otman

Junior
  • Aantal berichten

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

otman's trofeeën

  1. Dag Norbert, die laatste vraag is heel goed. We gebruiken onze huidige auto ook als prive vervoersmiddel ivm kinderen en vakanties. Als de mogelijke nieuwe zakelijke auto hier nog beter voor geschikt is, dan haal ik de bijtelling van mijn huidige auto af en wordt deze zakelijk ingezet zonder prive.
  2. Bedankt voor de reactie. Volgens mij is er wat ruis op de lijn. Ik gebruik nu mijn eigen auto prive en zakelijk, daar betaal ik bijtelling voor. Als ik van mijn werkgever óók een auto krijg en hierover bijtelling betaal, gaat de belastingdienst hiermee akkoord? Ik heb dan 2 voertuigen welke ik dan gebruik en bijtelling over betaal. Het aantal uren dat ik aan mijn onderneming besteed wordt natuurlijk minder, aangezien ik een fulltime baan ga uitoefenen. Is het prive gebruik van de eigen auto (welke op mijn bedrijf staat) dan nog van invloed op de bijtelling of iets dergelijks? Ik ga van 70 uur per week aan werkuren in mijn bedrijf, terug naar ongeveer 20 uur per week. Maakt dat voor de bijtelling nog iets uit?
  3. Bedankt voor je antwoord! Maar als ik auto van mijn werkgever gebruik voor werk van de werkgever (logisch) en prive, en mijn eigen auto van mijn bedrijf aantoonbaar inzet voor mijn bedrijf (en een stukje prive), is dat voor de belastingdienst dan aannemelijk? Dat ik dubbele bijtelling heb is me duidelijk.
  4. Hoi allemaal, ik ben een ondernemer met een aantal handelsnamen en voer verschillende activiteiten uit. Ik rijd een auto van de zaak en ben full time met mijn business bezig. Nu wil ik afscheid nemen van een aantal bedrijfsactiviteiten (verkopen) en een full-time dienstverband bij een werkgever gaan bekleden. Ik neem géén afscheid van mijn bedrijf want ik wil nog op kleine schaal zelfstandig wat activiteiten ontplooien. Nu zit ik met een aantal vragen: - Hoe gaat de fiscus om met deze constructie? Kan ik mijn eigen auto blijven rijden? - Als ik een functie krijg bij een werkgever waar een auto van de zaak bij inbegrepen is, hoe gaat de fiscus daar mee om? Op vragen over het 'hoe' en 'waarom' wil ik niet in gaan en zijn niet relevant voor de situatie. Ik ben alleen benieuwd hoe de fiscus met dergelijke situaties om gaat. Alvast bedankt.
  5. @Rik99: klopt. Dat is niet juist vermeldt. De auto zal voor mij thuis staan (omdat je de bestel meeneemt) en de vriendin zal hem gebruiken voor het boodschappen doen op dat moment. Dat mag toch, want daar je betaal je toch bijtelling voor? Zodat je hem prive mag rijden. @shoptillyoudrop: Beetje hetzelfde als ik al noemde. Voor bijtelling zijn geen km's gemoeid, mits het excessief rijgedrag gaat vertonen. Kort gezegd: het aannemelijk maken bij de BD moet een hoop uit de lucht nemen.
  6. De auto wordt op dit moment voor zo'n 80% werk en 20% prive gebruikt. Komt de bestelauto erbij, dan wordt het zakelijk gebruik natuurlijk minder. Prive zal niet meer worden, hij zal alleen stil blijven staan.
  7. De bestelauto is een marge auto, dus dan is de 1,5% van toepassing. De hamvraag voor mij is echter, hoe de BD hier tegenaan kijkt, als je als zelfstandige 3 voertuigen in de onderneming hebt zitten.
  8. Ik ben zelfstandige heb een eigen bedrijf.
  9. Bedoel je neem ik aan mee: de verhouding tussen zakelijk en prive. Nu rijd ik bijna elke dag met mijn auto naar het werk, en minder prive. Komt er een bestelauto bij, dan wordt het zakelijk gebruik van de personen auto natuurlijk minder terwijl het prive wellicht iets meer toe neemt. De zakelijk km's worden dan deels opgevangen door de bestelauto en/of motor. Een vriend van me, rijd een auto van de zaak (ABN Amro) en gaat er mee op vakantie en rijd er super veel prive mee. Dat hou je toch, als je bijtelling betaald neem ik aan. Dat je hem ook prive mag gebruiken. Echter blijft hij hem ook elke dag zakelijk gebruiken.
  10. Voor de lease auto houd ik geen km's bij, want bijtelling. De bestelauto en motor (eventueel) worden alleen door mij gereden en daar staat een KM registratie tegenover, waarbij die bij de motor net iets anders werkt dan bij de bestelauto.
  11. Is dat niet het hele principe achter bijtelling? Of denk ik te makkelijk? Daar betaal ik immers 14% voor, om hem prive ook te mogen rijden.
