leeuwtje15

Junior
  • Aantal berichten

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student

leeuwtje15's trofeeën

  1. De omzet wordt op basis van de klantfacturen al geboekt in december 2022. De kostenfactuur wordt op basis van de factuurdatum in januari 2023 geboekt. We willen dit met een memoriaal boeking toewijzen aan de juiste periode. De vraag luidt; klopt het dat de memoriaalboeking de kosten EXCL btw omvat? Aangezien de btw in Q1 2023 wordt opgegeven en dus niets met de IB 2022 te maken heeft.
  2. Bedankt, we zijn alleen op zoek naar een boekhouder/accountant die onze memoriaal boeking kan controleren aangezien onze boekhouder dat niet wilt.
  3. De BOL facturen worden altijd een maand later gefactureerd. Dus de BOL acties van december worden op 1 januari gefactureerd. Nu lijkt mij dat voor de BTW 1 januari aangehouden dient te worden en voor de IB december 2022. Om deze reden willen wij werken met een memoriaal boeking. Onze boekhouder geeft echter aan dat alles in december 2022 geboekt dient te worden waarna er dus geen memoriaal boeking meer nodig is. Maar voor de BTW lijkt ons dat 1 januari aangehouden dient te worden? Is er een boekhouder/accountant die kan zeggen of onze gedachte correct/niet correct is, en indien correct tegen betaling onze memoriaal boeking kan controleren?
  4. Ik heb een vraag. Ik heb een aantal producten ingekocht uit China (zonder BTW, dit zou ik natuurlijk tijdens het inklaringsproces dienen te betalen). Echter hebben een gedeelte van de producten mij nooit bereikt. Door erg grove fouten van Post NL zijn de zendingen zoek geraakt. Het heeft mij meer dan een half jaar en veel ellende gekost om uiteindelijk Post NL op te laten draaien voor hun fout. Hiermee hebben zij een bedrag overgemaakt naar mij van 1200 euro waarmee de kostprijs van de producten worden gecompenseerd. Ze spreken over een finale kwijting: Er wordt een betalingsopdracht gemaakt voor €1200,00 als finale kwijting om dit voor u zeer vervelende dossier af te sluiten. Met deze email kan ik u bevestigen dat PostNL u als coulance en finale kwijting €1200 heeft overgemaakt. Was nodig, want anders had ik aangifte moeten doen van diefstal. Echter vraag ik mij af hoe ik dit verwerk in mijn boekhouding? Ik ontvang een bedrag zonder factuur. Op de site van de belastingdienst lees ik: "Meestal berekent u geen btw over schadevergoedingen. U berekent alleen btw als u de schadevergoeding ontvangt als vergoeding voor geleverde diensten of goederen." Ik neem aan dat ik dit bedrag als inkomsten zonder BTW dien aan te slaan? Ik neem aan dat dit onder schadevergoeding valt? Ik heb natuurlijk de mail conversatie met daarin duidelijk wat de product waarde is van de door hun kwijt geraakte artikelen. Ik heb uiteraard geen dienst geleverd of iets aan Post NL verkocht, ze hebben mij gewoon flink geflasht.
  5. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar voor de zekerheid. Ik heb een webshop waarbij ik lever aan Nederlandse particulieren. Ik hoef geen factuur te versturen en dat doe ik ook niet. Wanneer ik een bestelling retour krijg en het bedrag terugstort naar de klant, neem ik aan dat ik dan ook geen creditfactuur hoef uit te geven aangezien er geen originele factuur is om te corrigeren?
  6. Hallo, Na succes in eigen land wil ik mijn product in het buitenland verder gaan verkopen. De webshop loopt al en vandaar dat ik me aan het verdiepen ben in de mogelijkheden het product daar B2B aan te bieden. Nu lag mijn eerste keus bij 2 mogelijkheden: 1. distributeur 2. agent die als tussenpersoon functioneert tussen ons en retailers Er is een partij die heel geinteresseerd is en die als agent wil functioneren tussen ons en distributeurs.. Daar ben ik een beetje verbaasd over. Hierdoor zitten er namelijk TWEE 'tussenpersonen' tussen ons en retaillers en dat betekent natuurlijk veel minder winst. Vandaar dat ik deze optie niet zo zie zitten. Is dit normaal dat agenten iemand koppelen aan distributeurs (en groothandels)? Dan kan ik net zo goed eerst zelf groothandels benaderen lijkt me, tot ik er een vindt die ook iets in ons product ziet. En wat is het verschil tussen een distributeur en groothandel? Of komt dit vaak ook overeen?
  7. Ik heb een klant die ongeveer 3 weken geleden 2 dekbeddensets hebben gekocht van speciaal satijn. Nu willen ze de producten retour sturen en hun geld terug, omdat ze het absoluut niet fijn vinden liggen. Ze hebben het er steeds over dat ze zich willen beroepen op de 'wettelijke garantie'. De producten zijn allebei gebruikt (wat ik redelijk raar vind aangezien het hetzelfde product is maar in een andere kleur). Ik heb al aangeboden de helft van het bedrag terug te storten, maar ze willen alles terug. Klopt het dat hier sprake is van 'wettelijke garantie'? Wat moet ik hier nu mee doen?
  8. Hallo, Ik ben van plan in te kopen in China. Nu heb ik contact met een fabrikant die mij eerst samples wil toesturen en wil dat ik daarvoor betaal. Dat doen ze allemaal, dus dat vind ik geen probleem. Als ik de prijzen onderzoek van de verschillende postaanbieders kost het ophalen van een pakket in China al snel rond de 100 euro. Het gaat hier echter om een brief met wat kleine lapjes stof. Is er een manier om een stuk goedkoper een brief op te halen vanuit China, dus geen pakket?
  9. En als ik de producten met BTW inkoop dan kan ik deze Poolse BTW niet gemakkelijk terugvragen via de internetsite van de Belastingdienst omdat het over goederen gaat toch? Hoe kan ik dan de BTW terugvragen? En wat zou uiteindelijk de makkelijkste oplossing zijn?
  10. Dan zou ik telkens aan het naaiatelier moeten vragen of ze dit en dit en dit in willen kopen, en daar maar op vertrouwen. Dat lijkt me toch niet de ideale oplossing.. Maar wel slim bedacht!
  11. Er is inderdaad sprake van een Intracommunautaire levering, en daarvoor zijn 2 voorwaarden waar aan voldaan moet worden: - Ik heb een BTW nummer (geen probleem) - De leverancier moet kunnen aantonen dat de stof uiteindelijk (in de vorm van kleding) bij mij terecht komt in NL. En dat is dus moeilijk te bewijsen, alhoewel naar mijn idee dit behoolijk simpel is (factuur leverancier, factuur producent staat allebei mijn naam op) maar het moet natuurlijk ingewikkelder. Nu heb ik gehoord dat ik een brief naar de leverancier moet sturen met daarbij dat ik verklaar dat de stoffen uiteindelijk naar Polen gezonden worden.. Maar niemand is hier bekend mee?
  12. In Polen zou men denken dat ik de belasting probeer te ontduiken als ik stof btw vrij naar de producent laat versturen?
  13. Ik ben ondernemer en verkoop kleding. De stoffen komen vanuit Polen en in Polen laat ik ze ook naaien, vervolgens worden ze naar NL gestuurd en daar verkoop ik ze. Aangezien Polen in de EU ligt, koop ik de stoffen in Polen ZONDER BTW in, laat ik ze verwerken en laat ik ze gemakkelijk naar NL sturen - geen probleem. Nu heb ik ergens gehoord dat als je stoffen in Polen koopt en laat verwerken en je koopt deze stoffen in zonder BTW, dan moet je een bewijs bevestiging hebben dat ze naar NL verstuurd worden? Het probleem zou hem zitten in dat de stoffen vanaf de leverancier naar een verwerkbedrijf in Polen worden gestuurd en niet rechtstreeks naar NL. Een oplossing zou zijn om de stoffen in te kopen met BTW, maar dit doe ik liever niet tenzij het niet anders kan. Op internet kan ik hier niet zoveel over vinden, en het is lastig rekening te houden met een regeling waarvan ik niet precies weet wat die inhoudt. Weet iemand hier meer vanaf? Ik hoor het heel graag!
  14. Hallo, Ik zit nu al een tijdje met hetzelfde probleem en heb op meerdere manieren een antwoord proberen te vinden, maar er komt steeds geen duidelijkheid. Ik hoop heel erg dat iemand mij hier kan verder helpen, zodat ik mijn webshop waar al vele uren in besteed zijn eindelijk online kan. Oke, ik ben een dropshipper. Nu heb ik een webshop gevonden in Hong Kong die wereldwijd (met gratis verzending) levert. Stel een gewone klant zou bij hun bestellen, dan zouden ze gewoon het product moeten betalen en vervolgens krijgen ze het geleverd zonder iets te horen van de douane. Nu blijkt deze webwinkel ook een dropshipleverancier te zijn, de tussenpersonen (ik dus) krijg dan een percentage korting op de producten en verder gaat het proces verder als een normale bestelling. Ik bestel op een ander adres en mijn klant krijgt de bestelling zonder verzendkosten te betalen of invoersrechten of ander gedoe met de douane. Daar zorgt mijn dropshipleverancier allemaal voor. Zij leveren namelijk Pre Tax. Zoals zij dat zelf omschrijven: All EU countries are liable for import tax on personal luxury goods imported into the country. This can be collected by the postal authorities in some countries while in others UK, Ireland, Netherland, Sweden, Denmark we pre-pay the tax (it is included in the purchase price) so the consumer does not need to bother with it. Tax free referes to those countries - USA for example - who do not charge any such import duty. Ze zeggen dat alle 'taxes' in de prijs zijn inbegrepen, dus dan neem ik aan de invoerrechten en de omzetbelasting over de waarde die wordt geimporteerd (ook al staat er geen VAT/BTW percentage op de factuur..) Nu vraag ik me dus af of dit wel kan? Als ik op mijn omzetbelasting formulieren invul dat ik importeer uit het buitenland moet ik invoerrechten, facturen van de douane, etc. hebben. Dat heb ik dus allemaal niet, daar zorgt de dropship leverancier voor. Weet iemand meer van deze situatie af? Want het is een heel groot bedrijf dat voor velen dropshipleverancier is, ik vind het dus raar dat ik de enige dan ben met dit probleem.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.