JJX

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  1. Heb je dan toch verkeerd gelezen Rob. ;) Zoals ik zei is mijn vrouw wel bij en krijgt die altijd wat terug (wat ze niet echt gestort krijgt maar tot nu toe verekend is met ouder aangiftes van mij). De rest wat je noemt heb ik al meegemaakt en is precies wat ik probeer te voorkomen.
  2. De voornaamste reden dat ik hier post en het nu in een keer goed wil doen is juist om die verassingen achteraf te voorkomen. Dat is precies hoe die cashflow problemen zijn onstaan, vrijwel alle achterstanden die ik heb zijn onstaan toen ik na een brief van de belastingdienst weer's 4 tot 5000 euro moest betalen. Ik heb heel lang jaren achterlopen en soms 1,5 tot 2 jaren in een jaar betaald om een beetje in te lopen. Mijn vrouw werkt part-time en die krijgt altijd een dikke duizend euro terug. Het probleem is ook dat zij wel bij is (nah ja, ik dus achterloop op haar), dus bijvoorbeeld haar teruggaaf dit jaar is verekend met een oudere van mij en het is tijd om ook dat gelijk te trekken. Ik ben regelmatig bij de belastingdienst geweest voor uitstel e.d. en ik denk dat ik al ver genoeg heb gepushed. Het kunnen betalen van de belasting is momenteel niet 'het' probleem, ondanks de schuld, simpelweg omdat mijn klanten nergens heen gaan (relaties van 3-8 jaar, en betalen 3-6 maanden vooruit). Als ik ongeveer op 6 a 7 duizend over die twee jaar kan komen (eerste jaar minder inkomen) dan kan ik dat binnen de gestelde termijn (die zou volgen na mijn afgifte) wel kunnen betalen, of op zijn minst zo'n grote hap dat ik de rest een maand of twee later kan betalen, en ik heb nog wat tijd gekregen voor de aangifte (2009). Zoals ik al zei, mijn vrouw werkt ook en ik heb relatief weinig kosten (geen inkoop, goedkope huurwoning, geen auto) dus een paar maandjes krap zitten kan. Dat is natuurlijke verre van ideaal (belasting betalen met geld wat nog binnenkomt) maar dat is natuurlijk de werkelijkheid van cashflow probs. En bedankt voor de PMs, maar ik zoek toch echt iemand uit de buurt waar ik binnen kan lopen, en denk een geschikte gevonden te hebben (heeft ervaring met ZZPers en ook specifiek webmasters wat close-enough is.) Morgen even bellen voor een afspraak. Nogmaals dank.
  3. Kijk, daar kan ik wat mee :) Een derde komt binnen via 4 invoices (half jaarlijkse vooruit betaling), een derde via maandelijkse betaling, en de rest verspreid over misschien 10 invoices max dus het is behoorlijk overzichtelijk. Ik heb niet een aparte zakelijk rekening. Na het gesprek bij de bank (voor krediet +zakelijke rekening) was ik blij ik m'n persoonlijke nog had. Maar afgezien van dat heb ik bovenstaande info wel compleet. Moet het alleen even printen en ordenen want ik heb alles electronisch (zelfs geen printer). Ik doe alleen zaken met bedrijven buiten de EU dus doe niks met BTW, ik heb $0 inkoopkosten dus dat zou het ook eenvoudiger moeten maken. Dat kost me ook 2 x een modaal aantal werkuren+stress en is misschien de helft van wat ik zou verdienen als ik 38 uur vast in mijn vakgebied zou werken en ik wel pensioen zou opbouwen, verzekerd zijn, en auto+koopwoning zou hebben, dus het is maar net wat je 'redelijk' noemt. Niet dat ik nou ontevreden ben over mijn inkomen, wel over de rompslomp er omheen. Waarschijnlijk omdat er zo verschrikkeijk veel van zijn. :) Innovatief zijn loont. Nogmaals dank voor de uitgebreide reactie, en bedankt voor de tip Joost - klinkt logisch.
  4. Bedankt voor de reacties. Ik ben bang dat een boekhouder me meer gaat kosten dan ik kan betalen (verkijk je niet op die winst, door de extra kosten over de schulden/achterstanden blijft er weinig van over). Maar op zich betaal ik niet zoveel belasting na die starters en zelfstandigen aftrek, besparen daarop is leuk maar mijn primaire zorg is het correct doen (dat niet doen heeft al veel te veel gekost). Er zitten hier (in Zwolle) 2 administratiekantoors/boekhouders op iedere straat (ok iets overdreven maar er zijn er veel). Ben ik beter af bij zo'n kleine zelfstandige of een bekende keten?
  5. Hallo, Ik heb ruim 8 jaar geleden een website gestart die is uitgegroeid tot een van de meeste populaire in de branch waarin ik actief ben. Vrijwel alle inkomen komt van het verkopen van advertentie ruimte aan bedrijven buiten de EU (voornamelijk US, dus geen btw van toepassing). De voornaamste kosten zijn hosting en natuurlijk tijd. In 2008 heb ik me ingeschreven bij de KvK, als eenmanszaak, voor die tijd inkomsten opgegeven als bijverdiensten en dus veel te veel belasting betaald maar toen was mijn inkomen ook wat minder. Inmiddels heb ik een winst van ongeveer $45000 en zo'n $5000 aan kosten per jaar, 300.000 maandelijkse bezoekers en een miljoen pageviews. Wat ik maandelijks te besteden heb staat niet in verhouding met de tijd en stress die het me kost (ja ook thuiswerken kan behoorlijk stressvol zijn ;)) Ik moet aangifte doen voor 2009, maar heb 2008 nog niet eens gedaan (loop wat achter door die hoge belasting aanslagen in het verleden). Als ik inlog bij de belastingdienst staat er alleen 2009 maar dat zal wel aan mij liggen. Mijn administratie bestaat uit een simpele lijst met inkomen (doe advertentie campagnes per 1- 6 maanden, inclusief voor Fortune top 500) en een lijst met uitgaven (12x maandelijkse hosting + wat uitgaven voor software). That's it. Ik heb wat economie en bedrijfsadministratie lessen op school gehad maar daar is me weinig van bijgebleven. Ik heb geen verzekeringen, bouw geen pensioen op, werk al 8 jaar vanuit mijn woonkamer in een huurwoning en heb niet eens een auto. Ik heb wel zo'n 10.000 euro schuld/achterstanden, iets wat ik ook al zo'n 8 jaar heb. Vorig jaar naar de bank voor herfinanciering van die schuld maar die had geen interesse vanwege een BKR notering (voor een lullige betalingachterstand die ik opliep na twee maanden inkomen naar de dreigende belastingdienst over te maken). Ze snaptten bij de bank ook erg weinig van wat ik nu eigenlijk doe. Het is dus letterlijk een uit-de-hand gelopen hobby, ben het eigenlijk al behoorlijk zat en zit al naar lijfrentes en stamrecht BV info te staren (ben 'nog maar' 35). Ik heb er duidelijk nogal een zooitje van gemaakt. Nu mijn vraag, waar zou ik moeten beginnen? Hoever moet ik gaan met mijn administratie? Niet alleen wettelijk maar om die aangifte fatsoenlijk en legaal in te kunnen vullen. Bvd, John mod-edit: titel iets verduidelijkt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.