct weer prive terug te lenen en hier 5% rente per jaar aan de bv te betalen. Deze rente is op bv niveau belast voor vpb, maar op prive niveau niet aftrekbaar voor ib. In mijn rekenvoorbeeld houd ik met 450 euro rente geen rekening. Mijn Conclusie is dat ik bij 20.000 euro (mijn deel 10k) met bv voordeliger uit ben. Als de omzet stijgt nemen mijn uren niet toe. Dus wordt een bv steeds voordeliger. Wat is jullie advies aan mij in deze? Hoe kijken jullie aan tegen het salaris van 100 per jaar? Als ik nog punten vergeten ben hoor ik het graag. Alvast dank,
  10. ik heb de bedrijfsactiviteiten voortgezet in de nieuwe VOF. Formeel gezien is deze VOF geen eigenaar van het pand. Op welke balans (oude of nieuwe VOF) moet ik het pand zetten? Nieuwe VOF? Kan ik het pand van de balans van oude VOF halen en voor mijn deel op de balans van nieuwe VOF zetten? Mijn medefirmant heeft dan het pand in prive. Of oude VOF? Er verandert dus niets.
  11. dank je wel voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat een zeer grijs gebied is. Op di tmoment heb ik een VOF samen met een partner. In deze VOF zit het bedrijfspand. Op 1-7-2010 ben ik met de bedrijfsactiviteiten alleen verder gegaan. Ik ben niet met verder gegaan met de bestaande vof, maar heb een nieuwe vof opgericht. Ik moet namelijk de medefirmant overeenstemming bereiken over de waarde het pand. Dit willen wij namelijk aan een derde partij verkopen. Het pand is qua waarde veel te duur voor mijn bedrijfsactiviteiten. Het is namelijk een oude kerk met een woonbestemming. Het pand gebruik ik nu als loods en deze huur ik van de oude VOF. Hierdoor krijgt de medefirmant ook zijn deel. Ik kan natuurlijk ook het pand voor mijn deel in de nieuwe VOF stoppen. Dan ben ik ook van het probleem af wat betreft staken oude VOF. Het belangrijkste punt is natuurlijk de waarde. De boekwaarde is namelijk lager dan de huidige waarde. Wie heeft hier een oplosisng voor? Of kan ik gewoon blijven volhouden dat de oude VOF nog niet gestaakt is.
  12. ik begrijp je boerenlogica ;D, maar wat is dan deels staken? ik verwijs ook naar deze link. (Edit: link gefixed)
  13. maar het pand is het enige activum. Feitelijk dus een beleggingsobject. de bedrijfsactiviteiten zijn dus veranderd. Betekent het nu volgens jou past dat de onderneming gestaakt kan worden als het pand verkocht is?
  14. wederom dank. per 1-1-2011 staak ik de onderneming en heb hier nog een bedrijfspand inzitten? ik verwacht niet dat ik deze kan verkopen in 2011. hoe bepaal ik de economische waarde moet ik zelf een makelaar inschakelen.?
  15. dank je. wat zou het zijn als we 1-7-2010 de activiteiten gestaakt zouden hebben? kijk de fiscus naar jaar of datum?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept