Teek_dat

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

Teek_dat's trofeeën

  1. Ja dat is inderdaad voor de BTW. Weet je dat dit echt een heel verhelderend antwoord is :). Die van de invoerrechten wist ik idd, dat dat álles is incl transport, laden/lossen etc etc plus dan de invoerrechten en daar dan bovenop de BTW. Tja het zal niet zo super veel voorkomen dat ik spullen importeer, maar als particulier importeren is ook niet echt netjes. Daarbij komt natuurlijk dat een eigen bedrijfje veel meer mogelijkheden heeft. En die administratie is de 1e keer direct ff goed, dus dat is het ook niet. Ja het staat in jouw berekening idd ook wat raar, maar ik vond het ook zoiets om daar nou pietjepeuterig over te gaan doen. Maar ik ben eruit gekomen hoor. Bedoel als alles voorgekauwd word dan leer je ook niets.... Ja dan zit je inderdaad ook nog met het valuta risico met welke waarde de douane rekent want stel dat je nu berekend hoeveel het kost maar de dollar stijgt bijvoorbeeld. Dan ben je al meer kwijt, of vice versa waar ik eerder vanuit ga. Maar dat terzijde ;) Ik ben iig weer een heel eind opweg geholpen, waarvoor dank! Maar dan zou het toch ook zo kunnen zijn dat ik voor KOR in aanmerking kom omdat ik dan onder die ~ € 1800,- zit qua BTW. Of is het dan weer zo dat je ook geen BTW kan afschrijven ? Want dan heeft de KOR geen enkele voordeel lijkt me zo behalve voor luie ondernemers die geen administratie bij willen houden ofzo :P
  2. Ja na wat gepuzzel ben ik eruit gekomen en is het een stuk overzichtelijker in me excell sheet !!! Waarvoor dank want nu is het wel helder jah. Je zei eh: Geld dit nou voor het verleggen van de BTW ? Of is dit sowieso ? Of zal ik bij invoer alsnog de BTW moeten betalen en daarna door moeten berekenen,en dan op de BTW aangifte aangeven, dat het dan word verrekend? Want dit word mijn eerste keer als bedrijf om in te voeren zeg maar. Bedankt alvast! :)
  3. Haha nee het is geen studie vraag nee :P Maar thanks voor je antwoord & berekening! Dan zal ik daar even mee bezig gaan want dan klopt die van mij blijkbaar niet. Nou ik wil gewoon weten hoeveel ik ergens instop en hoeveel ik eruit kan halen en of het niet een te groot risico is procentueel gezien ;) En hoeveel ruimte ik eventueel nog heb mocht ik het toch te optimistisch hebben ingeschat met de prijs etc etc. Allemaal wel dingen die ik het afwegen waard vind voordat ik zoiets ga ondernemen ;)
  4. Hoi, Vandaag was ik even bezig gegaan met een berekening, dus ik wou even vragen hier of die zo correct is. Want dan kan ik weer even verder zeg maar ;) Nou komt ie: Stel ik koop 1 aantal 'iets' in voor de prijs van € 12,79 (incl 19% BTW = € 2,- ) en dat wil ik weer verkopen voor de prijs van € 19,99 (incl 19% BTW). Klopt het dan dat de BTW = € 19,99 * (19/119) = € 3,19 - € 2,- = € 1,19 het verschil is wat ik betaal aan de belastingdienst ? En dus: € 19,99 - € 12,79 - € 1,19 = € 6,01 mijn winst is. Daar het percentage dus € 6,01 / € 19,99 * 100% = 30,06% winst Volgens mij heb ik het zo correct berekent, maar ff voor de zekerheid dat ik hem post. Tnx 8)
  5. Ok duidelijk. Dan nog een andere vraag: Die leverancier bood mij ook aan om hun forwarder te gebruiken tot aan Rotterdam. Kan dit dan alsnog FOB zijn ? want hij heeft het over freight Rotterdam voor maar $70 ... dan zit transport naar Shanghai haven + customs clearance inbegrepen. Hij kon wel veel afdingen zei die bij die forwarder omdat ze die altijd gebruiken. Maar ben bang dat het dan alsnog als CIF word verscheept en dat ik dan voor de kosten sta hier in Rotterdam. En is het niet beter om gewoon 1 expediteur te nemen die het dan daar dus vanaf Shanghai regelt en de boel in Rotterdam voor je uitlaad? Lijkt me allemaal wat overzichtelijker of zou dat niks uit maken? Scheelt wel centen als je die Chinese 'forwarder' neemt en dan pas in Rotterdam de Nederlandse expediteur. Maarjah wat is wijsheid in zo'n situatie. Wat meer betalen en het door de Nederlanders laten doen, of goedkoper maar dan kan er in theorie meer mis gaan. Laat ik het zo vragen: Wie gebruikt wel vaker voor een FOB verscheping zo'n Chinese forwarder ipv Nederlandse? Enig verschil? En zit dat dan ook op ongeveer $70 ? Want hij zei eerst $33cbm maar dan wel CIF. Gaat om 2.2cbm.
  6. Ok bedankt voor je antwoord. China-Nederland is wel een aardig eindje dacht ik zo, niet echt het meest relaxt gedeelte van het jaar. Denk dat ik die verzekering er wel bij neem. Zou beetje heel zuur zijn als net die van mij eraf vliegt. Hoeveel zou zo'n verzekering zijn ? 50euro ofzo? of praat je dan al gauw over 100-200euro?
  7. Ok dus beter wel gewoon zo'n verzekering afsluiten? Of is het zo dat het in principe niets uit maakt en als koper toch altijd wel verantwoordelijk bent ? Nou sta ik op het punt om te bestellen, maar stel je hebt de documenten gekregen: Moet de expediteur dan het origineel B/L hebben? Ook de invoice en packinglist moeten hun hebben? En om het aantegeven bij de douane moeten ze een machtiging van mij hebben dit te doen? Niet dat ik dat niet geloof ofzo maar niet dat ik straks naar mijn hele lading kan shaken. Vraag dit enkel ter bevestiging. Edit: Ik begrijp dat er meerdere originele B/L's zijn? dan is der niks aan de hand. Want ikzelf moet sowieso een originele hebben. Bedankt.
  8. Oh jah natuurlijk : http://nl.wikipedia.org/wiki/Douanewaarde Dan staat het bij het kopje leveringsconditie. Maar dan is het dus voor FOB: de kosten die je zelf maakt(vanaf het punt dat je verantwoordelijk bent), dus de verschepingskosten tot aan dat het aankomt in Rotterdam (tot vrije vervoer toch als ik het goed begrijp). Dus als je een expediteur in handen hebt genomen is het dus: Factuurkosten + verschepingskosten en hun kosten voor lossen etc erbij = douanewaarde. Ook wel logisch eigenlijk want daarna word het pas 'helemaal' het land ingevoerd(invoerrechten) waarna je nog een keer de BTW moet betalen. Ik zal er inderdaad aan denken. Wel zo handig om te weten dan. Lees ook net in de offerte dat een verzekering idd optioneel is en niet persé moet. Is het wel handig om dit te doen? Bedoel: Gaat er veel mis tijdens zo'n hele reis ? Of wie heeft ervaringen met niet dan wel half aangekomen containers ;) In ieder geval bedankt voor de reacties. :)
  9. Zo zit je je dood te zoeken hoe het nou precies zit met een FOB lading, en zo kom je van de ene op de andere site te weten hoe het nou inelkaar steekt. :) Sorry voor het aanmaken van deze topic, maar ik kon het echt niet vinden. Hier kan wel een slotje op dan.
  10. Goedendag, Misschien is deze vraag eerder gesteld, maar ik kan het nergens vinden. -Stel ik wil iets importeren vanuit China. Dan is de douanewaarde = Factuurwaarde + vracht(transport)kosten buiten EU + verzekeringskosten. Factuurwaarde = Aanschafwaarde goederen China. Vrachtkosten buiten EU = Alleen verschepingskosten ? of komt hier ook de hele mikmak aan lossen etc in de aankomst haven nog bij ? Verzekeringskosten = Dit gaat via de leverancier? Of is dit niet altijd meegerekend? Dan invoerrechten = Douanewaarde + ...% = ... + ...% = invoerkosten Dan gaat het mij vooral om het stukje vrachtkosten buiten EU of dit dus echt: a)De transportkosten die de fabriek maakt naar uitgaande haven + verschepings kosten naar haven van aankomst b)Lossen etc in haven aankomst komt er bij op. c) Ik sla de plank compleet mis en het zijn hele andere kosten. Alvast bedankt, Bart
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.