Jump to content

Petervd

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ik wil samen met iemand anders een VOF beginnen. Op het moment ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn zakelijke partner is niet de persoon met wie ik getrouwd ben. Omdat het omzetten naar huwelijkse voorwaarden nog enige tijd in beslag neemt vraag ik mij af wat de risico's zijn als wij (mijn zakelijke partner en ik) al eerder de VOF oprichten. Dit omdat wij graag de naam van de VOF willen vastleggen en wij ook alvast gesprekken met toekomstige partners willen gaan voeren (bank/leveranciers etc). Zou mijn levenspartner dan achteraf (mocht het fout gaan ..... ik ga niet uit van het slechte, ik probeer simpelweg problemen te voorkomen) enige aanspraak kunnen maken op delen uit de VOF omdat deze is opgericht voor het aangaan van huwelijkse voorwaarden en er toen al vermogen en bezittingen aan de VOF zijn toegevoegd? Zelfde vraag ook met betrekking tot eventuele schuldeisers mocht de VOF failliet gaan. Kunnen zij dan toch aanspraak maken op het privé deel van mijn levenspartner omdat de VOF is opgericht ten tijde van gemeenschap van goederen? BV op een deel van de bezittingen/vermogen welke wij toen samen hadden tot aan het moment dat de huwelijkse voorwaarden zijn in gegaan? Ik heb al veel gezocht, en er is zeer veel info te vinden maar eigenlijk alleen over het veranderen naar huwelijkse voorwaarden voor het oprichten van een VOF. Ik lees weinig over de gevolgen voor je bedrijf als huwelijkse voorwaarden pas later zijn opgesteld, dus toen het bedrijf al bestond.
  2. Ja, gaat helemaal goed en ik hou me keurig aan alle regels. Is inderdaad in het begin veel werk geweest, ook het uitzoeken, maar alles draait nu goed :) Vraag hier is puur voor particulieren waar dan ook ter wereld. Oké, dus als ik gewoon iedere particulier die wil adverteren BTW laat betalen en dit keurig hier in NL afdraag dan zit ik safe en kan ik met een gerust hart op vakantie :) @mmint Ik gebruik al adsense en anderen maar kan deze hier niet bij gebruiken. Heeft ook niet veel zin want mensen welke ik wil bereiken en de mogelijkheid wil geven gaan echt niet via adsense etc adverteren.
  3. Dat is inderdaad een makkelijke oplossing, maar is dit geen bezwaar bij de lokale belastingdienst ( daar waar de klant woont) want als je de tool op de belastingdienst website gebruikt staat het volgende als je de tool gebruikt ( http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ ) "De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen." Ik wil zeker weten dat als ik op vakantie ga naar het buitenland ik niet in een keer in een ander hotel met vreemde ramen kom te zitten dan waar ik had gereserveerd ;) Met bedrijven heb ik geen problemen omdat ik (tot nu toe) alleen met bedrijven in de EU of VS werk. Hier en daar heb ik het hele belasting traject geregeld. ** edit link naar tool toegevoegd
  4. Ik kan natuurlijk niet in de keuken van andere sites kijken om te zien hou hun boekhouding in elkaar zit. Lijkt me ook niet dat een site eigenaar mij daar antwoord op gaat geven als ik hem zomaar even een mailtje stuur. Nee, betalende leden zijn geen optie. Dat zou enkel en alleen het probleem verschuiven (mijn leden komen van over de hele wereld). En gratis adverteren voor members is ook geen optie.
  5. Ik ben bezig om een advertentie mogelijkheid aan mijn website toe te voegen zodat iedereen advertentie ruimte kan kopen. Probleem voor mij zit hem hierin dat ik bezoekers van over de hele wereld krijg, dus van Tajikistan to brazilië en van zuid-Afrika tot Groenland.... en verder. Ieder van deze bezoekers zou advertentie ruimte kunnen kopen en dit brengt mij in de positie waar ik voor ieder van deze landen waar deze bezoekers/klanten vandaan komt kontakt moet gaan opnemen met de lokale belastingdient en moet kijken of ik deze lokale btw moet gaan af dragen of niet en of ik verder nog aangifte moet doen over mijn inkomsten uit dat land in dat land zelf. Dat zou ondoenlijk zijn dus probeer ik nu uit te zoeken hoe ik dit het beste kan opzetten zonder dat ik vervolgens in de hele wereld belastingaangifte kan gaan doen. Maar wel legaal natuurlijk! :) Het betreft puur het verkopen van advertentie ruimte aan (voornamelijk) particulieren (dus plaats van dienst is hier van belang). Misschien weten jullie hoe ik zoiets het beste kan opzetten. Dit is een idee waar ik al een tijdje mee rond loop maar kom er niet echt uit wat ik het beste kan doen.
  6. Bedankt voor die link Dennis, die had ik niet gezien :-[ Ik denk dat ik dus 2 opties heb, jenny haar manier of per faktuur omrekenen en met valuta winst/verlies werken. Daar het bij mij geen kleine bedragen zijn en ik in feite per maand 1 faktuur kan maken ben ik benieuwd wat de accountant hier van vind. Ik heb het topic uitgeprint zodat hij het ook kan lezen. (weet hij waar ik mijn "kennis" vandaan heb). Als we per faktuur gaan werken zal ik de oude wisselkoersen moeten zoeken maar daar hebben we google voor ;) Ik laat wel weten hoe wij het hebben aangepakt, kan altijd handig zijn voor andere mensen met hetzelfde probleem. Wederom bedankt voor de hulp! En aan allen bedankt voor het runnen van HL, ik heb er al zo veel aan gehad (ook als anonieme lezer)!
  7. Ik heb een vraag hoe ik een juiste faktuur moet maken voor advertentie inkomsten uit de VS welke ik genereer op mijn website. Dit is niet zo makkelijk omdat ik pas veel later weet wat mijn inkomsten in euros zijn maar deze lopen dan niet meer gelijk met de inkomsten welke origineel in dollars waren. Om het één en ander duidelijk te maken hier een overzicht hoe dit process gaat: In november 2012 verdien ik $400,-. Dit bedrag weet ik pas op 15 december 2012. In december verdien ik $500,-. Dit bedrag weet ik pas op 15 januari 2013 Omdat ik nu meer dan het minimum bedrag heb voor een bankoverschrijving ($545,-) laat ik dit bedrag nu naar mij overmaken. Hiervoor rekent dit bedrijf $35,00. Dus mijn bank ontvangt die $865,00 welke de bank zal omrekenen naar euros en dan op mijn rekening bijschrijft. Nu het probleem. De bank rekent het vandaag om (van dollar naar euro) en deze wisselkoers is vandaag anders dan 15 december of 15 januari. Ook is er $35,- betaald aan kosten. Het bedrag wat ik dus vandaag ontvang in euros is niet meer gelijk aan het totaal bedrag welke het was in dollars dus komt het ontvangen bedrag niet meer overeen met een faktuur welke ik in dollars gemaakt zou kunnen hebben. Hoe ga ik hier mee om? Want als ik in mijn boekhouding een faktuur stop van $400 en één van $500 lopen deze niet gelijk met de stortingen op mijn rekening welke zijn ontvangen in euros en na aftrek overschrijvings kosten. Het verschil tussen faktuur bedrag en ontvangen bedrag gaat uiteraard een probleem zijn in de boekhouding omdat dit gaten achter laat. Ik heb een éénmanszaak en doe ieder kwartaal aangifte omzetbelasting en moet ook ieder kwartaal ICP aangifte doen (voor ad inkomsten van europese bedrijven). Ik heb hier zelf al een beetje over nagedacht. - maak ik gewoon geen faktuur (in mijn boekhouding gaat alles in euros) totdat ik het bedrag heb ontvangen en kan zien wat ik in euros krijg (ook na aftrek overschrijvings kosten)? Pas als het geld binnen is kan ik de conversie koers van de bank gebruiken om het juiste euro bedrag op mijn euro faktuur te plaatsen (moet deze conversie koers wel op mijn afschrift staan). Die kosten boek ik dan gewoon als bankkosten (ik heb daar geen faktuur van). Misschien dat er iemand is met ervaring hiermee of weet hoe ik dit het makkelijkst kan aanpaken? Ik ga morgen ook naar mijn accountant om het hier over te hebben maar ik hoop dat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen door hier het probleem voor te leggen en hopelijk alvast wat extra info kan krijgen :) Alvast bedankt en als er iets niet duidelijk is of ik meer info moet geven laat me het maar even weten.
  8. Bedankt voor je reactie. Ja, ik denk inderdaad dat 23 "other income" het beste is. Al die andere articles lijken me niet echt te passen bij mijn situatie maar het is inderdaad niet makkelijk om al deze juridische tax taal te lezen. Ik had toch moeten doorleren denk ik ;) Ik heb dit weekend na veel zoeken toch nog wat meer info gevonden welke mij (hoop ik) in staat stelt het formulier goed in te vullen. Als ik er klaar mee ben zal ik mijn W-8BEN form hier laten zien (met prive info veranderd) zodat anderen er misschien ook wat aan hebben die voor hetzelfde dilemma staan. Als er nog anderen zijn met ervaring hiermee en het willen delen dan lees ik het graag.
  9. I heb een vraag over een W-8BEN formulier welke ik in moet vullen. Op een website welke ik heb wil ik ads gaan plaatsen via een Amerikaans bedrijf. Deze wil dat ik zo'n W-8BEN form invul. Eerst wat info over mijn situatie zodat duidelijk is waarom ik er niet helemaal uitkom. Ik heb een eenmanszaak, al mijn inkomsten die ik heb via mijn website gaan netjes allemaal via deze eenmanszaak en ik doe ieder kwaartaal BTW aangifte + ICP. Nu wil ik dus ook zorgen dat al mijn inkomsten uit de US netjes worden geregistreerd, zowel in NL als in de US. Dus heb ik mij proberen te verdiepen in wat ik nu allemaal moet doen om te verkomen dat ik double taxed word en tevens alles netjes doe voor de IRS in Amerkia. Na veel lezen en veel info hierover gevonden te hebben heb ik deze week een TIN aangevraagd in de US en ook gekregen, een zogenaamd EIN nummer. Nu kan ik dit nummer gebruiken om mijn W-8BEN form correct in te vullen echter loop ik stuk hierop. Ik weet niet op welk artikel ik aanspraak kan maken zodat ik 0% tax betaal in de US (waar ik volgens de tax treaty recht op heb, als ik het goed gelezen heb). Bij vraag 10 moet je aangeven op welke treaty je aanspraak maakt bij 0% tax. Ik heb verschillende voorbeelden gevonden maar deze waren voor royalties alsmede mensen met een BV, geen eenmanszaak voor een ads deal. Tevens staat nergens iets over ads/website voor zover ik kan zien. Royalties staan wel apart vermeld (article 13) http://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf Ik vond dit als tip: Dus, inderdaad zou ik het moeten invullen. Instructies voor het invullen: http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8ben.pdf Nou heb ik dit probleem voorgelegd aan het bedrijf waarvan ik de ads wil plaatsen en deze zeggen mij dat ik niet hoef in te vullen(???). Maar als je de instructies leest zie je dat je sommige velden in moet vullen als je een Sole Proprietor bent. Dus verwarring alom bij mij zoals je kunt begrijpen. Daar ik geen zin heb om in de US 30% tax te gaan betalen en hier vervolgens nog inkomsten belasting (ook over die afgedragen 30%) wil ik zeker weten dat ik mijn formulier goed invul. Dus, is hier iemand die hier meer verstand van heeft en mij kan helpen? Of misschien is hier iemand die ook samenwerkt met een Amerikaans advertentie bedrijf voor zijn/haar website en zonder problemen zijn W-8BEN form heeft ingediend en mij wat tips kan geven? Ik heb al een tijdje gezocht hier op higherlevel en heb een aantal topics gevonden welke mij weer leiden naar andere websites van mensen die een voorbeeld hebben geplaats hoe zij het hebben gedaan. Zoals: http://www.reflectionit.nl/Blog/PermaLink41b7b510-7ac2-4333-b302-d16241a13133.aspx http://blogs.microsoft.nl/blogs/mhoekstra/archive/2011/03/20/windows-phone-7-marketplace-w7-w8-ein-itin-hoe-zit-dat-nou.aspx http://blogs.microsoft.nl/blogs/mhoekstra/archive/2012/01/05/w8-formulier-insturen-enorm-versimpeld-voor-de-windows-phone-marketplace.aspx [edit] Mijn excuses als ik dit in "Internationaal ondernemen" had moeten plaatsen.
  10. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik meteen aan de slag ben gegaan om me te verdiepen in het simpelweg verkopen van mijn ad ruimte aan gespecialiseerde bedrijven. Ik moet echter toegeven dat hier ook meer achter zit dan simpleweg even een bedrijf inschakelen. Welk bedrijf is betrouwbaar, trackrecord, hoe zit het met de content die ze beloven (google regels en google is streng, zeker ivm met onze google ads die ik nu heb). Ze gaan uit van CPM, dat is leuk voor mij, we hebben het dan over bedragen die kunnen varieeren van €2500,- to €20.000,- en meer per maand. Zo ben ik snel binnen ;) Het bedrijf wat nu werkt voor tweaker.net geeft me een goede eerste indruk. En het feit dat ze voor tweaker werken is ook een plus punt. Menige andere bedrijven geven geen portfolio/info, en als ze er al een hebben dan van sites waar ik niet van onder de indruk ben. Ik zal me er ook bewust van moeten zijn dat ik het internationaal moet gaan zoeken. De meerderheid van mijn bezoekers zijn van buiten Nederland, een Nederlands/lokaal bedrijf met hun ad campaigns heeft dan niet veel zin. Ik denk dat ik maar eens ga kijken of de KVK hier wat kennis over bezitten. PS, de link naar de site waar dit over gaat hou ik liever privé. Eerst maar eens kijken waar deze zoektocht heen leidt.
  11. Hallo allemaal. Net maar eens besloten om mij hier te registreren om zelf maar eens een vraag te stellen op dit erg informatieve forum. Ik browse hier al zo'n 12+ maanden rond als ik info zoek over verschillende onderwerpen. Daarom, eerst bedankt voor al het werk op deze site! Nu mijn vraag. Sinds 2006 heb ik een internationale website, game gerelateerd en ik mag wel zeggen zeer succesvol. Wij genereren zo'n 7 - 8 mln pageviews (!! dus geen hits) per maand met 25.000 - 30.000 unieke bezoekers per dag . Ik verwacht/hoop dit jaar boven de 100mln pageviews uit te komen. Op mijn website heb ik google ads die voldoende inkomsten genereren om de site draaiende te houden (3 servers, 30TB/m) en zo nu en dan ook een adverteerder die betaalt voor ads op de site. Binnenkort komt er een echt grote adverterteerder bij. Echter, ik heb problemen om zelf goede, geintreseerde adverteerders te vinden. Ik heb al heel veel bedrijven aangeschreven via de mail (gameserver hosts, hardware makers, gamedevelopers/publishers etc), maar de interesse is erg laag. Ik weet niet goed of het aan mijn communicatie ligt, ik heb totaal geen ervaring op marketing gebied, of misschien komt de lage interesse door de economische tijden? Ik hoop dan ook dat er hier misschien wat marketing specialisten zijn die mij wat tips kunnen geven welke mij kunnen helpen om de interesse van een eventuele adverteerder beter te activeren. Ik probeer altijd direct te zijn in mijn mails. - stel mij kort voor - introduceer de site - geef site statistieken - geef ad placement mogelijkheden - geef prijzen Ik baseer mijn prijzen op de omzet die ik nu genereer met mijn google ads, ik weet hoe vaak een ad wordt weergegeven en hoe vaak er op een ad wordt geklikt (dmv channels etc). Alle adverteerders die ik tot nu toe wel heb kunnen vinden vonden mijn prijzen goed en maakte nooit problemen of wilden alleen voor minder etc (je weet hoet het werkt). Tevens heb ik per 1 januari een eigen zaak gestart om deze site heen. De bedragen voor de kosten en inkomsten werden dusdanig hoog dat het prive niet meer te verantwoorden was. Dus momenteel schrijf ik bedrijven aan als zijnde een bedrijf en dus niet meer particulier, staat proffesioneler denk ik zo maar ook dat brengt niet echt verandering. Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat er mensen zijn die hier misschien ervaring mee hebben en welke mij wat tips zouden kunnen geven.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept