SuzanG

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Female
  • Voornaam
    Suzan
  • Achternaam
    G

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Maastricht

SuzanG's trofeeën

  1. Goedendag, Wie kan mij adviseren? Ben 50% eigenaar van VOF en heb prive een persoonlijke lening. Kan ik deze in zijn geheel volledig afbetalen vanuit de VOF? Hoe moet ik dat voor de VOF Belastingtechnisch verantwoorden? Op wat kan ik dit bedrag afboeken
  2. Jij mag niet de benzinekosten gewoon maar door de VOF laten betalen, je moet het systeem van 19 cent per kilometer gebruiken. ook evt parkeerkostne moeten uit di e19 cent betaald worden - Je mag naast de 19 cent ook een deel van de btw terugvragen op de overige kosten die je prive betaald (onderhoud, benzine, enz) >>klopt, ik doe dit idd ook op deze manier>>> Geld overboeken uit de VOF naar prive leidt nooit tot aanvullende belastingheffing, je betaald jaarlijks belasting over je winst aandeel en daarna kun je vrij over dat geld beschikken (dus in de vof laten voor groei of gezond houden vof of opnemen naar prive) >>dank je voor uitleg!>> Verder is het bij de aanschaf van een auto altijd de vraag wat fiscaal het voordeligst is voor enerzijds de vennoot zelf en anderzijds de VOF en de winstverdeling Het lijkt redelijk dat als 1 vennoot kiest voor een prijzige auto van de zaak en die auto is niet strikt noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering dat een deel van de autokosten alleen van het winstaandeel van die vennoot word afgetrokken. maar feitelijk moet je daar zelf uit zien te komen.. je kunt helemaal zelf bepalen hoe je het afspeekt. en het lijkt mij meer dan redelijk dat dergelijk grote investeringen uitsluitend met instemming van beide vennoten zou moeten gaan. >>ben ik het mee eens!, zijn hier voorbeelden van? kan niets op www vinden hierover. hoe zou jij dit aanpakken?>>>
  3. ik heb een bedrijf met 1 compagnon. Ik rij zelf een auto die ik prive gefinancierd heb. kilometers declareer ik op de vof en ook de benzine wordt vanuit de vof betaald. auto heeft mij prive 10000 euro gekost. alle kosten (behalve benzine) betaal ik zelf: verzekeringen, wegenbelasting, autokosten. nu wil compagnon auto kopen vanuit de zaak. zij zegt, ik koop hem vanuit de zaak, dus zet hem in de boeken van de zaak, dan is alles aftrekbaar (incl autokosten, benzine, kilometervergoeding, bijtelling, wegenbelasting, verzekering). en dat heeft dan ook weer voordeel voor jou. ze wil een auto kopen van 40000 euro. verleden jaar heb ik salaris ontvangen vanuit het bedrijf, zij niet. dat betekent dat zij 28000 verschil heeft tov van mij. ze kan dit bedrag dus opnemen en op prive spaarrekening storten, maar dat doet ze niet ivm belastingafdracht zij wil deze 28000 gebruiken voor nieuwe auto plus nog wat extra opnemen om aan die 40000 te komen. nu zie ik dus 2 autos staan: mij - 10000 prive betaald en alles kosten prive betaald. zij - 40000 vanuit de zaak betaald en alle kosten op de zaak verhalen, omdat dat fiscaal voordeliger zou zijn voor beide. ik geloof dit niet. ik zie dat ze grote aftrekposten heeft omdat ze een dure auto heeft en ik kan alles voor mij 2e hands auto alles zelf betalen. hoe zien jullie dit en hoe zouden jullie dit aanpakken? welke afspraken zijn daarin eerlijk? hoor erg graag van jullie, want wij weten het niet en ik wil niet dat dit een issue word.
  4. even het volledige verhaal: ik werk nu zo'n 6 jaar bij organisatie a en via de hr director van een klant van mij, organisatie B, kwamen wij in gesprek over zelfstandig zijn. ik wil dat al jaren en vroeg hem om advies. enkele maanden later kwam hij terug bij mij en gaf aan dat hij voorheen bij een bedrijf werkzaam was, hij was partner, organisatie C. hij heeft zich laten uitkopen en werkt nu als freelancer een paar dagen bijorganisatie B. organisatie C doen nog steeds zaken met organisaties die bij hun kwamen vanwege het contact met die ex-partner. nu hebben zij dus iemand nodig die ervaren is met prospectering. en aangezien ik dat werk nu ook bij organisatie A doe en graag zelfstandig wil gaan, was dat eigenlijk een 1-2 tje. ik ben met hen in gesprek gegaand en zij gaven afgelopen woensdag aan bij mij, ga eens nadenken over hoe je vaste lasten zijn en wat je nodig hebt om rond te komen als zelfstandige. ze gaven aan dat zij het erg prettig zouden vinden als ik een bv zou hebben. ik heb aangegeven dat ik voor oprichting 18k nodig heb en dat heb ik niet. hierop gaven zij aan dat zij mij dat zouden lenen. verder is er ter sprake gekomen dat ik voor een bepaalde periode een vast inkomen met hebben, want anders kom ik in de knoei met mijn vaste lasten en dat ik best die 18k wil afbetalen. ik heb ze vandaag gebeld en organisatie C, gaf aan dat hij een bedrag van rond 30k in mijn op te starten bv wil doen en dat ik die 18k dan terugbetaal zodra ik een contract binnenhaal. hij geeft aan dat als ik een contract ten grote van organisatie B binnnenhaal dat ik dan met 5% van de winst zo'n slordig halfjaarsalaris binnenfiets. hij gaf aan wel door te willen gaan met mij en ik gaf hem aan dat ik het gevoel heb iets voor hen te kunnen betekenen.nu zegt hij volgende week mij een voorstel te willen doen. hij neemt dus contact met mij op. nu wil ik ook het eea voor mezelf duidelijk hebben en ben dus overal gaan informeren, belastingdienst, ondernemersplein te amsterdam, internet, maar ik kan niet een duidelijk antwoord krijgen. ik weet dus niet wat ik moet doen en wat verstandig is..ook fiscaal gezien. ik wil dus idd niet achteruit gaan, ik wil geen risico nemen, want ik heb ook een gezin met 2 kleinde kids en een eigen koophuis. intussen heb ik al een aanbod gehad van joost om mij te helpen hiermee, waar ik overigens erg blij mee ben. ik ben hier leek in en wil niet hieran onderdoor gaan.
  5. Hallo, ik heb jullie advies nodig. momenteel ben ik fulltime werkzaam als salesmanager. hier verdien ik bruto 5000 per maand exl bonus excl gratificatie, 24 vakantiedagen en 13 adv dagen. ik ben gevraagd door een organisatie om voor hun commercieel werk te gaan verrichten. dit wil ik gaan doen als zelfstandige. dit willen zij ook maar op 1 voorwaarden, dat ik een bv opstart. op de vraag waarom een bv en mij niet als freelancer in dienst te nemen, geven zij bij mij aan dat het voor mij veiliger is een bv op te richten dan als freelancer door te gaan. nu heb ik werkelijk geen id of dat zo is. ik ben helemaal nieuw in dit soort zaken en ben mij dan nu ook aan het inlezen. ik heb geen geldboom in de tuin staan en heb dit bij hun aangegeven. hierop gaven zij aan dat dat voor hen geen probleem is. zij zeggen, wij betalen je een bedrag van 30.000euro voor 6 maanden in 1 x, daarvan kan je de 18000 euro aan bv besteden. het bedrag van 18000euro lenen we je en dat betaal je dan terug. als ik even een rekensommetje maak, dan is dat dus 30000 - 18000 euro = 12000 voor 6 maanden, oftewel 2000 euro per maand. ze geven mij dus 2000 euro netto, nu heb ik zo'n 3100 euro waar alles al vanaf is, ik ben nml in loondienst. ik ga dus qua inkomsten achteruit. van die 2000 euro moet ik ook nog auto, telefoon ed betalen en niet te vergeten mijn premies en belasting. al met al, heb ik dus het gevoel dat het voor hun interessant is, want met die onderhandse lening vallen zij in box 3 en hebben geen enkel risico. en ik neem dus met alles een risico en ga eigenlijk in de min met alles. we hebben afgesproken dat ik de eerste 6 maanden een vast bedrag krijg en zodra ik een prospect tot klant maak, dat ik dan een x percentage van de omzet krijg en daarvan ga leven. hoe denken jullie hierover? zie ik dit verkeerd? en wat adviseren jullie mij? wat is verstandig en hoe kan ik dit heb beste aanpakken? hoor graag van jullie!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.