Beste mensen,
Ik zit met een vrij heftige casus waarbij ik, als (hopelijk nieuwe) aftersales manager, jullie hulp inroep.
Zelf ben ik nog niet bekend met het bedrijf en moet het met zeer geringe informatie doen.
Samenvattend:
Bedrijf ‘x’ maakt zeer luxe producten die thuishoren in het hoogste kwaliteitssegment. Ze fabriceren de
producten zelf, maar verkopen niet direct aan consumenten. De verkoop vindt plaats via geselecteerde
dealers door diverse landen heen. Nederland heeft prioriteit.
Echter, dit bedrijf heeft enige designcenters door het land heen waar consumenten alle producten kunnen
zien staan in een moderne omgeving. In dit designcenter wordt informatie verstrekt, vrijblijvend advies en
vertellen ze alles over de modellen, comfortopties, etcetera.
De huidige aftersales-afdeling is zeer technisch bekwaam echter qua ‘sales kwaliteit’ niet.
De casus:
Als aftersales manager breng je een bezoek aan een designcenter. Geef vanuit deze functie aan:
- Wat kan er worden verbeterd?
- Hoe pak je dit aan? Hoe krijg je jouw team mee? Wat doe je met weerstand? Indicatie kosten!
- Hoe betrek je het personeel van het Design Center bij de verbeteringen? Etc. etc.
De vraag ietwat uitgewerkt is:
Hoe kun je via de saleskant (voorkant) de aftersales-kant efficiënter maken, rekening houdend met dealers?
Hoe kun je via de saleskant de aftersales-kant verbeteren qua kosten, minder klachten achteraf, betere klantenbinding, goede service bieden.
Het doel is natuurlijk, meer geld, kostenbesparing en een efficiëntere afdeling.