  12. Bedankt voor alle reacties! De bijtelling is alleen van toepassing op mijn lease auto, welke ik al rijd. Hier rijd ik namelijk meer dan 500 km mee, dus wordt er keurig 14% bijtelling betaald. De bestelauto wordt voornamelijk ingezet voor woon/werk en voor het wegbrengen van pakketten. Uiteraard houden we hier een ritten administratie voor bij. Ik ga er prive niet mee rijden dus de bijtelling is mijns inziens niet van toepassing. De motor die eventueel volgend jaar gekocht gaat worden, wordt ook zakelijk ingezet (woon/werk verkeer) maar ook een stukje prive. Bijtelling is voor de motor niet van toepassing. Zoals gezegd wordt: Daar moet je de waarde van het privégebruik baseren op het aantal kilometers (bijvoorbeeld). En hoe je dat precies doet, dat ligt niet zo 'zwart-op-wit' vast. Je moet het aantal privekilometers opgeven inderdaad. Echter blijft mijn vraag: in hoeverre gaat de fiscus vragen stellen, dat je als zelfstandige, 3 voertuigen op 'de zaak' hebt staan. Of kun je dan beter de motor prive kopen, en vanuit de zaak een KM vergoeding hanteren voor het woon/werk verkeer?
  13. Voor de bestelauto worden geen prive kilometers gemaakt, puur woon/werk verkeer en het wegbrengen van bestellingen. Dat is prima te onderbouwen. Voor wat betreft de motor, wordt dat een lastiger verhaal maar ook dat is te ondervangen omdat ik ook klanten bezoek en wordt deze ook gebruikt voor woon/werk verkeer in de zomerdag. Het enige verschil is dat je dus geen bijtellen hoeft te rekenen om te prive te rijden, maar de daadwerkelijk gereden kilometers moet opgeven. Toch?
  14. Goedemiddag allen, ik heb een vraagje waar ik bij de belastingdienst zélf, verschillende verhalen over hoor. Situatie: Ik ben zelfstandige en rijd een auto van de zaak, hier betaal ik bijtelling over en loopt in de lease. Ik rijd er zakelijk mee (klantbezoeken, maar ook woon werk/verkeer (is ook zakelijke km's aldus BD) en prive). Nu wil ik een 2e auto aanschaffen, een bestelauto'tje, zodat het thuisfront 2 dagen in de week onze lease auto kan gebruiken. Deze bestelauto wil ik alleen voor woon/werk verkeer gebruiken, en voor zakelijke ritjes om bestellingen weg te brengen. Nu is mijn vraag: mag ik deze auto zonder problemen aanschaffen en zakelijk in de kosten boeken? En mag ik hier mee woon/werk verkeer gaan rijden? Volgens de BD is woon/werk gewoon zakelijk dus dat mag geen probleem zijn. Echter lees ik hier verschillende verhalen over. Daarnaast wil ik ergens volgend jaar een motor aanschaffen (als het kan uiteraard), omdat je een motor zakelijk kunt wegboeken, mits het aannemelijk is dat je hem voor zakelijk gebruik inzet. Ik wil in de zomerdagen met de motor gaan rijden, omdat het me bijna een uur aan reistijd scheelt ivm files. Daarnaast hoef je geen bijtelling te betalen maar kun je prive km's in rekening brengen. In hoeverre zal de BD inhoudelijk in gaan op het feit dat ik zal zelfstandige mijn prive auto, een bestelauto'tje en een motor zakelijk rijd? Alvast bedankt!
  15. Dag Mike, bedankt voor je input. Korte reactie: Ik heb in mijn voorgaande berichten al uitgebreid verklaard waarom ik niet ga voor een standaardshop. Motto: begin klein maar houdt ruimte voor expansie. Een magento webshop is te bouwen van 1500 euro tot zelfs 15000. Het is gebleken en bewezen dat webshop met een eigen karakter beter converteren dan een standaard template. Jij zegt dat ik meer dan 5000 euro nodig heb voor een custom made, dat is niet zo. Ik heb al met verschillende partijen gesproken en zwart op wit staan dat ik voor een redelijk bedrag (tussen 2000-5000) een aardig custom made webshop heb. Natuurlijk kan het altijd goedkoper, maar ik streef naar een eigen karakter. Over Adwords, het is natuurlijk niet zeker dat ik 3000 euro kwijt ben. Het ligt er maar aan hoe vaak er geklikt wordt op mijn advertentie. Als ik kan aantonen dat daar een bepaalde conversie tegenover staat snap ik niet waarom de bank moeilijk doet. Ik ken websites die 2000 euro per dag uitgeven aan Adwords. Maar die brengen genoeg op nav die clicks. Met andere woorden, wordt er niet geklikt, wordt er niet betaald en dus niets uitgegeven. Waarom een voorraad? Omdat mijn grootste concurrenten dit doen. Simpel. Het vandaag leveren, morgen in huis principe wordt steeds belangrijker. Mensen hechten waarde aan snelheid en gemak dus het moet niet te moeilijk zijn. Een vriend van mij optimaliseert Adwords campagnes voor shops die meer dan 100k in de maand omzetten en geeft aan dat snel leveren een must is voor goed converterende webshops. Bovendien had je in mijn vorige posts kunnen lezen dat ik niet alles op voorraad neem, maar wél vermeldt op de site. Echter wil ik er geen gewoonte van maken om alles binnen 2-5 werkdagen te leveren. Ik streef naar snelheid. Hier kom ik dus bij mijn belangrijkste USP: gemak en snel. Bedankt voor je reactie. *edit: over die borg. Had je ook kunnen lezen in mijn vorige post dat mijn ouders deels garant staan en mijn voorraad overnemen. Daarnaast ben ik druk aan het inventariseren bij leveranciers wat zij mij kunnen leveren in de zin van: wat is handig om mee te beginnen en wat het kost (intake order). Of ik leverancierskredieten kan krijgen of onder consignatie kan werken. Mocht het bij een bank niet lukken, dan hebben we pech. Dan heb ik nog een optie die ik open hou.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.