Enerva

Senior
  • Aantal berichten

    35
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Enerva's trofeeën

  1. Hallo. Ik heb een webshop, tot dusver met producten met laag BTW tarief. Daarom rekende ik ook laag BTW over verzendkosten. Nu heb ik ook producten die vallen onder hoog BTW tarief. Ik heb begrepen dat het BTW tarief over verzendkosten hetzelfde is als het tarief wat geld voor de producten die je verzend. Maar hoe zit het nu met een bestelling die bestaat uit producten deels hoog en deels laag tarief? Mvg Frotsnor
  2. Prinsrachid en ik zijn het eens zie ik nu :-)
  3. Ik heb ze uiteindelijk factuur gestuurd met daarin het aankoop bedrag van de munten gedeeld door 1,06 gaf het ex bedrag, 6% daarvan is BTW, draag ik dus af over hele omzet. Lijkt mij logisch, het is mijn omzet gemaakt met mijn food producten. Die afdracht is gewoon een kosten verhaal, hoog btw dus. Zij willen graag 20% van de netto omzet (ex btw dus) en willen daar 21% BTW bij, prima die krijg ik terug. Mag volgende keer beter uitgelegd worden in het contract, nu stond er slechts 20% van de omzet, had moeten zijn:Uw afdracht bedraagt 20% van de netto omzet vermeerderd met 21% BTW. 20% van de omzet zijn gewoon kosten, die moeten ze mij eigenlijk factureren vind ik, als ik geen factuur van ze krijg, voer ik die 21% BTW toch op als voorbelasting, heb op mijn factuur aan hun het bedrag afgetrokken, en erbij gezet dat zei deze BTW moeten opgeven en betalen. Ik vind het prima zo, 1 factuur heeft mij nog nooit zo veel hoofdbrekens gekost, ben er klaar mee Bedankt voor het meedenken en reageren allemaal.
  4. Kunnen we niet de muntje vergeten, en het gewoon over geld hebben? Ik heb 1000 euro omzet muntjes of cash, maakt niet uit. Mijn producten vallen in het laag btw tarief. Ik heb afgesproken dat ik 20% van mijn omzet afdraag aan de organisatie, misschien is het handig dat de het duidelijk is afgesproken of dit percentage over de omzet inclusief is of exclusief. Net met belastingdienst gebeld. Volgens hun is 1000 euro incl 6% btw die ik moet afdragen. 200 euro gaat als afdracht naar organisatie, dit kan inc of ex 21% btw zijn, dat is nu dus niet duidelijk, aangezien dit niet expliciet in het contract staat. Ik kan dat doen met self billing, indien de organisatie hiermee akkoord is. Mooiste zou zijn als de organisatie mij een factuur zou sturen. Is dit een goed verhaal of denken jullie wat een lariekoek?
  5. In de spreadsheet heb ik het nog eens neer gezet. Zou het er zo in de praktijk uit kunnen zien? voorbeeld_factuur.xls
  6. Ok 6% over 80 procent van de omzet exclusief btw bijtellen, en 21% over de afdracht van 20% aftrekken in de factuur. Maar kan ik die als voorbelasting terugvragen? ik heb immers geen factuur gekregen over dat bedrag met die BTW.
  7. Lijkt mij ook. Dan nog vraag ik mij nog af, ze beweren nu dat zij hoog BTW willen berekenen over de 20% afdracht. Als ik hun factureer voor het hele bedrag, dan is dat inclusief 6% BTW, als zij dan hoog BTW over de afdracht willen berekenen, dan klopt er iets niet. Ik kan ook niet over 80% van de omzet 6% berekenen, en over de rest niets, en hun om een factuur verzoeken. Ik bedoel als ik de omzet bereken exclusief, dan 6% erop, die draag ik af aan de belastingdienst, dan is het raar dat zij over hun gedeelte nogmaals BTW berekenen lijkt mij.... Al met al is het mij nog niet duidelijk
  8. Hallo. Ik sta op festivals. De klant betaald met plastic munten, deze zijn aangekocht tegen een bedrag X, aangezien ik alcoholvrij drankjes verkoop, is de muntprijs inclusief 6% BTW Na afloop moet ik de het festival factureren, de munten zijn geteld. Ook moet ik een afdracht over de omzet in mindering brengen op mijn factuur, 20% in dit geval. Een festival wil nu dat ik hoog BTW over de 20% afdracht aftrek van het factuur bedrag. Op zich kan ik mij daar wel in vinden, alleen ik kan dan die BTW niet al voorbelasting opgeven, aangezien de BTW niet aan mij is gefactureerd lijkt mij. Eigenlijk houd elk festival er een beetje een andere wensen op na, en dat vind ik raar. Wie kan mij vertellen hoe je een dergelijke factuur op de juiste manier opsteld, kan ik dat allemaal zelf, op moet het festival mij gewoon factureren voor de afdracht? Kunnen ze dan laag BTW aanhouden, of omdat het een service is hoog? Ik ben benieuwd!
  9. Daarnaast blijf ik zitten met de volgende vragen. Begin dit jaar bestelwagen gekocht van 400 euro, heb deze gewoon geboekt onder kleine aanschaffingen, heeft het natuurlijk niet lang gedaan :-). De dag waarde van een dergelijk wagentje blijkt dus hoger te zijn, neem aan dat voor de bijtelling ik te maken heb met de dag waarde? Inmiddels is dat wagentje van de weg af, en heb ik een auto gekocht van 500 euro, die is prive. Aangezien deze wagen 2 januari 15 jaar oud is, lijkt het mij gunstig deze van prive naar bedrijf te laten gaan, ik neem aan dat ik dan te maken krijg met 35% bijtelling van de dagwaarde, deze is 1500, zie ik op internet Als ik dit al goed heb is nu mijn volgende vraag. Deze auto gaat dus van privé naar bedrijf, maar voor welke waarde wordt de aanschaf dan geboekt, de aanschafwaarde (500 euro) of de dagwaarde (1500 euro) Kan mij voorstellen dat daar regels voor zijn, omdat men anders naar gelang met prijzen kan manipuleren, ik wil wil weten hoe het volgens de regels moet.
  10. Die bijtelling is duidelijk, maar kwam na het stellen van mijn vraag toch op de site van BD tegen dat ik wel degelijk prive gebruik moet verrekenen, dus ik hoor de hele tijd twee verschillende dingen: 1 je hebt te maken met bijtelling, daar zit alles in, en je rijdt dus zonder km administratie prive, zonder dat je dat moet verrekenen, en je hebt dus geen km administratie meer nodig (webcare team BD) 2 Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Dit privégebruik moet u met de autokosten van uw onderneming verrekenen. Ook voor de btw moet u rekening houden met het privégebruik van de auto. (site BD) Bij dat laatste heb je dus wel km administratie nodig lijkt mij Twee hele verschillende meningen dus
  11. nu ik ook dit zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/privegebruik_bedrijfsauto/ Hier staat: Dat staat haaks op de stelling dat alle kosten, ook privé, aftrekbaar zijn.
  12. Dank je wel Anouk, Alsnog twijfel vanwege hetgeen ik hier lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming Er staat toch: " Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto" Zie door de bomen het bos niet meer!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.