bulthoek

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

bulthoek's trofeeën

  1. De suppletie had ik inmiddels al gedaan voor de tweede keer (voordat deze opmerking geplaatst was). Door deze reactie nu geen enkele twijfel meer, voor zover die er al was. Bedankt !
  2. Betse Roel, Je zegt, ik zou dit zeker niet op eigen initiatief doen. Mijn vraag is dan hoe ik het dan zou moeten doen? Wat Ronaldinho zegt is trouwens waar, het merendeel haakt af na twee jaar en dat kan ook gewoon. Na twee jaar is er een examen en ben je gediplomeerd. Ik krijg trouwens ook een verklaring van de opleiding dat het 3e en 4e jaar bedoeld is voor verdieping en het op peil houden van de opgedane kennis uit de eerste twee jaar. Ziet het er dan al positiever uit?
  3. Hartelijk dank voor de reactie, ga ik zo doen dan !
  4. Ik doe aangifte per kwartaal en bij het opmaken van de balans en resultatenrekening t,b,v, mijn aangifte IB kwam naar voren dat ik de omzetbelasting niet geheel juist had aangegeven. Met een suppletie OB 2010 heb ik vorige week daarom dit gecorrigeerd. Nu kom ik er echter achter dat ik toch nog een factuur was vergeten op te nemen bij de kosten en moet dit eigenlijk weer gecorrigeerd worden...... Mag ik nu voor de tweede keer een suppletieaangifte doen via de website van de belastingdienst? (Bij toeval blijft nu trouwens exact het bedrag terug te vorderen als ik in eerste instantie had aangegeven als het totaal van de 1e vier kwartalen ...) [titel aangepast - mod]
  5. Okay duidelijk !! Iedereen bedankt voor alle info hieromtrent, ik kan hier goed mee verder !!
  6. Okay, ik moet je zeggen dat ik daar niet naar uitkijk ...... daarom houd het me ook zo bezig denk ik, dat wil ik heel graag voorkomen. Ik zal blij zijn als mijn aangifte IB de deur uit is, en dan maar hopen dat die discussie uitblijft. Iedereen bedankt voor de hulp bij het krijgen van info hieromtrent, dit werkt echt een stuk beter dan uren in de wacht hangen bij de belastingtelefoon en dan uiteindelijk nog niet een duidelijk antwoord gekregen hebben. (Ligt ook vast aan mijzelf hoor, dat heb je als je het allemaal niet zo precies weet)
  7. Wat bedoel je precies met arbitrair, dat er discussie over kan ontstaan?
  8. Bedankt voor je bericht, goed om bevestigd te krijgen dat ik dus zelf kan kiezen. En ja wat betreft die BTW vrijstelling. Ik ben niet BIG geregistreerd. Wel aangesloten bij een beroepsorganisatie en die zijn momenteel bezig om voor al haar therapeuten die BTW vrijstelling te bewerkstelligen met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2011. Vandaar dat ik voorzover mogelijk de te vorderen BTW in vorig jaar wil hebben zitten want als ik BTW vrijgesteld ben kan ik natuurlijk ook geen BTW meer terugvorderen. En op dit moment krijg ik nog meer BTW terug dan ik betaal.
  9. Dat kasstelsel heb ik verteld gekregen van de belastingdienst omdat mijn clienten allemaal particulieren zijn. Ik maak facturen voor mijn clienten want die kunnen ze insturen naar hun zorgverzekering. Hierboven staat DECLARATIE en deze hebben doorlopende notanummers. Ik heb geen crediteurenadministrie maar heb bijvoorbeeld wel vaker dat ik een factuur krijg gedateerd op de laatste van de maand die dan twee weken erna van mijn bankrekening wordt afgeschreven. Hierbij speelt dus hetzelfde eigenlijk als met de electricienrekening nu. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik die moet zien, gezien het kasstelstel vandaar mijn vraag.
  10. Ik wil hieronder even aangeven wat ik via de belastingtelefoon doorgekregen heb, en waarvan ik eigenlijk niet zeker ben of dit wel klopt (ik begrijp uit nogal wat berichten op dit forum dat er bij de belastingtelefoon toch wel heel veel ondeskundige mensen zitten ....) Ik ben therapeut en hanteer met mijn praktijk zoals zou moeten begrijp ik het kasstelsel. Dit betekent volgens de belastingtelefoon dat ik de omzetbelasting op mijn behandelingen pas moet aangeven in de periode dat ik het geld ontvang. Dit betekent in de praktijk dat van een factuur die ik maak op 29-12-2010 maar pas via de bank ontvang op 6-1-2011 ik dus de BTW moet aangeven bij de OB aangifte 1e kwartaal 2011. Op mijn vraag hoe dit dan met de kosten zit kreeg ik de volgende reactie. Als voorbeeld vertelde ik het volgende; Ik heb een factuur van een electricien gedateerd 24-12-2010 die ik omdat de werkzaamheden nu pas rond zijn afgelopen week daadwerkelijk betaald heb. Hierin zit een bedrag van 700 euro aan BTW. Mijn vraag aan de belastingdienst was of ik deze BTW nu in het 4e kwartaal 2010 moet meenemen (wat mij het beste uitkomt) of dat dit in het 1e kwartaal 2011 zou moeten (als ik naar de verkoopkant kijk dan zou ik zelf denken dat dit het geval zou moeten zijn). Volgens de mevrouw van de belastingtelefoon mocht ik dat in dit geval zelf kiezen. Is dit ook zo? Het komt mij zelf wel veel beter uit maar ik wil er wel zeker van zijn dat het ook klopt. Alvast hartelijk dank voor jullie deskundige reactie!
  11. Ik vind in mijn IB 2010 een negatieve MKB winstvrijstelling, waarvan ik aanneem dat er een correctie plaatsvind omdat ik een klein verlies heb op mijn resultatenrekening waarna de investeringsaftrek en de ondernemersaftrek het nog eens verder negatief maken........ Voor mij is het ook i.v.m. het urencriterium van belang dat mijn studie op de onderneming geboekt staat. Ik heb begrepen dat deze uren meetellen hiervoor? De twee jaar voordat ik mijn praktijk starte heb ik mijn studiekosten vanzelfsprekend bij de persoonsgebonden aftrek aangegeven, toen had ik nog geen onderneming. In 2009 en nu voor 2010 boek ik de kosten op de onderneming. Volgens mij is dit ook akkoord voor zover ik begrepen heb aangezien de laatste twee jaar van de vierjarig HBO opleiding die ik volg bedoeld is als verdieping en op peil houden van de kennis die ik in de eerste twee jaar heb opgedaan en na die twee jaar is afgerond met een examen. Zien jullie dit ook zo?
  12. Ik dacht dat met name studiekosten pas aangegeven mogen worden in het jaar dat je ze betaald, ik dacht dat dit ook met het kasstelsel te maken had. Is dit dan misschien wel het geval als je de kosten als aftrekpost meeneemt in de privesfeer ipv als zakelijke kosten op je resultatenrekening. Is dit de vergissing die ik maak?
  13. Ik ben bezig met mijn aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers en loop tegen het volgende aan. Ik hoop dat er iemand is die mij hierin duidelijkheid kan geven. Ik ben de hele dag al bezig via internet dit te onderzoeken maar ik kom er niet uit. In april 2011 verwacht ik een factuur i.v.m. studiekosten die ik gemaakt heb t.b.v. mijn praktijk voor natuurgeneeskunde met vanzelfsprekend ook de factuurdatum in april 2011 waarna ik deze per kas zal gaan betalen. De kosten berekend op deze factuur zijn echter ook (gedeeltelijk) bestemd voor 2010. Ik krijg deze dus achteraf gefactureerd. Omdat ik zelf facturen uitreik aan particulieren val ik onder het kasstelsel. Ik weet niet zo goed hoe je hiermee bepaalt in welk jaar de kosten dan vallen. Moet ik het gedeelte 2010 opnemen in mijn IB 2010 onder overlopende passiva en de kosten dus in 2010 laten vallen of is het volledige bedrag kosten 2011 omdat de factuur in 2011 gedateerd is en ook dan pas betaald wordt?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.