Jump to content

giraf

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hoewel alwat ouder en door mijzelf gestart toch een reactie omdat ik inmiddels een antwoord heb op m'n eigen vragen en deze antwoorden ook voor andere interessant kunnen zijn. Het verzenden van parfum (er vanuitgaande dat het licht ontvlambaar is wat voor verreweg de meeste parfums geldt) mag alleen als aan de eisen van de ADR wordt voldaan. Dat kan bijvoorbeeld niet door een normale zending met PostNL omdat PostNL geen mogelijkheden biedt voor ADR zendingen. Sommige koeriers bieden wel dergelijke diensten aan, maar veel parfum wordt zonder aan de ADR eisen te voldoen verzonden. Bij PostNL koste het de nodige moeite om iemand te vinden die er uberhaupt iets van wist en verschillende medewerkers beweerden dat verzenden van parfum wel mocht, maar de aanhouder wint, al was het even goed doorvragen. Inspectie Verkeer en Waterstaat (die moeten controleren of op de juiste manier vervoerd wordt) gaf aan dat het correct verzenden als ADR zending een verantwoordelijkheid van de verzender is. Ik kreeg de indruk dat ze in feite niet controleerden, in elk geval dat het een zeer lage prioriteit heeft. Kennelijk gaat het niet of uiterst zelden mis (of is de oorzaak door het afbranden van een vrachtauto / vliegtuig niet meer te achterhalen), ik kon ook maar heel weinig informatie over incidenten vinden. Niettemin wel weer een vervelende afweging, het lijkt redelijk verantwoord en doodnormaal te zijn om parfum te verzenden per post. Gaat het wel mis dan hang je en omdat je al dan niet bewust de wet hebt overtreden zal je verzekering niets uitkeren en wordt je waarschijnlijk strafrechtelijk vervolgd.
  2. Ik ben mede-eigenaar van een webwinkel. We hebben alleen een Nederlandse website, Nederlandse emailadressen, we zijn een uitsluitend Nederlands bedrijf. Speciaal voor anderstaligen hebben we enkele pagina's in het Engels op onze site staan. Een deel van de producten die we verkopen moet geëtiketteerd worden als gevaarlijke stof. Aan deze etiketten worden wettelijke eisen gesteld. Volgens de informatiesite van de overheid (stoffen-info.nl) geldt o.a. het volgende: Het etiket moet worden opgesteld in de officiële taal van de lidstaat waar de stof of het mengsel in de handel wordt gebracht, tenzij de lidstaat anders bepaalt. Stel dat een klant uit (bijvoorbeeld) Slovenië in onze webwinkel of per email wil bestellen en we leveren vervolgens deze producten. Zijn deze producten dan in Nederland op de markt gebracht of in Slovenië? In het geval het in Nederland op de markt is gebracht moeten we een Nederlands etiket aanbrengen dat onze klant niet kan lezen. In het geval het in Slovenië op de markt is gebracht moeten we een Sloveens etiket aanbrengen, dat zou dan voor deze ene klant vertaald, gedrukt en aangebracht moeten worden. Gezien de relatief kleine omzetten per klant een absolute no-no.
  3. De groothandel verstuurt het gewoon als gevaarlijke stoffen zending, maar B2B is dat ook geen probleem, er zijn prima en gespecialiseerde vervoerders van gevaarlijke stoffen en de meerprijzen voor transport vallen zeker bij parfum in het niet bij de waarde van de goederen. Echter, ik wil het naar particulieren kunnen sturen, B2C dus. De webshops en postorderbedrijven waarvan ik het weet sturen de parfum dan op als een gewoon pakje, zonder aan te geven dat de inhoud ontvlambaar is, wat in strijd met de wet is. Ik denk dat het verstandig is om me wel aan de wet te houden (en ben van nature ook vrij braaf), maar dan zou ik dus wel een vervoerder moeten vinden die gevaarlijke stoffen (in dit geval parfum) volgens de regels van de wet bij particulieren aflevert. Die heb ik nog niet kunnen vinden.
  4. Even een bladzijde betalingen gecontroleerd, pakweg 30% van de betalingen die we ontvangen zijn op naam niet direct te herleiden naar een bepaalde order. Toegegeven, daar zitten veel particulieren bij (Mevrouw de Boer bestelt en haar echtgenoot Jansen betaalt), maar ook bedrijven en instellingen. O.a. als er veel burocratie in een bedrijf is wil men nog wel eens prive voorschieten, het gaat bij ons meestal om bescheiden bedragen. Gelukkig zijn de meeste klanten zo vriendelijk om een bestelnummer op te geven. Maar mijn punt: nee, ik denk niet dat ik mag aannemen dat er iets niet klopt, het is niet ongebruikelijk als de naam van de betaler afwijkt. Let wel: we zijn een bedrijf met veel kleine bestellingen, dus relatief weinig aandacht voor de betaling en weinig risico per transactie. Als je weinig grote klanten hebt ga je er natuurlijk heel anders mee om en zoek je van te voren uit of alles goed zit.
  5. Ik denk inderdaad dat je er niet direct last mee gaat krijgen, tenzij je een audit van de belastingdienst krijgt en men er achter komt dat het niet klopt. Ten eerste zullen ze dan alsnog de BTW heffen, en controleren of andere IC transacties correct zijn wat een boel tijd en geld kan gaan kosten. Gelukkig hebben wij er in de praktijk (nog) niet mee te maken gehad, voor zover mij bekend. Als het BTW nummer en de naam of het adres niet overeenkomen vraag ik altijd waarom en meestal heeft de klant een bevredigende verklaring, dan is het simpel op te lossen.
  6. Dan ben ik misschien niet duidelijk geweest, misschien een voorbeeld: Konrad Schlecker woont aan de Uhlandstrasse 144 in Berlijn, hij bestelt bij ons Nederlandse bedrijf en geeft aan dat hij bestelt namens Gensult GmbH te Bremen aan de Hermann Köhl Strasse 7 en dat hij BTW nummer DE256605994 heeft. Een telefoontje naar de belastingdienst geeft aan dat het snor zit, er is inderdaad een Gensult GmbH te Bremen en dat is het BTW nummer. Ik check het nog online: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ en ja, het klopt weer. Schlecker betaalt (zonder BTW) en laat het naar Berlijn sturen. Echter, hij heeft niets te maken met Gensult GmbH, maar dat kan de belastingdienst niet voor mij controleren, die kan alleen aangeven dat een bedrijf een bepaald BTW nummer heeft. Ergo, ik heb niet geleverd aan een bedrijf, maar aan een particulier en moet dus alsnog BTW afdragen. De oplossing is natuurlijk het bedrijf in kwestie wel goed te controleren, even bellen, website opzoeken en een mailtje sturen. We doen echter ook zaken met bijvoorbeeld Slowakije en Slovenië, dan kost het soms wel even tijd om eea goed te controleren.
  7. Ik wil parfum als postorder verzenden. Ik ben er inmiddels achter dat parfum volgens de wet een "gevaarlijke stof" is (de alcohol erin is ontvlambaar). Een milieuvergunning is gelukkig niet nodig vanwege de relatief kleine hoeveelheid. Voor het verzenden echter geldt de ADR, een internationale regeling voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Omdat het per pakket om kleine hoeveelheden gaat kan gebruik worden gemaakt van de ADR LQ regeling (Limited Quantities). Nu zijn er wel vervoerders (DHL, DPD) die LQ zendingen accepteren, maar niet als dit naar particulieren wordt gestuurd. Een kleine marktverkenning leerde dat zo ongeveer elke online parfumshop de voorschifften op dit gebied compleet negeert, het gaat mee met de post, Selektvracht en dergelijke zonder aan de LQ voorschriften te voldoen. Wat is nu wijsheid? Is er toch een vervoerder die LQ zendingen accepteert en aan particulieren aflevert, toch maar hetzelfde doen als de rest (als er wat misgaat dan hang je en het valt natuurlijk ook niet te verzekeren). Helemaal link is het natuurlijk als je aan het buitenland levert, stel dat er brand uitbreekt in een vliegtuig als gevolg van jouw parfumzending...
  8. Afhankelijk van hoe je je bedrijf voert kan er een risico zijn. Wij doen zaken met veel kleine klanten en hebben er om die reden voor gekozen om de klanten van buiten NL vooruit te laten betalen, dan hoeven we niet veel tijd te investeren in kennis over de betrouwbaarheid van een klant. Stel echter het volgende: een klant uit DE bestelt, geeft aan intracommunautair te willen worden beleverd, geeft een BTW nummer met bijbehorend adres en geeft een afwijkend verzendadres. De klant betaalt het bedrag (zonder BTW), wij leveren op het afwijkende adres en achteraf blijkt het een particuliere klant te zijn die gewoon een willekeurig BTW nummer van het internet heeft geplukt. Dan zullen we toch BTW moeten afdragen en hebben we dus eigenlijk een korting van 19% gegeven. Toegegeven, het zal niet dagelijks voorkomen, maar het is denk ik wel verstandig om dit risico in te schatten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept