- BTW/factuur bij internationale online dienst
-
BTW/factuur bij internationale online dienst
Beste mede-ondernemers, Ik heb een online dienst waar klanten voor 15 dollar advies kunnen krijgen. De uiteindelijke oplevering is een stuk code/tekst. Het merendeel van mijn klanten zal buiten Nederland zitten, en een groot gedeelte buiten de EU. Aangezien het om zo'n laag bedrag gaat, wil ik uitsluitend een emailadres vragen van de klant. Na loop ik tegen het probleem van BTW aan. Normaal gesproken moet op de volgende manier BTW worden berekend: [*] Klant buiten EU: geen BTW [*] Klant (particulier) binnen EU: BTW berekenen (vanaf 1 jan zelfs het btw-tarief van het betreffende EU-land) [*] Klant (zakelijk) binnen EU: BTW verleggen mits geldig BTW-nr van klant [*] Klant in NL: BTW berekenen Daarnaast weet ik dat de Belastingdienst voor orders onder de 100 euro een vereenvoudigde factuur toe laat. Dat zorgt er voor dat je in ieder geval niet meer alle NAW-gegevens nodig hebt van de klant. Maar dit geldt dan weer niet voor internationale betalingen, zo lijkt het. Mijn vraag is dus concreet: [*] Is er dus geen ontkomen aan om alle gegevens van de klant op te vragen om zo een geldige factuur te maken? [*] Is er dus geen ontkomen aan om alle gegevens van de klant op te vragen om zo de BTW goed te kunnen toekennen? [*] Hoe kan ik ooit controleren dat iemand zijn gegevens correct invult? Als een klant aangeeft dat hij in USA woont, dan hoeft er geen BTW te worden toegekend. Hoe kan ik dat in dit geval ooit controleren? Wellicht is een mede-ondernemer hier ook al eens tegenaan gelopen. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
- waarde NAW-gegevens
-
waarde NAW-gegevens
Ik heb een idee voor een marketing-product, waarbij het verdienmodel zit in het aanleveren van adres-/contactgegevens (het verkrijgen hiervan gebeurt gewoon via de regels, geen spam of andere onzin) van mensen die binnen een bepaalde groep vallen. Bijvoorbeeld mensen die binnenkort gaan trouwen of mensen die binnenkort gaan verhuizen. Deze gegevens zijn natuurlijk voor veel bedrijven interessant. Denk aan bouwmarkten die graag iemand die binnenkort gaat verhuizen een kortingsfolder wil toesturen. Maar ik heb nog geen idee wat dergelijke bedrijven over hebben voor een contact. Mogelijke bedrijven zijn bijv. bouwmarkten, energiebedrijven, verhuurbedrijven, etc. Wat zouden zij ongeveer over hebben voor adresgegevens van mensen die bijv. gaan verhuizen? Hebben jullie daar enig idee van?
klaasvaak12
Newbee
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht