Jump to content

Macchiato

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  1. Klopt helemaal. Niet meenemen op de BTW aangifte dus. Mooi, dat scheelt weer wat tijd bij de aangifte OB ;) Weet iemand toevallig of bij de aangifte inkomstenbelasting, royalties onder de normale opbrengsten vallen of horen deze in een andere categorie thuis?
  2. Moeten royalties die zijn ontvangen van buitenlandse ondernemingen worden vermeld op de aangifte OB? En moet er voor eigen administratie een factuur worden gemaakt met het royaltie bedrag?
  3. Op belastingdienst.nl staat dat de volgende landen bronheffing over rente, royalties of dividend inhouden (dit alleen als je geen toestemming geeft om de informatie door te spelen aan de belastingdienst): • Andorra • Britse Maagdeneilanden • Guernsey • Isle of Man • Jersey • Liechtenstein • Luxemburg • Monaco • Nederlandse Antillen • Oostenrijk • San Marino • Turks- en Caicoseilanden • Zwitserland Bron: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/sparen_beleggen/sparen_beleggen-16.html Nu blijft alleen nog de vraag of je inkomsten uit royalties op de aangifte omzetbelasting moet vermelden... ???
  4. (Ik heb bronheffing even opgezocht op de belastingdienst.) Ze houden geen bronheffing in omdat ik toestemming heb gegeven om de gegevens door te geven aan de belastingdienst. Zins ik geen Nederlandse btw over de royalties betaal, moet ik deze opbrengsten dan nog op de ob aangifte zetten?
  5. Een bedrijf in de US verkoopt een product met een door mij ontworpen illustratie erop. Zij regelen de verkoop, facturatie, belastingaangifte. Het enige wat ik krijg is de overboeking van zoveel procent commissie over de verkoop. Zij hoeven geen factuur van mij want ze hebben al de belasting afgedragen, dat is daar volkomen normaal. Ik heb verder ook niks te maken gehad met hun klant dus het blijft een zakelijke transactie tussen mij en een bedrijf buiten de EU dat onder 0% tarief valt. Moet ik deze ontvangen commissie negatief boeken onder de balansgroep "Algemene kosten" of boeken onder de balansgroep "Opbrengsten"? Als het onder "Opbrengsten" valt moet ik deze opbrengsten vermelden op de aangifte ob en waaronder?
  6. Onder je bestaande KvK nummer kun je meerdere handelsnamen laten registreren. Ik wil een website maken en daarvoor een andere handelsnaam gebruiken. Ik verkoop normaal gesproken alleen aan bedrijven, maar op deze website wil ik ook aan consumenten verkopen onder een andere handelsnaam. Moet ik voor deze tweede handelsnaam een aparte boekhouding openen of kan ik mijn bestaande boekhouding hiervoor gebruiken?
  7. Misschien een ander goed voorbeeld: Ik geef toestemming aan een bedrijf om mijn ontwerp op een product te laten afdrukken en te verkopen. Het bedrijf verkoopt een product voor € 90 excl. btw en ik ontvang daarvan 10% (€9,-) commissie (of kunnen ze het beter royalties noemen??). Ik hoef het desbetreffende bedrijf geen factuur te sturen... Hoe kan dit? Waarom hoef ik in dit geval geen factuur te sturen? En wat moeten hun aan hun kant belasting-technisch regelen?
  8. Dan denk ik dat mogelijkheid A toch de beste oplossing is in mijn geval. Jammer dat er geen andere manier is dan mogelijkheid A & B :( In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!
  9. Daar ging ik in de eerste plaats ook van uit, ik ben alleen een manier aan het zoeken dat de freelancer geen factuur naar me hoeft te sturen. Ik wil het zo makkelijk mogelijk maken voor hem/haar ;) Ja, dit is wat ik bedoel. Maar wat stuur je dan naar de freelancer, en wie draagt de btw af?
  10. Ik zal mijn vraag door middel van een voorbeeld uitleggen: Stel, een ondernemer of freelancer geeft mij een door hem/haar vervaardigd product. Vervolgens verkoop ik dit product voor (€1.000,- + 19% btw = ) €1.190,- aan een particulier. Ik geef de ondernemer of freelancer waarvan ik het product heb gekregen 80% commissie (€1.000,- x 80% = € 800,-). Nou is mijn vraag: betaal ik deze commissie aan de ondernemer/freelancer door middel van een creditnota? En moet ik nog over deze € 800,- commissie btw vragen of hoeft dit niet omdat ik de particulier al 19% heb gevraagd? Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken als ik commissie wil uitbetalen? Bij voorbaat dank! :)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept